Porsche GT3 RS: driften doe je zo!

Porsche GT3 RS: driften doe je zo!

Bij het driften zijn er altijd verschillende technieken die je goed onder de knie moet hebben voordat je met een achterwielaandrijver dwars door de bocht kunt gaan. Om het te leren kun je bijvoorbeeld een cursus nemen bij de driftschool van Paul en Mark Maaskant. Deze Prodrive Drift & Dwars training is gevestigd in Lelystad. Je neemt je eigen auto mee of je huurt daar ter plekke een BMW 325i, die speciaal voor het driften is geprepareerd. Het is zeker een aanrader om eens zo'n cursus te volgen, want er is niks mooier dan met je achterwielaangedreven auto te driften. Maar stel nou dat je een keer toevallig een Porsche 911 GT3 RS voor een dagje mee mag hebben en je komt toevallig bij een perfecte bocht uit, waar je heerlijk dwars doorheen kunt gaan. Alleen ligt er een enorm pak sneeuw of ijs op de weg, wat doe je dan?

Porsche GT3 RS: driften doe je zo!

Motive Magazine kan het beste antwoord geven op deze vraag. Zij hebben de perfecte handleiding om met je brute bak uit Stuttgart eens mooi dwars te gaan, maar dan wel Scandinavian Style!

Het belangrijkste is natuurlijk dat je niet met een noodgang aan komt blazen, want je bevindt je tenslotte op ijs. Allereerst kom je met een gangetje van ongeveer 50 á 60 km/h aanrijden. Verderop zie je een bocht naar rechts waar je je dwars doorheen gaat manoeuvreren.

Zorg ervoor dat je met je GT3 RS net voor de bocht in een rechte lijn aan komt rijden. Je zorgt ervoor dat je links van je genoeg ruimte over hebt, want je wilt natuurlijk niet dat de kont van je Porsche wordt beschadigd. Als je de bocht nadert stuur je een klein beetje naar links. Dit doe je zodat het zwaartepunt van je kanon meer naar achteren verplaatst wordt en de achterkant kan uitbreken. Daarna stuur je meteen weer naar rechts, zodat precies het tegenovergestelde gebeurt. Daarna kijk je de hele tijd vooruit, want dat is eigenlijk de hoofdsleutel tot perfectie. Geef wat meer gas, zodat de achterkant je nog meer kan inhalen. Wanneer je dit achter de rug hebt, draai je het stuurwiel meteen weer naar links om je Porsche in een drift te kunnen houden. Dit doe je door precies de juiste hoeveelheid gas te geven zodat de achterwielaandrijving genoeg kracht heeft om je door de bocht te duwen. Wanneer je het einde van de bocht nadert moet je ervoor zorgen dat je al een plek hebt uitgekozen waar je uit wilt komen. Want zoals je weet, is het handig om de hele tijd vooruit te kijken. Als je dit achter de rug hebt, zorg er dan voor dat je niet te veel gas geeft, want anders krijgen de achterwielen geen grip meer. Dan probeer je je Porsche weer recht te krijgen door precies het juiste moment uit te kiezen om je auto weer recht te trekken.

Porsche GT3 RS: driften doe je zo!

Het vergt enige oefening, maar voordat je het weet ben je de driftkoning op het ijs.
Wil je nog meer weten? Bezoek dan deze link zodat je nog meer leert van het driften op het ijs.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag