Topspots Tuning!

  • Emil
  • 16-03-2009 16:02
  • 6217
  • 18

Topspots Tuning!

Decadent, zo worden de mensen met het nieuwe geld wel omgeschreven. Opvallen hoort daar natuurlijk bij. Laat maar zien hoeveel geld je hebt. Heb je een Bentley, dan laat je hem tunen, standaard is immers niet goed genoeg voor jou. Tuning tot in de meest extreme vormen hoort bij deze nieuwe levensstijl. Veel tuning topspots zijn dan ook afkomstig uit de landen met het nieuwe geld. De Verenigde Arabische Emiraten, het oosten van Europa en enkele Europese steden verzorgen deze aflevering van de serie Topspots Tuning.

AC Schnitzer Tension Street Version

We trappen af met een spot in, zoals ik al in de inleiding aangaf, het oosten van Europa. Het land Bulgarije is bij Autogespot vooral op de kaart gezet door het nieuwe vakantieoord Sunny Beach. Ga je hier als spotter heen, dan zul je je ogen uitkijken. Maar er is meer te vinden in dit toch vrij arme land. Wat te denken van Burgas of Riga waar inmiddels de spotjes ook mondjesmaat van binnen druppelen. Deze BMW werd gespot in Ruse, een plaatsje die voor ons vrij onbekend is, slechts drie auto’s werden er gespot. Twee daarvan komen al voor in deze reeks. Wellicht dat we er in de toekomst dus meer van zien. Deze BMW is er één die flink is aangepakt door AC Schnitzer, een Duitse veredelaar van dit merk. De tuner heeft altijd een aantal onderdelen die terug te vinden te zijn op de verschillende varianten die ze op de markt brengen. De typische AC Schnitzer velgen, bumpers en uitlaten. De Tension Street Version is een wat brutere versie dan de standaard pakketten die aangeboden worden bij de BMW 6-serie. Dit type wordt gemaakt op basis van de BMW 645ci. Onder de motorkap wordt wel het een en ander gedaan zodat er meer vermogen beschikbaar is. Deze Tension heeft 411 pk om precies te zijn. In totaal zijn er slechts 50 exemplaren gemaakt van deze Tension Street Version dus het is een vrij bijzondere 6-serie om tegen te komen.



Alpina B6S

Ben je niet tevreden met een standaard 6-serie maar walg van je van de extravagante styling van tuners als Hamann of AC Schnitzer, dan kom je automatisch terecht bij het merk Alpina. Deze maken al jarenlang zeer exclusieve en sportieve auto’s. Alpina introduceerde in Genève nog de nieuwe B7, op basis van de 7-serie. Bij deze spot draait het alleen niet om een 7-serie maar een 6-serie. Het eerste wat opvalt is natuurlijk de two-tone lak van de bolide, een fraaie combinatie van de kleuren wit en zwart, zowel sierlijk als sportief. Het geeft de auto net wat meer uitstraling. Kenners zien het direct wanneer je te maken hebt met een Alpina. Standaard vind je een fraaie bodykit terug op de auto. Vooral de spaakvelgen zijn een echt kenmerk van dit merk. De B6-S is een sportievere variant van de eveneens leverbare B6. Het blok wat in het vooronder van de 6-serie ligt, een 4.4 liter V8, levert in de B6-S maar liefst 530 pk! Je bent in 4,5 seconden de 100 km/u gepasseerd en je stopt niet voordat je de 300 km/u op de teller ziet staan. Een behoorlijk rap beestje dus, al ziet hij er vrij ingetogen uit. Enkel de vier uitlaten zullen je vertellen dat dit een speciale “BMW” is.



Aston Martin AMV8 Vantage Loder1899

De bekendste tuner van Aston Martins is Mansory. Er zijn alleen nog meer bedrijven die pakketten aanbieden voor deze sportieve Britten. Loder1899 is een Duits bedrijf dat in 2007 een klein gedistingeerd pakket voor de AMV8 Vantage onthulde. De voornaamste aanpassingen die verricht worden zijn het monteren van een nieuwe voor- en achterspoiler, een diffuser en velgen die in samenwerking met Project Kahn worden aangeboden. Deze kosten samen zo’n €4600,-. Voor €5900,- krijg je een vernieuwd sportonderstel en een nieuwe uitlaat die een lekkere sound teweeg brengt. Het vermogen neemt dankzij de uitlaat ook nog eens toe met 20 pk naar 405 pk. Dit is tot op heden nog steeds het enige unieke exemplaar op Autogespot. In 2007 werd de bolide ook in Sunny Beach, Bulgarije, gespot.



Bentley Continental GT Project Kahn

Project Kahn blijft in mijn ogen de fraaiste veredelaar van Bentleys. De aanpassingen die de tuner verricht zijn voornamelijk gericht op het optisch verfraaien van de Engelse luxe auto’s. De prijzen die neergelegd moeten worden voor de bumpers, velgen en andere kleine details zijn wel extreem hoog. Reken erop dat je bij Project Kahn zo €10.000,- kwijt bent wanneer je je auto laat personaliseren. In België werd deze enorm fraaie Bentley uit Engeland gespot op de snelweg. Of er motorisch wat aan geknutseld is kunnen we niet achterhalen, want als eigenaar kun je natuurlijk ook even langs Mansory of een ander bedrijf wat je ECU simpelweg vervangt.



Bentley Continental GTS Project Kahn

Ook in Dubai werd er bij de Mall of the Emirates een door Project Kahn getunede Bentley op de gevoelige plaat vastgelegd. Het gaat hier om een GTS die geïntroduceerd werd in 2007. Dit is het laatste model wat de tuner heeft gepresenteerd. De nieuwe aanpassingen omvatten nieuwe voor- en achterbumpers, fraaie sideskirts en een kleine achterspoiler. Fraaie 21 of 22 inch velgen maken het geheel bijzonder fraai af. Project Kahn noemt zichzelf meer een veredelaar dan een tuner. Mocht je interesse hebben in deze fraaie bumperset, hij is op dit moment zelfs in de aanbieding bij Project Kahn! Voor 3995 Britse ponden is hij van jou, reken dan nog wel weer op 2000 pond aan extra kosten voor het monteren.



Bentley Mansory GT63

Ben je op zoek naar veel vermogen en een agressievere styling voor je Bentley Continental GT dan is het Duitse Mansory het perfecte bedrijf om je 560 pk sterke Brit achter te laten. Mansory pakt bij de Bentley zowel het interieur als het exterieur en natuurlijk de motor zelf ook aan. Het extra vermogen piekt bij 630 pk, 70 pk meer dan de standaard Continental GT en 20 pk meer dan de “Speed” variant die Bentley zelf aanbiedt. Je krijgt een dikke set bumpers en grote 21 of 22 inch velgen horen daar ook bij. De prestaties van deze toch wel vrij zware auto zijn niet mis. In 4,5 seconden naar de 100 km/u en een topsnelheid van meer dan 320 km/u, oef…



Bentley Mansory Continental Flying Spur

Hetzelfde pakket wat op de coupé versie wordt aangeboden, van de Continental lijn, is ook leverbaar op de Flying Spur. Daarmee verandert de chique zaken-limousine in een brute limousine die stoer oogt. In Ruse werd dit black-on-black exemplaar gespot, helaas wel met winterbanden dus de echte stoere velgen ontbreken nog. Deze slee versnelt in vijf seconden naar de 100 km/u en en is net als de coupé in staat monsterlijke snelheden te bereiken. Met vier personen reis je in alle mogelijke luxe in no-time naar de Franse Zuidkust.



Bentley LEMANSory

De meest uitzinnige versie die Mansory heeft aangeboden is de LE MANSory. Een gelimiteerd model dat zijn naam aan de historische 24-uurs-race verbindt, een race die nog ieder jaar wordt gehouden. De LE MANSory is herkenbaar aan de uitgebouwde body, stoere led-verlichting en meestal een opvallende kleur, zo werd al eens een matzwarte gespot, een zwart/oranje en zo komen er in de toekomst wellicht nog meer fraaie exemplaren bij. Dit model is een vrij moeilijk te spotten product. Slechts 24 exemplaren zijn er gemaakt, zowel van de coupé als cabriolet versie. Ieder model is specifiek naar de wensen van de klant aangepast, je zult dus nooit een zelfde exemplaar spotten. De LE MANSory is ook nog eens sneller dan de hiervoor besproken GT63, 641 pk heeft de eigenaar van deze vierwielaangedreven Bentley. Op Autogespot staan inmiddels vijf LE MANsory’s, vier daarvan zijn geregistreerd in het Midden Oosten, een plek waar Mansory veel van haar producten aan de man brengt.



Brabus Bullit

Brabus is dé Mercedes tuner. Zo nu en dan laat de decadente producent een uniek model zien. Meestal betreft het simpelweg weer een auto met extreem veel vermogen en dan praten we over ook echt serieuze cijfers. De Brabus kwam in 2007 ten tonele met in het vooronder een V12 met, schrik niet, 720 pk! Deze beestachtige, asfaltvretende C-klasse heeft ook nog eens een begrensd koppel van 1100 nm. Alle cijfers die Brabus liet zien spraken boekdelen. Een sprint naar de 300 km/u gebeurt in slechts 24,5 seconden en de auto bereikt een topsnelheid van meer dan 360 km/u, onvoorstelbaar! Als je het beest ziet staan weet je ook direct dat je te maken hebt met iets unieks. De auto heeft vooral aan de voorzijde enorm veel luchtopeningen die het gigantische blok moeten voorzien van koeling en aan de achterzijde tref je aerodynamische spoilers aan die de auto de enorme topsnelheid en een goede wegligging moeten geven. In Duitsland kost de Brabus Bullit € 348.000,-. In Nederland, niet dat zo’n ding hier bruikbaar is, zou je moeten rekenen op zo’n vijf ton. Meer dan een LP640 bijvoorbeeld, maar dan heb je wel een auto die qua prestaties, vooral in rechte lijn zelfs sneller is!



Lamborghini Hamann Gallardo SE

De tuner Hamann houdt zich bezig met diverse automerken. BMW, Ferrari maar ook Lamborghini is een merk dat regelmatig onder handen wordt genomen door Hamann. Een Lamborghini is nou niet direct een auto waar je aan denkt om te laten tunen. Optisch en motorisch zijn de auto's namelijk prima in orde! Maar het kan altijd beter, zal ook Hamann gedacht hebben. Vandaar dat ze in 2006 de gelimiteerde Gallardo SE goed bekeken en besloten enkele dingen te veranderen. Onder andere nieuwe voorbumpers, achterbumpers, de standaard dingen die erbij horen wanneer je een auto laat modificeren. Dit hebben de specialisten van Hamann echter niet zomaar gedaan. Elk onderdeel van het aerodynamische pakket zorgt voor een betere wegligging en meer stabiliteit. Ook het vermogen van de auto is toegenomen naar 529 pk, feest! Een sprint naar de 100 km/u is binnen 3,9 seconden gepiept, sneller dan een F430 dus. Dit is niet het eerste exemplaar dat gespot is van de Hamann Gallardo SE, in 2006 waren Martijn en Jaggie in Dubai te gast om het eerste exemplaar voor Autogespot te spotten.



Mercedes Wald CL 600 Black Bison Edition

We blijven nog even bij de Mall of the Emirates hangen waar de tuning topspots bij bosjes te platen zijn. Ook dit matzwarte exemplaar hoort hier helemaal thuis. Wald Tuning houdt zich voornamelijk bezig met het aanpakken van Mercedessen en doet dit in geheel eigenzinnige stijl. Dit Japanse bedrijf schrikt er niet van om een Mercedes flink aan te passen. Een echt grote achterspoiler zien ze niet als een probleem. Alle aanpassingen die verricht worden zijn voornamelijk optisch. Niet geheel onlogisch want een Mercedes CL is standaard al een enorm vlotte auto te noemen. Her en der worden er wat nieuwe spoilers gemonteerd en belangrijker is het feit dat Wald nieuwe remmen monteert. Blijkbaar zijn ze van mening dat de standaard remmen niet voldoen aan hun hoge eisen. Er rijden slechts een handvol van deze unieke Black Bison Editions rond over de hele wereld.



