Tuning Topspots!

  • Emil
  • 06-12-2008 15:38
  • 8644
  • 26

Tuning Topspots!

Tuning is nog steeds zeer populair onder de rijken. Het geeft je exclusieve auto net iets meer dan normaal. Een uitlaatje extra, wat meer vermogen, een hippe bodykit. Dit is alweer de tiende editie van Tuning Topspots. Dit keer hebben weer 30 geselecteerde spots die kort behandeld zullen worden. Wederom dus smullen met exclusieve tierelantijntjes!

Aston Martin Mansory DB9 Volante
Met het huidige weer is het niet ideaal om in Nederland lekker rond te toeren met het dak open. Warmere locaties zoals Monaco en omstreken bieden je gelukkig nog wel een lekker klimaat waar je het hele jaar met het dak open kunt rijden. In dit zonnige oord werd dan ook een fraaie cabriolet gespot, een DB9 Mansory. Mansory heeft binnen korte tijd naam gemaakt in de tuning-wereld. Het design is zowel fraai als ordinair te noemen. Hij is net zo goed geschikt voor een patserige voetballer als een succesvolle zakenman die houdt van een stukje beleving bij een exclusieve auto. Mansory pakt de DB9 motorisch niet aan, wel wordt de buitenkant flink aangepast. De auto wordt verlaagd en voorzien van een set grote velgen. Het in Monaco gespotte exemplaar heeft helaas niet de bijpassende velgen.



Bentley Mansory GT63
Het eerste waar Mansory mee begon was het tunen van Bentley’s, de Continental GT was project nummer één. Het is dan ook verreweg het meest gespotte exemplaar uit de Mansory-lijn. Sommige exemplaren zijn ingetogen en anderen eisen meer aandacht, zoals dit exemplaar in Litouwen. In de landen uit het oude Oostblok is tuning volgens mij behoorlijk populair, want veel van de gespotte auto’s zijn vaak niet meer standaard. De Mansory GT63 is met 630 pk één van de meest krachtige auto’s op de markt, zijn naam GT63 refereert naar het vermogen. Naast aanpassingen aan de motor moet ook het bodywerk eraan geloven wanneer je je Conti GT bij Mansory achterlaat. Bij dit exemplaar zijn de velgen die gemonteerd zijn een extraatje, deze horen namelijk niet bij het GT63-pakket. Deze Bentley is eigenlijk een voorbeeld voor de decadente smaak welke uit deze landen komt. Een tikkeltje ordinair, maar toch lekker.



Bentley Mansory Continental Flying Spur
Met drie exemplaren is Mansory weer goed vertegenwoordig in deze serie. Ook deze Mansory, ditmaal een Flying Spur, werd gespot in Monaco. De auto is full-black getint, iets wat vermoedelijk moet bijdragen aan het duistere karakter van de auto. Met een W12 onder de motorkap is de auto dan ook geen lieverdje. Ook deze limousine krijgt net als alle andere Mansory’s een aërodynamica-pakket, volgens Mansory past het allemaal precies op de carrosserie. Vooral in Monaco moet je echt je best doen wil je opvallen. Ferrari’s en Bentley zijn er dagelijkse kost. Met dit zwarte exemplaar doet eigenaar een gooi naar het hip zijn, is hij er in geslaagd?



BMW AC Schnitzer ACS3 Sport E92
Toen wij achter het stuur mochten kruipen van de BMW M3 hadden we niet echt het gevoel dat de auto iets te kort komt. Het is één van de meest complete sportauto’s op de markt. Hier denkt AC Schnitzer toch nét iets anders over. Zo nemen ze het onderstel onder handen, verbeteren het uitlaatsysteem en pakken ze het motormanagement aan. Hierdoor heb je niet 420 pk tot je beschikking maar 475 pk. De M3 is al een zeer opzwepende auto wanneer je flink gaat gassen met deze coupé, de tuner doet hier nog een schep bovenop. Waar je de M3 dagelijks nog prima zou kunnen gebruiken krijg je met de versie van AC Schnitzer een M3 die maar al te graag grote plakken rubber achterlaat op het wegdek. Je moet er van houden…



