Topspots!

  • Emil
  • 03-06-2009 17:23
  • 6325
  • 30

Topspots!

Na één komt twee. Het tweede deel van de serie topspots bevat wederom een selectie van de meest exclusieve, gave en spectaculaire spots van de afgelopen maanden. Opnieuw mag de leesbril opgezet worden om te genieten, dit keer dus van deel twee!

Ferrari 550 Maranello Le Mans GTS

De Ferrari 550 en 575 worden ook wel een gentlemen Ferrari genoemd. Het exemplaar welke gespot werd in Heeze is alleen niet echt meer een Ferrari te noemen waarmee je in pak naar werk gaat. Het gaat hier om een Ferrari die verder is ontwikkeld door ESmotorsport in opdracht van Care Racing. Er zijn wereldwijd drie exemplaren gemaakt waarvan er dus één in Nederland is! De eigenaar heeft naderhand nog wat extra informatie gegeven over deze uiterst brute Ferrari. Deze auto is de eerste 'straat' versie van de race auto. Het was de bedoeling om er vijftig van te bouwen maar na nummer drie is het project gestopt. De 002 en 003 staan in het Midden Oosten, de 001 in Helmond. De auto is identiek aan de race auto's maar hij mist de sidepipes en heeft een 'normalere' motor. Het interieur is redelijk in tact gebleven. Raceauto's zijn circa vier centimeter lager en hebben 60 pk meer. En tot slot, de taartschep is functioneel. Hij levert circa 600 kg downforce bij 300 km/u. Tevens heeft deze auto deelgenomen aan de Gumball 3000 in 2005.




Lancia Stratos

We gaan verder met een rappe Italiaan uit de jaren 70. Eerder hebben wij bij onze speciale “exoot onder de loep” serie de Lancia Stratos onder handen genomen. Het betreft namelijk een oude rallywagen die vrijwel nooit op de website verschijnt. Dit kanon heeft naam gemaakt in de rallywereld waar hij tegenstanders alle hoeken van de kamer liet zien. Dit racemonster had in zijn beginperiode slechts 190 pk, aan het einde van zijn gloriejaren piekte dit uiteindelijk rond de 480 pk. Dit exemplaar, dat in het zuiden van Frankrijk werd gespot, is het vierde exemplaar op Autogespot. Er zijn sowieso meer dan 500 van deze Stratos HF Lancia’s gemaakt, al is bij niemand exact bekend hoeveel. Dit maakt hem des te specialer om eens te spotten.




Lamborghini Urracco P250

Ook een auto die weer eens in de schijnwerpers komt te staan is deze Lamborghini Urraco P250. Net als de hiervoor behandelde Lancia stamt ook deze wagen uit de jaren 70. De Urraco is een 2+2 sportwagen die in opdracht werd ontwikkeld om naast het produceren van echte sportwagens ook een sportieve wagen te hebben die het concurrenten als de Porsche 911 moeilijk kon maken. Met maar 520 exemplaren die van de band rolden kun je niet spreken van een groot succes, het is de exclusiviteit van deze Lamborghini wel ten goede gekomen. Inmiddels is het al drie jaar terug dat de laatste Urracco P250 gespot werd. Dat verteld wel wat over de zeldzaamheid van dit model, want de hedendaagse Lamborghini’s, zie je in de echte spotsteden zo’n beetje dagelijks!




