Verslag: honderdste verjaardag Bugatti in Parijs

Verslag: honderdste verjaardag Bugatti in Parijs

Bugatti vierde verleden week hun honderdste verjaardag met een rit door Frankrijk en zondag werd het feestje afgesloten op de Champs-Élysées in Parijs. Heel wat onbetaalbare klassiekers, 1001-pk sterke machines, een stralende zon en een prachtige stad… Het werd dus een pracht van een verjaardagsfeestje!

Aangezien het evenement in de namiddag eindigde, zaten we zondagochtend al om half zes geeuwend in de wagen. De hele weg werd er gespeculeerd over het aantal Bugatti Veyrons dat aanwezig zou zijn, welke klassiekers we zouden zien en heel belangrijk: hoe hels het verkeer wel niet zou zijn in hartje Parijs. (Uiteindelijk werd het drukke verkeer niet het probleem, het in- en uitrijden van de parkeergarage met een 300C, dat was pas een moeilijke opgave…)

Na wat stuntwerk wandelden we naar de Arc de Triomphe, steeds uitkijkend of we geen Bugatti zagen rijden. Lang moesten we niet wachten, want na enkele minuten zagen we al een Type 51 en een blauwe Veyron op de Champs Elysée.

De Bugatti-tent stond niet ver van de Place de la Concorde, dus konden de deelnemers de hele dag van de Arc-de-Triomphe naar de Obelisk rijden en terug. De tent zelf was gevuld met heel wat onbetaalbare Bugatti’s en enkele strenge veiligheidsagenten in strakke pakken.
Jammer genoeg geen 40 Veyrons, maar wel een witte EB110, een zwarte Veyron, de Parijse zilver-blauwe en natuurlijk de blikvanger van de dag: een blauwe Veyron Grand Sport.
’s Ochtends lag het dakje er nog op, maar in de namiddag kon de Grand Sport ‘topless’ de weg op. (De hardtop werd op een speciale staander gehangen, en ging later op de dag zeer vlot terug op de wagen. Geen gepruts zoals bij het Lambo-tentje…)







Rond 16.00 uur werden de Grand Sport en de zwarte Veyron onder grote publieke belangstelling in de truck geparkeerd. Ongelooflijk hoeveel fototoestellen hier opeens verschenen en wat een Veyron bij de mensen losmaakt. Een klein jongetje kwam luid roepend afgelopen :” Papa, Papa! C’est un Veyron!” Toen hij de tweede en derde zag, was hij helemaal door het dolle heen.

Tot zover de moderne Bugatti’s, tijd voor de oldies:
Eén van de blikvangers bij de klassiekers was de Bugatti Type 28 (1920), eigenlijk gewoon een chassis met een motor vooraan, een houten zitbank en achteraan een houten kistje met een Bugatti-stempel erop! Hiervan zou welgeteld één exemplaar gemaakt zijn.

Een andere opvallende Bugatti was de Type 56 ‘electric vehicle’. Ettore Bugatti maakte dit elektrisch wagentje om zich makkelijk te kunnen verplaatsen rond de fabriek, maar op vraag van enkele klanten werden er toch een zestal exemplaren gemaakt.








De Type 35 is nog steeds een prachtige race-wagen met een hels geluid. Eentje reed de hele dag rondjes op de Champs Elysée en trok bij de lichten iedere keer vol door, met een prachtig geluid als gevolg. Zelfs toen de Franse gendarmes ernaast stonden, kon hij het niet laten om bij groen uit de startblokken te schieten!

Andere prachtige wagens waren de Type 57 Ventoux, Type 57 Atalanta en Atlantic, Type 50, enz. Maar met al die verschillende typebenamingen zeggen we natuurlijk niet veel, en aangezien beelden meer zeggen dan woorden, laat ik de foto’s de rest van het verhaal maar vertellen!

Scorpion














Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws

Stem nu voor de spot van de dag