BMW AC Schnitzer ACS6 E64
Deze getunede AC is zoals te zien op basis van een 6-serie. Er is behoorlijk wat aan veranderd. We zien de bizarre deuren, een two-tone kleur en nog veel andere opsmuk. Met deze hippe cabriolet val je zeker wel op als je een rondje over Kurfurstendamm rijdt in Berlijn! Iedereen met een 6-serie kan een body-kit zoals deze bestellen voor zijn Beemer. Het topmodel blijft natuurlijk de V8 versie, want de ACS6 Sport is namelijk weer op basis van de M6. Deze V8 heeft 411 pk, ongeveer 100 minder dan de M6, maar ook deze V8 is goed voor een topsnelheid van 285 km/u. Spotter Leon wist tijdens zijn tochtje naar Berlijn ook nog een opname te maken van het geluid van de auto, het filmpje treffen jullie hieronder aan.





BMW Alpina B3 Bi-turbo Coupé & cabriolet
Alpina is van de vele BMW-tuners degene die het graag wat rustiger aan doet met het uiterlijk van de BMW. Een Alpina is meestal net zo snel als een M-versie, een leek zal dit echter bijna nooit kunnen zien. De B3 Bi-turbo is ook zo’n model. Weinig uiterlijk vertoon, maar een bom onder de motorkap. De auto heeft 360 pk en dat is slechts een fractie minder dan M3. De prestaties zijn echter nagenoeg gelijk, want de B3 sprint in 4.9 seconden naar de 100 en haalt gerust een topsnelheid van 285 km/u. Zowel de coupé als cabrioletversie werden gespot.



BMW Alpina B6
Als tegenhanger van de BMW M6 kan de B6 van Alpina gezien worden. Hij werd in 2005 geïntroduceerd. Het is een chique én sportieve coupé die je eerder zult aantreffen bij Oger dan bij de Ring. Ik zie het een beetje als een ingetogen supercar, want de B6 is toch tot veel in staat. Met als basis de 645i heeft Alpina een prima uitgangspositie gehad tijdens het ontwikkelen van de B6. Het resultaat na de tuning is 500 pk en 700 nm aan koppel, dat is ruim 180 nm meer dan een M6. De coupé is naar de 100 km/u net zo snel als een M6 en ik denk met tussenacceleraties zelfs sneller dankzij het vele koppel. Mocht een B6 je verwachtingen niet waarmaken dan kan je nog altijd gaan voor een nog snellere versie, de B6 S.



BMW Hamann E 64 Convertible
Optisch is een auto altijd supersnel te maken, veel spoilerwerk, grote uitlaten en andere onderdelen zorgen voor een uitstraling die je “King of the Road” maakt. Bij Hamann is dit ook een beetje het geval, althans bij de wat minder spectaculaire versies dan. De maximale vermogenswinst bij deze bolide bedraagt namelijk “maar” 21pk. Bij deze 645i komt het vermogen dan uit op 354 pk. Opzich niet iets om je voor te schamen maar het uiterlijk zou meer vermogen doen vermoeden. Bij deze auto is er van alles gebeurd, een M-kit en daarbij de bijbehorende onderdelen van Hamann. Een leuke bijkomstigheid is het speciale nummerbord op deze Hamann.