Lamborghini Diablo GT

Lamborghini’s zijn altijd een tikkeltje apart geweest. Zowel de klassieke als de hedendaagse. Vooral in de glorie tijd was dat de periode van de Countach en de Diablo. Beiden enorm stoer, fraai en buitengewoon opvallend. Waar iedere ontwerper zijn best deed een sierlijke wagen te ontwerpen, ontwierp Lamborghini de meest indrukwekkende modellen die verkrijgbaar waren. Van de Diablo was de GT de straatversie zoals we die nu terug zien in de LP670 SV en de Gallardo Superleggera. Beiden zijn het racewagens voor op de openbare weg. Ook de de Diabo GT is enkel en alleen gericht op maximale performance op het circuit dan wel straat. De GT is herkenbaar aan het vele spoilerwerk maar ook de drie enorme koelgaten aan de voorzijde. Daarnaast tref je aan de achterzijde een niet te missen carbon achterbumper. In de GT is nog meer carbon gebruikt, namelijk ook in het interieur. Dit allemaal om natuurlijk de sportiviteit te verhogen en het gewicht van de bolide naar beneden te halen. Een kenner zal direct zien dat het niet om een normale Diablo gaat. Wanneer je hem ooit weet te spotten dan mag je jezelf erg gelukkig prijzen want met een reeks van slechts 80 geïndividualiseerde exemplaren is de kans erg klein er ooit één in het wild te zien.




Lamborghini Murciélago LP640 Versace

De één-na-laatste Lamborghini van de serie betreft er één waar een kledingmerk aan is gekoppeld, namelijk Versace. Er zijn destijds twintig exemplaren van de LP640 Murciélago Coupé gemaakt. Het exemplaar wat voor het eerst in Parijs werd gespot in 2007 kwam ineens ook voorbij in Brussel. De jongens van wie dat exemplaar is zitten vermoedelijk ook in de modewereld. Dit is ook het eerste exemplaar van de in totaal twintig exemplaren. Motorisch is er niks anders aan deze Lamborghini. Wat wel anders is zijn dus de diverse Versace details. Het betreft namelijk speciale lederen bekleding waarin het logo van Versace is verwerkt en verder tref je ook aan de buitenzijde op de deuren het Versace logo aan. Op Autogespot staan al vijf van de twintig exemplaren en daarnaast hebben we ook al unieke foto’s van de enige echte LP640 Roadster Versace.




Lamborghini Reventón

Deze reeks Lamborghini's sluiten we af met een beestachtige Lambo. Als je het over één van de meest bijzondere en uitzonderlijke Lamborghini’s van de laatste jaren hebt is het wel de Reventón. In 2008 hadden wij nog enkele foto’s van de aflevering van dit exemplaar dat nu in Engeland rondrijdt. In het artikel hadden we het er al over dat de eigenaar aangaf veel te gaan rijden met dit kanon en dat doet hij zo te zien ook. Slechts een paar maanden later is hetzelfde exemplaar al gespot! De Reventón is op basis gemaakt van de Murciélago LP640. Hij heeft iets meer vermogen, maar dat is niet het belangrijkste aan dit model. Het design is namelijk totaal uniek, dit is namelijk af te leiden van dat van een straaljager. Je ziet grote vlakken die je doen denken aan een stealth vliegtuig. Een echte topspot, die in alle mogelijk vormen de top vormt qua spotten. Veel vermogen, bizarre looks en daarnaast is het één van de duurste auto’s ter wereld.




Mercedes-Benz CLK DTM AMG Cabriolet

Als je de woorden DTM aan een type van een auto gaat koppelen moet je heel wat in je mars hebben. De legendarische letters staan voor Deutsche Tourenwagen Meisterschaft en Mercedes heeft hier regelmatig successen behaald. Ook tijdens de jaren 2003, 2004 en 2005 was deze sport enorm populair in Europa. De laatste jaren is de interesse voor deze fraaie racecompetitie afgezwakt. Met de CLK DTM AMG wordt je als spotter nog altijd herinnerd aan de DTM. In 2004 kwam er een uitgeklede CLK op de markt waaraan dus de twee afkortingen DTM en AMG aan gekoppeld zijn. Een bijzonder lekkere voorbode voor autospeelgoed. Het resultaat is een verbluffend agressieve Mercedes zoals niemand had verwacht. In 2005 volgde opmerkelijk genoeg ook nog eens een cabrioletversie van deze tot slechts honderd exemplaren gelimiteerde supercar. De motorische aandrijving komt van de AMG V8 die enkele jaren terug vervangen is door een nog grotere atmosferische 6.2 liter V8. De 5.4 liter V8 die deze auto aandrijft is vele malen leuker. Mede dankzij de kompressor piekt het vermogen bij 582 pk. Over de prestaties van de auto twijfeld niemand. Des te meer bijzonder is het uiterlijk wat onorthodox afwijkt van de normale Mercedes styling. Slechts de huidige SL Black Series oogt ook zo bizar als de CLK DTM AMG.




