Wat is een connected car en wat zijn de risico’s hiervan?

  • Ruud
  • 16-12-2019 19:39
  • 133
  • 0

Wat is een connected car en wat zijn de risico’s hiervan?

De techniek is altijd in ontwikkeling. We staan aan de vooravond van de komst van 5G. 5G is het nieuwe supersnelle mobiele netwerk. Wie tegen die tijd gebruik kan maken van 5G, zal dus gebruik gaan maken van razendsnel internet. 5G zorgt ervoor dat ook andere technologische ontwikkelingen in een stroomversnelling raken. Een van de voorbeelden hiervan, is de connected car. Maar wat is een connected car, kleven hier risico’s aan vast en zo ja, wat zijn dan de risico’s?

Wat is een connected car?

Heel simpel gezegd is een connected car een auto die verbonden is, met internet welteverstaan. Ook bij auto’s is het erg nuttig om beschikking over internet te hebben, bijvoorbeeld om informatie over brandstofverbruik en rijgedrag te verzamelen. Garages hebben minder moeite om storingen op te sporen waardoor je uiteindelijk minder arbeidsloon kwijt bent. Vrijwel iedere auto die tegenwoordig van de band afrolt, is een connected car.

Ben je eigenaar van een auto die niet connected is en na 2001 geproduceerd is? Dan kun je in veel gevallen de auto alsnog omvormen tot een connected car, indien gewenst. Hiervoor heb je onder andere een dongel nodig. Met de juiste kennis is het connected maken van je auto geen probleem. Een connected car is erg handig, maar toch ook niet helemaal vrij van risico’s.

De risico’s

Een van de grootste risico’s, misschien wel hét risico, is dat de gegevens die je vanuit je connected car verstuurd onderschept worden door hackers. Met een VPN verbinding verstuur je je gegevens gecodeerd, ook wel versleuteld of encrypted genoemd. Hierdoor zijn die gegevens onleesbaar voor anderen dan de door jou gekozen ontvanger.

Misschien vind je het niet zo spannend dat hackers meer informatie krijgen over je brandstof verbruik. Maar ook zaken als je locatie worden bekend gemaakt. Dit is immers handig wanneer je een noodoproep doet en de hulpdiensten willen weten waar je bent.

Eigendom van de gegevens

Er zijn verschillende consumentenorganisaties, zoals de ANWB en het Amerikaanse FIA, die zich ernstig zorgen maken over enkele mogelijkheden van connected cars. Want hoe zit het met de zeggenschap over bepaalde gegevens die worden verzameld en welk nut dienen deze gegevens? Wie heeft er belang bij het verzamelen van die gegevens? We kijken hierbij niet alleen naar hackers, want hoe zit het met autodealers? Kunnen merkdealers andere garages uitsluiten als het gaat om het verrichten van reparaties waardoor de eigenaar verplicht is om een auto in onderhoud te hebben bij de, vaak dure, dealer?

Zelf denken en inschatten

Het gebruiksgemak van de huidige features van auto’s is hoog. Denk aan lane assistance en adaptable cruise control. Ideaal dat je niet op sommige dingen meer hoeft te letten, maar worden we er niet achteloos van? Dit geldt ook voor bepaalde features van de connected car. Veel van deze functies nemen het denken van ons over waardoor we het verleren om zelf bepaalde inschattingen te maken. Dit is niet handig, zeker niet wanneer je ooit een stap terug moet doen en moet rijden in een auto die niet connected is.

Reacties op dit artikel