BMW Hamann X5 E70
De SUV’s probeer ik een beetje te weren in deze serie, ze komen namelijk verreweg het meest voor samen met de Mansory GT. TechArt en Gemballa zie je veel, al is veel natuurlijk een relatief begrip! Deze Hamann X5 vond ik nog wel de moeite waard om even te behandelen. Het eerste en het meest opvallende is natuurlijk de verbreding van de X5 die in combinatie met de 23 inch velgen de auto een stuk stoerder maken. Uiteraard hoort een verlaging van de X5 hier ook bij. Aan de achterzijde zijn vier dikke knalpotten te vinden voor meer decibellen. Het vermogen van de auto piekt bij 370 pk, maar 15 pk minder dan een Aston Martin V8 Vantage. In volledig zwart is de SUV volgens mij niet echt ideaal om in Dubai, waar hij gespot werd, rond te rijden. Al zal hij in de avond in volledig zwart er wel erg stoer uitzien.



BMW Hartge H6 Coupé
Wat hier aan de hand is weet ik zelf niet precies. Waarom? De Hartge H6 is op basis van de BMW 650ci. Er wordt dan een kompressor gemonteerd en het vermogen stijgt tot 560 pk. Echter, dit lijkt mij eerder een M6 waarvan aan de voorzijde een H6 bumper is gemonteerd. De rest van de auto heeft weer de onderdelen die thuis horen bij een BMW M6. Verder heeft de auto een matzwarte print. Hip! Het is dus de vraag wat er precies gebeurd is aan de bolide, Arabieren zijn gek op projecten die volledig over de top zijn. Van de 507 pk die een M6 standaard heeft zal weinig over zijn…wie doet een gok?



Corvette C6 Z06 Geiger Black Edition
Het is een akelig zwarte serie tot nu toe. Ook deze Corvette is black. Het is een Black Edition die begin van dit jaar werd gepresenteerd. Het meest opvallende detail van de Black is de gemodificeerde achterzijde die een beetje doet denken aan een speelgoedautotje. Deze Corvette is helaas geen speelgoed te noemen. Geiger pakt het altijd serieus aan. Zo heeft de Black een topsnelheid van bijna 330 km/u, dit komt mede door de vermogenstijging van 30 pk. Een bijna dodelijke combinatie want de Z06 is standaard echt geen stakkertje. Er staan nu maar twee exemplaren op Autogespot, de vraag is Europa is dus nagenoeg nihil.



Ferrari 360 Hamann
Hamann houdt zich met allerlei merken bezig, zo ook Ferrari. Deze 360 Modena die in Düsseldorf werd gespot gedeeltelijk door Hamann onder handen genomen. Een andere grill aan de achterzijde, achterspoiler, andere uitlaten en natuurlijk andere velgen. Dit is dan hetgeen wat aan de buitenkant te zien is. Het interieur kan voorzien worden van carbon en Hamann kilometertellers. Ook wil Hamann de prestaties verbeteren door de remmen aan te passen en via het ECU het vermogen van je raspaardje verhogen. Dan kun je gerust over de Königsallee paraderen en wel aandacht krijgen, want het stikt daar van de dure auto’s!



Ferrari 599 GTB Fiorano Mansory Stallone
Afgelopen zomer wist Jaggie ons te verrassen met één van de meest spectaculaire spots van het afgelopen jaar, een Mansory Stallone. We hebben het tweede exemplaar mogen verwelkomen! Er zijn voor zover wij weten dus in ieder geval drie exemplaren wereldwijd verkocht. Eén van deze drie kreeg een tijd terug een ongeluk. De Stallone is een ware krachtvertoning van Mansory waar het bedrijf daadwerkelijk toe in staat is. Waar een Bentley of Aston relatief netjes is getuned, zijn bij deze Ferrari de ontwerpers helemaal los gegaan! Dat auto is bruter dan bruut! Grote velgen, een ordinaire bodykit en een geluid waar je hele woonwijken wakker mee krijgt! Voor iedere Nederlandse autoliefhebber is dit veel te veel van het goede, maar dat maakt hem juist zo begerenswaardig. De prijs op Nederlands kenteken, meer dan € 500.000,-. Daarmee heb je wel een auto die 720 pk heeft en een topsnelheid haalt van ruim 340 km/u. Fouter dan fout, maar wat vinden wij hem gaaf!