Porsche Cayman Techart GT Widebody

Dan komen we aan bij de vele Porsches die altijd voorbij komen bij Tuning Topspots. Het eerste model dat we even onder de loop nemen is een TechArt Widebody die bij een Cayman werd toegepast. De body is maar liefst zeven centimeter breder geworden dankzij het geknutsel door de mannen van TechArt. Ook zie je de oh zo bekende bumpers die de tuner onderscheidend maken. Scherp en enorm agressief. TechArt is niet zomaar een willekeurige tuner maar houdt zich met enorm veel zaken bezig. Het onderstel wordt verbeterd en ook de prestaties van de auto zelf. Reken er maar op dat je werkelijk een topproduct terug krijgt. Deze “baby” van Porsche haalt namelijk meer dan 285 km/u! In Genève werd dit prachtige product gespot door spotter bentman.



Porsche Cayman Techart GT Sport

In het spotters-walhalla Londen werd ook een TechArt gespot. Eveneens een Cayman maar geen Widebody. De basis van de GT Sport is een Cayman S. Standaard natuurlijk al een rap autootje. TechArt verlaagt de auto met 2,5 centimeter, knalt er 20 inch velgen onder en voilá, een dikkere variant is klaar. Dat is nog maar het begin van de modificaties van dit bedrijf. De cilinderinhoud wordt van 3,4 liter naar 3,8 liter vergroot met als resultaat 385 stampende paardjes. Dit beestje schiet in 4,9 seconden naar de 100 km/u en stopt net als de Widybody niet eerder voordat hij de 285 km/u gepasseerd is.



Porsche 997 Techart GT Street Cabriolet

De bruutste TechArt die voorbij komt is er wederom één die gespot werd in Genève. Op basis van de al akelig snelle 997 Turbo heeft TechArt de GT Street ontwikkeld, een pk-kanon die zijn weerga niet kent. Wederom zie je de herkenbare bumpers die op veel TechArt modellen te vinden zijn. Het belangrijkst is hetgeen wat onder de “motorkap” schuilt natuurlijk. 630 pk is het resultaat wat men weet te halen uit de 3,8 liter zescilinder. Enorm veel vermogen en reken er maar op dat dit een extreem snelle auto is. Minder dan vier seconden duurt het om de 100 km/u te bereiken en deze GT Street Cabriolet bereikt een topsnelheid van 340 km/u. Over lekker open rijden gesproken!



Porsche Gemballa Avalanche GT2 600 EVO

Gemballa is de andere grote Duitse tuner die al jaren lang Porsches aanpakt en deze omtovert tot extreme bolides. Voor zowel de GT2 als Turbo hebben de heren van Gemballa een monsterlijke ombouw klaarliggen. Deze Avalanche GT2 600 EVO heeft 600 pk en niet minder dan 840 nm aan koppel. Met zoveel vermogen en deze fraaie oranje kleur weet je wel zeker dat je aandacht zult krijgen! Dit pk-kanon is sneller dan een 430 Scuderia en zelfs een Enzo Ferrari. Je koopt zoiets natuurlijk niet alleen om het vermogen, ook het uiterlijk van de Avalanche-modellen zijn enorm decadent. Grote spoilers en veel luchtinlaten domineren het uiterlijk. Ook in het interieur vind je veel leer, carbon en alcantara. In Berlijn werd dit gruwelijke beest gespot in een parkeergarage in de bijzijn van nog drie fraaie bolides, erg leuk!



Porsche Gemballa Avalanche GTR 650 EVO-R

Het kan altijd nog bruter en sneller bij Gemballa. Is 600 pk niet genoeg, dan kun je ook 650 pk op je bordje voorgeschoteld krijgen. Dit matzwarte exemplaar werd in Kiev gespot afgelopen zomer. Hij oogt enorm stoer in zijn zwarte jasje! De GTR 650 EVO-R heeft Carrera GT koplampen, vier enorme uitlaten en een opmerkelijke motorkap. Het geheel is gewoon één en al bruut, fout en gemeen. De uitstraling zou kleine kinderen nog bang maken. Van de GTR zijn verschillende versies leverbaar tot 800 pk, mocht je niet tevreden zijn.



