Toch dikke V8 in RS4 en RS5 ?

Toch dikke V8 in RS4 en RS5 ?

Onlangs konden we jullie melden dat de nieuwe Audi S4 een 3-liter V6 met turbo gaat krijgen in plaats van de dikke V8 die nu in het vooronder ligt. Je zou dus denken dat Audi massaal aan het downsizen is. Gelukkig niet bij alle modellen, want volgens de mannen van Fourtitude zullen de nieuwe RS4 en RS5 gewoon dezelfde V8 blijven houden als de huidige modellen.

Met de techniek van dit moment kunnen veel autofabrikanten steeds meer vermogen halen uit een steeds kleinere motor. Uit een 1.4 wordt tegenwoordig al met gemak 200 pk gehaald. De turbo die hiervoor zorgt, zorgt bovendien voor een aangename hoeveelheid koppel.

Audi is momenteel bezig met een 4 liter TFSI V8 voor de nieuwe A8. Het zou dus voor de hand liggen om deze motor ook te gebruiken in de toekomstige RS modellen. Deze motor zou dan rond de 450 tot 470 pk kunnen leveren. Men beweert echter dat deze V8 niet in het vooronder van de A4 en A5 past, dus dan zou die optie afvallen.
De geruchten gaan dat Audi de huidige V8 wil behouden en verbeteren. De huidige V8 is vrij hoogtoerig en de engineers bij Audi zijn hier behoorlijk over te spreken. Men wil dit dus voort gaan zetten in de nieuwe RS4 en RS5. Dit betekent dus een atmosferische motor die flink wat toeren kan maken. De huidige V8 zou hiervoor als basis kunnen dienen en deze motor zal dan gefinetuned worden om zo alsnog tot ongeveer 450 tot 470 pk te komen. Hiermee streeft Audi de C63 AMG voorbij, die op dit moment met 457 pk de leiding heeft qua vermogen. Je kunt je hierbij overigens gaan afvragen waar deze pk-strijd gaat eindigen, maar dit is weer een heel andere discussie.



Het mooie aan dit nieuws is natuurlijk ook dat er blijkbaar dus een RS model van de A5 gaat komen. Beauty meets power wat ons betreft, want de S5 ziet er al bijzonder smakelijk uit en met zo’n dikke motor in het vooronder krijg je ook nog eens fantastische prestaties.
Het ligt overigens voor de hand dat de R8 in de toekomst ook deze vernieuwde V8 zal krijgen. Dit zou een behoorlijk vermogens upgrade betekenen voor de R8.



Of onze bron gelijk heeft is natuurlijk nog maar afwachten. Het ligt ook voor de hand dat Audi wel voor downsizen gaat kiezen. Uit de V6 zal men ook genoeg vermogen weten te peuteren. Nissan haalt met de GT-R uit een V6 ook bijna 500 pk, dus dan moet dit de mannen bij Audi ook lukken. Een bijkomend voordeel is dat deze motor een stuk minder weegt en dit komt het weggedrag natuurlijk weer ten goede.
Een andere optie is toch de 4 liter TFSI V8. Men beweert dat deze niet past in de A4 en A5, maar de huidige V8 past ook en gezien de trend van steeds compactere motoren, ook bij een gelijk aantal cilinders, is het onwaarschijnlijk dat de nieuwe V8 niet zal passen.

Conclusie, we weten eigenlijk nog niet eens veel meer. Er zijn genoeg mogelijkheden voor Audi en het is natuurlijk te hopen dat ze de V8 behouden. Deze geeft immers een lekkere roffel, die een V6 vaak mist. Een kwestie van afwachten dus!

Reacties op dit artikel