Ford Mustang Eleanor KS
Een heerlijke Amerikaan die hier precies thuishoort. De mensen van Don Barry Classics Inc. verbouwen de Mustang tot ware hedendaagse klassiekers in de vorm van een “Gone in 60 Seconds” kit, alleen dan in een moderne tint. Men schroeft op het V8 blok een supercharger die ervoor zorgt dat er in totaal een heerlijke 550 pk op de achterwielen los komt. Voor ons is dit pas het vierde exemplaar. In Amerika zullen vermoedelijk meer van dit soort Mustangs rondrijden. Het is een ultieme versie voor de ultieme muscle car in de Verenigde Staten. In Spanje werd een ander exemplaar gespot in Puerto Banús, hieronder een videofragment.





Ford GT 600RE
Ondanks dat de Ford GT met het standaard vermogen geen sukkeltje is, kan het altijd beter. Roush Europa ontfermde zich in 2007 over tien Ford GT’s die als benaming 600RE kregen. 600 staat voor het vermogen van de middenmotor die tot deze waarde komt met behulp van een supercharger. In Londen werd in 2007 het eerste exemplaar gespot. Zo is er dus één exemplaar in Engeland en één in België, ik had nooit gedacht dat de Belgen zo autogek zouden zijn! Tevens heeft al één exemplaar te koop gestaan, dit in verband met een ongeluk. Nu is het de vraag waar de rest van de huidige negen exemplaren staan, ze zijn wel lekker "hard to spot" op deze manier.



Lamborghini Diablo Hermidas Tuning
Met als basis een prachtige Diablo begon de Franse designer Hermidas te knutselen aan deze Italiaanse beauty. Zo werd de voorbumper vervangen door een beter exemplaar wat de voorremmen van betere koeling voorzag. Ook werden er lelijke hoodscoops geplaatst voor betere koeling van de V12, al is het ook iets wat optische verfraaiing is natuurlijk. Ook de achterbumper is aangepast voor betere luchtgeleiding en betere koeling van de Diablo. De achterspoiler die plaats maakte voor een voorheen knapper exemplaar is puur functioneel. Binnenin vind je zacht Engels leer en andere destijds luxe gadgets als een 1000 watt sterke muziekinstallatie en een cd-wisselaar voor tien cd’s. Voor zover bekend is er maar één exemplaar gemaakt van dit model. Er is dus een grote kans dat de eigenaar er zelf nog in rond rijdt. De registratie doet mij vertellen dat de auto uit Parijs komt, wellicht dat hij in deze hoofdstad nog eens gespot wordt. Dit is de tweede keer dat deze exoot gespot is, eerder werd hij gespot nabij Monaco, namelijk in Roquebrune Cap-Martin.



Lamborghini Gallardo LP560-4 Affolter
In maart vond een bizarre Diablo Affolter de zijn weg naar de site. Dit exemplaar wat Mauske tegenkwam in Cannes is een stuk meer ingetogen, al blijft het natuurlijk een Lamborghini. Zo zijn de luchtinlaten aan de zijkant zwart, krijgt de kleine Lambo een achterspoiler en natuurlijk andere uitlaten voor een betere sound. Het zijn relatief kleine verschillen, maar blijkbaar genoeg om je naam erbij te zetten. Motorisch is de Gallardo dan ook standaard gebleven, 560 pk produceert de Italiaan.



Lamborghini Murciélago LP640 BF Performance GTR-660
Mocht je nog op zoek zijn naar een boekenplank, dan is de LP640 door BF Performance een goede optie. Dat was het eerste waar we aan dachten toen we deze spot zagen. Puur functioneel natuurlijk die spoiler, meer downforce zou de LP640 een betere bochtensnelheid moeten geven. Verder is deze LP640 ook voorzien van enkele lichtere onderdelen en heeft hij meer vermogen. Omdat hij zo speciaal is werd er al een apart artikel aan geweid, daar kun je nog even bijlezen over de LP640 BF Performance GTR-660.



