MTM maakt van de R8 een monster

MTM maakt van de R8 een monster

De poging van Audi om met een Carrera killer te komen lukt met de Audi R8 aardig. Het zijn toch twee redelijk verschillende auto's maar veel ontgaan ze elkaar niet. Echt boven de 911 uitstijgen kan hij niet, terwijl het chassis tot veel meer in staat is. Dus eigenlijk ligt het gewoon aan de motor van de R8 en daarom vond MTM het tijd voor een kleine "upgrade"...

Nu beschikt de sportwagen van Audi met middenmotor "maar" over 420 pk, niet genoeg om de Ferrari's en Audi-Lamborghini's aan te kunnen. Maar gelukkig bestaat er MTM nog, want Roland Mayer’s MTM tuning-huis in Wettstetten ligt op een steenworp afstand van Audi’s hoofdkwartier in Ingolstadt. Die Roland werkte vroeger bij Audi en heeft meegeholpen aan de legendarische Quattro aandrijving, maar sinds 1990 werkt hij voor zichzelf. Toch is het niet verrassend dat hij zich vooral met Audi's bezig houdt. Laatst kregen we nog lucht van de RS6 MTM, een killerstation.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, het vermogen stijgt van 420 pk naar ongeveer 560 pk! Dat komt door de supercharger die van de R8 een monster maakt. Het koppel stijgt ook van 429 nm naar 559 nm. Hiermee wordt de sprint naar 100 ineens een stuk korter, want die bedroeg eerst 4,6 seconden maar nu is die nog maar 3,9 seconden. We hoeven dan ook bijna niet meer te zeggen dat deze nieuwe R8 de 300 km/u ruim zal overschrijden. Met deze enkele aanpassing is de R8 van een aardige snelle auto veranderd in een ruwe kilometervreter die alleen maar sneller wil. Je zit veel sneller tegen de grens aan dan met de oude R8.



Maar MTM heeft het niet alleen bij de Supercharger gelaten, ze hebben ook nog enkele andere dingen aangepast. Zo zit er nu een lip onder de voorbumper, zijn sideskirts aan de zijkant geplakt en is er een diffuser achter aangebracht waardoor de aerodynamica sterk verbeterd is. Ook vallen de typische 20 inch wielen natuurlijk op. Deze maken de auto een stuk bruter. Ook het dak is aangepast, alleen weten we niet of dit nu een carbon dak is of een glazen dak. Het eerste lijkt ons waarschijnlijker omdat dit natuurlijk een hoop gewicht bespaart. Voor de binnenkant zijn carbon sportstoelen verkrijgbaar die gigantisch comfortabel schijnen te zitten. Dat moet ook wel met dit nieuwe pakket, want je wil natuurlijk niet uit je stoel glijden in een scherpe bocht.



Dit mooie pakket van MTM is verkrijgbaar voor ongeveer 60.000 euro schatten wij. De modificatie aan de motor kost namelijk al 45.000 euro en de rest zal ook niet heel goedkoop zijn. Hiermee maak je van een beschaafde middenmotor toch een monster en dat is het redelijk waard. Wij verwachten dan ook wel enkele MTM R8's op de site. We krijgen binnenkort dan natuurlijk de R8 V10, die ook meer dan 500 pk zal hebben, maar tot die tijd is dit de beste oplossing voor een snelle R8. Lamborghini, of Audi, watch your own back!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag