Spot van de dag: Ferrari 288 GTO

  • Jeroen
  • 12-01-2012 22:21
  • 2840
  • 9

Spot van de dag: Ferrari 288 GTO

Ferrari bouwde driemaal 'een GTO'. Je hoeft geen Ferrari-kenner te zijn om die drie auto's op te kunnen noemen. Aan het begin van de jaren zestig was daar de schitterend gelijnde 250 GTO. Twintig jaar later kwam Ferrari met de 288 GTO en in 2010 konden we de eerste exemplaren van de 599 GTO op straat zien. Als je een 'Ferrari GTO' spot, dan weet je dat je een extreem zeldzame auto hebt gespot. Althans, dat was het geval tot de 599 GTO in het straatbeeld verscheen. Van zo'n extreem zeldzame auto is vandaag een exemplaar gespot. In Londen spotte Ferraribobo van de 288 GTO het derde unieke exemplaar in de stad.

Voor een Ferrari naar Londen
We beginnen met het verhaal bij deze spot. Dat is namelijk wel bijzonder te noemen. Afgelopen maandag werd in in Londen een Lamborghini Aventador LP700-4 gespot in een parkeergarage. De oplettende spotter had natuurlijk toen meteen al de 288 GTO op de achtergrond gespot. Die auto was opmerkelijk genoeg niet geüpload. Ferraribobo is kennelijk groots Ferrari-liefhebber en besloot om direct naar Londen te rijden om de auto op de gevoelige plaat te leggen. Zodoende was zijn eerste spot op Autogespot een feit. High five!

Homologatie
Voor een stukje geschiedenis gaan we, toevallig, terug naar het geboortejaar van de schrijver van dit artikel, 1984. De Ferrari 308 GTB was toen zo ongeveer aan het einde van zijn productieperiode en kon dus perfect dienen als basis voor de 288 GTO. Ferrari wilde graag racen in het Groep B rallykampioenschap. Om mee te mogen doen in de racerij werd Ferrari verplicht gesteld om een aantal straatauto's te bouwen. Uiteindelijk heeft Ferrari nooit met de auto geraced maar zijn er wel 272 exemplaren van de 288 GTO van de band gerold in Italië. Om gehomologeerd te worden moest Ferrari er minimaal 200 bouwen. De 288 Gran Turismo Omologato kende een productietijd van slechts twee jaar en zou qua benaming pas in 2010 worden opgevolgd.

Specificaties
Ferrari gebruikte voor de 288 GTO een 2855 cc V8 motor. Daarmee is de benaming '288' ook te verklaren. Voorzien van IHI turbochargers en intercoolers zorgde dat voor een vermogen van zo'n 400 pk. Op een gewicht van 1160 kilo resulteerde dat in een sprint naar honderd kilometer per uur in 4,9 seconden. De 288 GTO was de eerste auto die de magische grens van 300 kilometer per uur wist te doorbreken.

Ter afsluiting bouwde Ferrari vijf exemplaren van de 288 GTO Evoluzione. Deze was volledig uitgebouwd en zag er dan ook een stuk 'dikker' uit. Ook werd de motor verder ontwikkeld en produceerde deze 650 pk. Het gewicht is flink naar beneden geschroeft naar 940 kilo en de topsnelheid lag op 362 kilometer per uur. Deze motor zou later de basis zijn van de Ferrari F40. Van de vijf geproduceerde Evoluziones zijn er nu nog drie over. Als je in Maranello bent kan je één daarvan in het Ferrari museum bekijken.

Spot van de dag: Ferrari 288 GTO

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws

Stem nu voor de spot van de dag