Land Rover Range Rover Sport Heidl
Heidl, ja weer Duits. In Düsseldorf werd deze uiterst exclusieve SUV gespot. Het pakket wat de onbekende tuner aanbiedt bestaat uit twee stages. Bij het volledige pakket komt je Range Rover er uit te zien zoals te zien is op de foto’s. Ook het interieur wordt aangepast, zo domineren hoogwaardige materialen als alcantara, carbon en aluminium. Naast de sportieve bodykit en het opgeleukte interieur stijgt het vermogen naar maarliefst 550 pk! Dat is veel meer dan de standaard 390 pk. De topsnelheid wordt begrensd op 250 km/u. Veel leuker is dat de sprint naar 100 km/u in 6.6 seconden wordt geklaard. Prijs in Duitsland voor dit model is € 155.000, dat zou in Nederland meer dan twee ton betekenen.



Mercedes FAB Design SL
Deze spot is al aardig gedateerd, maar hoort hier wat mij betreft nog tussen. Met de Mansory Stallone is het wel zo’n beetje de meest opvallende uit de serie. Ordinair gewoon, bedoelt voor pimps. Het model is op basis van een SL600 die geen 500 pk maar 650 pk en 1120 nm op de achterwielen loslaat, oef… Totaal zinloos, het vermogen, het uiterlijk, etc. Dit is precies waar de tuner om bekend staat, smakeloosheid voor de één, voor ander is het een bevrijding. Exclusief zijn de exemplaren stuk voor stuk, want ze worden op aanvraag met de hand gemaakt. Dit is niet snel een Mercedes waar je Bill Gates in zult aantreffen, eerder iemand van, jullie weten wel welk stereotype ik bedoel…



Mercedes Lorinser CL C216
De CL is een stijlvolle klassieke GT, groot en snel. De kernwaarden waar deze chique Mercedes voor staat gelden alleen niet voor Lorinser. Ook deze verbouwen de Coupé liever tot een foute auto. In Bulgarije zal de auto behoorlijk wat aandacht trekken met zijn 21 inch velgen en bijzondere bodykit. Deze bestaat onder andere uit een andere voor- en achterbumper, luchtinlaten achter de voorwielen en twee spoilers op de achterzijde. Natuurlijk komt daarbij een beetje meer vermogen, want dat meer vermogen kan nooit kwaad.



Mercedes Väth V63RS Clubsport
In Dubai spot je altijd wat leuks bij de Mall Of The Emirates. Deze primeur is een speciale C63 AMG. Het uiterlijk van de kleine sedan is niet zozeer anders dan een normale. Enkel een grotere voorspoiler en diffuser zouden je doen vermoeden dat je te maken hebt met iets speciaals. Nee, het echte geweld bevindt zich voorin. Väth maakt van de sedan namelijk een heuse super-sedan. Een begrensde topsnelheid van 325 km/u, dat is meer dan een GT3 of Ferrari F430. Maar een sprintje in vier seconden naar de honderd is minstens zo indrukwekkend. De C-AMG is op het circuit niet de beste, maar voor een potje rubber verbranden is een AMG altijd in. Zeker met nog meer vermogen!



Porsche Cayenne Gemballa GT650 Biturbo
De enige Cayenne in deze serie en daar is een speciale reden voor. Het is één van de meest krachtige SUV’s ter wereld. Echter, ik vraag me af welk model dit precies is. Van de eerste Cayenne reeks werd namelijk geen “650” gemaakt. Alleen een 550, 600 en tot slot een 750. Misschien dat Gemballa de motor uiteindelijk van een 600 pk sterke naar een 650 pk heeft gebracht. Tevens is de auto niet breder geworden. Het blijft dus een raadseltje wat voor model het precies is, al acht ik de kans klein dat er een simpele V8 in ligt.



