Wist je dat... De Rolls-Royce editie deel II

Wist je dat... De Rolls-Royce editie deel II

Een ruime tijd geleden brachten we jullie al een versie van "Wist je dat" met allemaal Rolls-Royce weetjes. Vandaag gaan we hiermee verder, omdat Sir Henry zo'n enorme lijst van weetjes bij elkaar had geschraapt. Het Engelse merk kent dan ook een aardig lange historie om jullie weer wat bij te brengen. Mede dankzij Sir Henry!

Wist je dat...

- De Phantom I officieel New Phantom heet?
- De prototypes van de 20 HP de codenaam “Goshawk” droegen?
- Experimentele chassis van Rolls-Royce tot 1965 meestal een “EX”-chassisnummer hadden?
- Het laatste EX-numer, 45EX, voor een Phantom V gebruikt werd?
- De Phantom III de enige “echte” Rolls-Royce V12 motor heeft?
- Dit ook de laatste auto is waarbij Henry Royce meewerkte aan het ontwerp?
- Bij de landingen in Normandië tijdens D-Day, de eerste personenauto op het strand de Phantom III van Fieldmarshall Montgomery was?
- Henry Royce zelf in 1933 bepaalde dat de R-R badges voortaan zwart moesten zijn i.p.v. rood? Het verhaal dat deze na zijn dood als teken van rouw zijn veranderd, is een fabeltje.
- De naam “Continental” eigenlijk een Rolls-Royce naam is?
- Deze in 1929 werd gebruikt voor de sportieve Phantom II Continental?
- In 1939 er een kleine (experimentele) serie Mk. V Bentleys is gebouwd (19 stuks)?



- Er vier van deze serie als sportieve variant de naam Corniche droegen?
- Corniche origineel dus een Bentley naam is, en Continental origineel een Rolls-Royce naam?
- Rolls-Royce in 1939 prototypes testte met een 8-cilinder lijnmotor?
- Prince Philip, de man van Queen Elisabeth II, zo onder de indruk was van deze motor, dat hij na de oorlog meteen een bestelling wilde plaatsen?
- Dit in 1952 resulteerde in de zeer exclusieve Phantom IV (18 exemplaren)?
- Na de Tweede Wereldoorlog, de eerste auto’s uit Crewe geen Rolls-Royces waren, maar Bentleys Mk. VI?
- De Mk. VI de eerste auto was die door Rolls-Royce geleverd kon worden met een standaard koetswerk?
- Rolls-Royce daarvoor alleen chassis met motor, grille en koplampen leverde, waarna de klant zijn of haar favoriete carrosseriebouwer uitkoos?
- Deze auto’s dan eerst weer door Rolls-Royce moesten worden goedgekeurd voordat de garantie verleend werd?
- De R-Type Continental destijds (1952-1955) de snelste vierzitter ter wereld was?
- Rolls-Royce in 1919, toen er nog geen rijscholen waren, de “School of Instruction” heeft opgericht om chauffeurs voor hun auto’s op te leiden?
- Dit de meest prestigieuze rijschool aller tijden is?
- (Bijna) alle chauffeurs van de diverse vorstenhuizen en belangrijke klanten daar hun opleiding kregen?
- De school sinds de overname door BMW niet meer bestaat?
- Bentley wel een Driving Academy heeft opgericht voor cursussen voor klanten en chauffeurs?
- De huidige chauffeur van Queen Elisabeth II ook de School of Instruction bezocht heeft?



- De Bentley State Limousine, in tegenstelling tot wat veel mensen beweren, niet gepantserd is?
- Deze auto zo beviel dat de Queen er meteen nog een heeft besteld?
- De officiële auto's van de Britse vorst(in) nooit een kenteken dragen?
- De kleurstelling al bijna 100 jaar hetzelfde is: Royal Claret over Royal Black met een Vermillion coachline.
- De officiële auto’s van het Britse Koningshuis en de vertegenwoordigers van de Britse Kroon overzees (Gouverneurs, e.d.) voorzien zijn van een blauwe lamp centraal boven de voorruit? Deze zgn. “police light” dient ’s avonds om de politie en overige beveiligers duidelijk te maken in welke auto de Koninklijke gasten zitten.

Reacties op dit artikel