Nieuwe Lotus Exige Cup 260 is dijk van een auto

  • Bart
  • 28-08-2009 10:51
  • 1802
  • 11

Nieuwe Lotus Exige Cup 260 is dijk van een auto

Als Lotus-liefhebbers kijken we altijd uit naar een nieuwe Lotus Exige Cup-editie. We zijn dan ook lyrisch als we een nieuwe versie van de Engelse autofabrikant mogen verwelkomen. Zie hier de nieuwste versie van Lotus’ uitgeklede tweezitter: de Exige Cup 260.

In een periode van vier jaar zijn er honderden exemplaren van de Exige Cup-versie verkocht. Niet vreemd, de sportwagen heeft een geweldige wegligging, heeft veel vermogen, oogt – naar onze mening - fantastisch en is met zijn vederlichte gewicht ook nog eens erg snel. Met de laatste editie heeft Lotus geprobeerd al deze punten weer net wat te verbeteren.

Icoon
Met het vorige type slaagde Lotus er in om het totaalgewicht met 38 kilogram te verlagen. Aan dit nieuwe 260 pk sterke model heeft de Engelse autofabrikant vooral enkele aerodynamische aanpassingen verricht en zijn er verschillende wijzigingen aan de techniek toegepast. Volgens Lotus is deze Exige 260 de puurste auto in zijn klasse. “De Lotus Exige Cup 260 is het icoon van Lotus’ zijn filosofie over krachtige en lichtgewicht sportwagens”, aldus Roger Becker, hoofd van voertuigenontwikkeling bij Lotus.

Exige GT3
De aerodynamische wijzigingen gaan veel verder dan alleen wat aanpassingen aan het koetswerk. Lotus heeft namelijk ook aandacht besteed aan de achterspoiler die gebaseerd is op die van de Exige GT3 concept die het merk op de autoshow van Genève in 2007 presenteerde. De spoiler genereert een downforcekracht van 42 kilogram bij een snelheid van 160 km/h.

Afsnoepen
Met het nieuwe model heeft het merk ook meer koolstofvezelcomponenten gebruikt voor de carrosserie. De op het dak bevestigde luchtinlaat is bijvoorbeeld van het lichtgewichte materiaal vervaardigt. Door gebruik te maken van carbonmaterialen levert dit een gewichtsbesparing op van 12 kilogram ten opzichte van het vorige model. Gebruik van een lichtgewicht vliegwiel, vederlichte buizen en aluminium wielen verlagen dit gewicht nog eens met 22 kilogram. Lotus voert ook andere aanpassingen uit aan de auto waardoor er nog vier extra kilootjes van het gewicht worden afgesnoept. Resultaat is een gewichtsbesparing van 38 kilogram.

Twee seconden
Dit alles resulteert in een gewicht van slechts 890 kilogram. Samen met het vermogen van 260 pk levert dit een pk/gewichtsverhouding op van 291 pk per ton. Het van een supercharger voorziene motorblok levert verder een koppel van 236 Nm wat tot leven komt bij 6.000 toeren per minuut. Het maximum aantal paardenkrachten daarentegen, kan worden gebruikt bij een toerental van 8.000 tpm. Toch kan het blok ook voor twee seconden 500 toeren meer aan. Al deze kracht, en dan toch een laag verbruik realiseren. Het gemiddeld verbruik bedraagt 8,5 liter per honderd kilometer. Met accelereren heeft de ‘260’ geen problemen. 0 tot 100 duurt ongeveer vier seconden. De topsnelheid ligt rond de 245 km/h.

Homologatie
Ook interessant om te vermelden: de stijfheid van het achterste deel van het chassis is met 30 procent toegenomen. Buiten het feit dat de Exige Cup 260 uitermate geschikt is voor het circuit, heeft deze editie ook weer de homologatie ondergaan waardoor de Britse tweezitter gewoon de openbare weg op mag. Lotus zet met deze nieuwe Exige Cup 260, die rond de 73.000 euro moet gaan kosten, alweer een dijk van een auto op de markt voor zowel op het circuit, als op de openbare weg.


Reacties op dit artikel