Porsche 996 Turbo Techart GT Street XL
Zoals op de sarcastische logotjes aan de zijkant te zien is, houdt de eigenaar wel van een grapje. Al is deze TechArt is een bloedserieuze auto. Meer dan 600 pk uit een de kleine zescilinder is een hele prestatie! De matgroene kleur geeft de auto een haast legerachtige uitstraling. Hoeveel auto’s zal dit monster al hebben verslagen?



Porsche 997 Techart GT Street & Porsche 997 Techart GT Street Cabriolet
Zo onzinnig en zo vermakelijk. Deze TechArt is totaal niet te gebruiken in Londen. De kleur is ook al té opvallend. Rijd je daar lekker macho in je Porsche, komt dit voorbij. TechArt is heer en meester in om van een doodgewone 911, een terreurauto te maken. De flatsix knalt je in 3.2 seconden naar de 100 km/u, ja 3.2 seconden! Dat is sneller dan een Murciélago LP640, in je 911! De uitstraling vertelt al direct wat meer, mocht je ooit naast dit ding voor het stoplicht komen met je eigen supercar. In Londen werd deze bijzonder gekleurde auto gespot, vooral de matzwarte motorkap is apart. In Düsseldorf, ja alweer, werd de cabrioletversie gespot van deze brute Duitser. Nóg indrukwekkender in het volledig matzwart. Direct ga je denken wat voor mensen hierin rijden, succesvolle pornosterren? Het is niet echt een auto om mee op de zaak te komen…



Porsche Gemballa Avalanche GTR 850 EVO-R
In oktober werden wij verrast door een bizarre spot in ons eigen land, direct ook de enige Nederlandse spot van deze serie. Het is een Gemballa Avalance en dan meteen in de meest wild mogelijke variant, 850 pk!! Koos Spee zal haast huilen als hij zoiets ziet rijden in dit landje waar 150 km/u al een ramp is. Dit ding verslaat zo’n beetje alles wat hier op de openbare weg rijdt. De auto was eerst in Londen, ging vervolgens naar Haarlem en werd daarna ook nog gespot in Düsseldorf. Wij hopen dat de auto op Nederlandse platen komt te staan, het zou uniek zijn om zo’n beest nog eens te zien.



Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé Mansory Bel Air
Het was een beetje te voorspellen, de huidige Rolls-Royce modellen passen prima in een videoclip van een rapper. Zeker met de aanpassingen die Mansory tijdens de autobeurs van Genève liet zien. De naam Bel Air verwijst naar één van de duurste wijken in Los Angeles. Een plek waar inmiddels vast een handvol van deze extreem dure cabrioletten rondtuffen. Echter, niet in Amerika maar in Budapest werd deze primeur voor Autogespot geplaat. De landen in het oostblok staan vaker garant voor superspots, wij hopen vaker prachtige spots te mogen verwelkomen!



RUF 996 Turbo R
Tot slot een Porsche om deze lap tekst voor jullie af te sluiten. Bij de Nürburgring stikt het van de Porsche's, alleen niet van zeer exclusieve. Van deze RUF is bij ons weinig bekend. De extra koelgaten aan de achterkant vertellen ons helaas nog steeds weinig behalve dat deze bedoeld zijn om het motor en remmen te koelen. DUH! Het geschatte vermogen zal meer dan 500 pk zijn, want uit de standaard Turbo wist RUF destijds al 520 pk te halen. Deze standaard RUF ging in 3.8 seconden naar de 100 km/u. Is er wellicht iemand van jullie die mij meer van dit exemplaar kan vertellen?



Het kan zijn dat je spot er niet tussenstaat, helaas dan. Volgende keer beter! In 2009 zijn we weer terug met meer Tuning Topspots!

Reacties op dit artikel