Porsche 9ff Cayenne Advantage GT

Deze Cayenne is de enige die in deze serie topspots voorbij komt. Hij is ontwikkelt samen met 9ff en het Russische bedrijf Topcar. Toen dit model voorgesteld werd had hij geen 911 koplampen, deze zitten wel op het gespotte exemplaar. De auto is zo te zien afkomstig uit Rusland waar dit soort Cayennes enorm in de smaak vallen. De V8 in het vooronder produceert 725 pk en dat is meer dan genoeg om in het dagelijkse verkeer vooruit te komen! Volgens de spotter zijn slechts 50 exemplaren van de 9ff Cayenne Advantage GT gemaakt en dat maakt hem een stuk exclusiever dan modellen als de TechArt Magnum en de Gemballa SUV’s.



Porsche SpeedArt Turbo TTR 600

De een-na-laatste 911 van het rijtje ziet er misschien het “minst” spannend uit, hij is net zo vermakelijk als de Gemballa's en TechArt’s. De flatsix laat 600 pk los op de vier wielen en sprint in 3,2 seconden naar de 100 km/u, dat is sneller dan alle andere auto’s die in deze serie voorbij zijn gekomen. De topsnelheid is met ongeveer 325 km/u iets minder dan de andere modellen. Hij is herkenbaar door enkele kleine spoilers, een grote achterspoiler van carbon en uiteraard 20 inch velgen. SpeedArt verbetert de ophanging van de 911 Turbo ook om er voor te zorgen dat je nog sneller bent! Vrij bijzonder dat twee 600 pk monsters zo vlakbij elkaar werden gespot in Berlijn. Echt typisch Duits dus!



RUF RT12

Tot slot nog een RUF. RUF is al jaren een zelfstandige onderneming die Porsches ombouwt. Wanneer het een officieel model van RUF betreft zul je nooit een Porsche logo aantreffen. Deze RT12 die gespot werd in Londen is verreweg de meest bizarre 911 die te koop is. Hij is dan wat zijn uiterlijk betreft niet zo extreem als een Gemballa of TechArt, zijn prestaties zijn zoveel beter! Op papier heeft een RT12 650 pk, maar er rijden genoeg exemplaren rond met veel meer vermogen. Nogmaals, op papier zou hij dus een sprintje naar de 100 km/u in 3,2 seconden moeten doen, maar dat is met 650 pk, het kan dus sneller! Ingetogenheid is een goed kenmerk om te omschrijven hoe de RUF RT12 eruit ziet. Slechts de grote koelgaten bij de heupen van de 911 vertellen je dat het “serious business” is. De achterspoiler is eigenlijk een groter exemplaar dan de Turbo heeft, meer niet. Mocht je ooit eens een RUF RT12 tegenkomen dan mag je jezelf rijk rekenen, want er zijn er maar heel weinig van gemaakt! Dit is wel het vierde exemplaar dat in Londen is gespot, vrij opmerkelijk!



Rolls-Royce Phantom Mansory Conquistador

Als afsluiter nog twee Rolls-Royces die door Mansory in een ander jasje gestoken zijn. De Mansory Conquistador werd in 2007 voorgesteld aan het grote publiek en het spreekt geheel voor zich dat de meningen enorm verdeeld waren. Een Rolls-Royce tunen is wel vrij uniek en gewaagd te noemen. Wat Mansory heeft gemaakt is dat dan ook te noemen. Het model dat destijds de beurzen langsging was matzwart, een kleur die toen nog niet zo hip was. Aan de buitenzijde zie je een Engels icoon dat Mansory heeft geprobeerd sportiever en hipper te maken. Zo is de grill doorgetrokken en branden er hippe led-lampjes. Enorme 24 inch velgen vullen de wielkasten prima op en aan de achterkant tref je vier sierlijke uitlaten aan en een kleine spoiler. Ook de enorme V12 van de Rolls heeft wat meer peper gekregen en de Rolls kan een begrensde topsnelheid halen van 270 km/u. De twee exemplaren die gespot werden, werden gespot in het oosten van Europa. Het geeft wel weer een beetje aan waar de markt van Mansory zich bevind. Vooral het oosten van Europa en de Verenigde Arabische Emiraten, waar de mensen dol zijn op dit soort unieke en vrij bizarre creaties.



Reacties op dit artikel