Mercedes-Benz SLR McLaren 722

Het is alweer bijna drie jaar terug dat Mercedes een nog snellere versie van de al erg snelle SLR McLaren op de markt bracht. De 722 editie moest terugverwijzen na het startnummer van Sir Stirling Moss tijdens de Mille Miglia in 1955. Het verschil met een standaard SLR is miniem. Wat extra vermogen, een beter onderstel, een aangescherpt uiterlijk en in het interieur is de boel ook minimalistisch sportiever gemaakt. Volgens de pers zijn de verschillen echter groot genoeg om het een veel betere auto te maken dan een standaard model. Daarnaast is bijna iedereen van mening dat de 722 met de kleine extra optische aanpassingen nét wat fraaier is. Helaas heeft niet iedereen die een SLR wil hebben, de mogelijkheid gehad er één aan te schaffen. McLaren en Mercedes hebben destijds het besluit genomen om er maar honderdvijftig van te maken. En daarmee is het een vrij zeldzame auto om te spotten. De SLR’s die gespot werden kwamen op de gevoelig plaat in Spanje en Oostenrijk.




Mercedes-Benz SLR McLaren 722 S Roadster

Blijkbaar viel de SLR 722 goed in de smaak en was dit voor zowel McLaren als Mercedes een uitgelezen mogelijkheid de cijfers 722 ook te geven aan de Roadster variant van de SLR McLaren. Deze spectaculaire Roadster is motorisch exact gelijk aan zijn dichte variant. Wat enkel verschilt zijn de fraaie velgen. Ook deze 722 S Roadster is gelimiteerd tot honderdvijftig stuks. Het is de laatste SLR van de productielijn voordat men start met de productie van de SLR Stirling Moss, die de levensloop van deze vuurpijl van de 21e eeuw zal afsluiten. Met de vier spots die we nu al hebben gaan we de zomer goed in, want we hebben er al het vertrouwen in dan we aan het einde van de zomer behoorlijk wat van deze prachtige Roadsters op Autogespot hebben staan.




MG XPower SV-R

Meestal wanneer er een Engelse auto in de topspot series voorbij komt betreft het een Aston Martin of een Bentley. De Britse auto-industrie kent natuurlijk veel meer fraaie automerken. Een bekende is MG die vooral bekend staan om hun suffe wagens. In 2005 ging MG zelfs failliet na jarenlang te pieken met slechte verkoopcijfers. Een hoogtepunt uit de historie van MG is toch wel de XPower die in eerste instantie werd ontwikkeld met meer dan 900 pk. De productieversies die vanuit het niets op de markt verschenen doen het met iets minder dan de helft van dit vermogen, namelijk 385 pk. Dat is nog altijd genoeg om de slechts 1500 kilo wegende sportwagen in 4.9 seconden te lanceren naar de 100 km/u. Ook was het eerst de bedoeling maar liefst 10.000 auto’s per jaar te maken, dit werd beperkt tot maar 840 stuks. Exclusiviteit gegarandeerd dus. Met nog maar twee gespotte XPowers wordt nogmaals benadrukt wat we hier te maken hebben met een "hard to spot".




Noble M12 M400

Een andere Engelse geweldenaar is deze Noble. De spotter geeft zelf al aan wat een Noble is. Een auto met de prestaties van een Enzo voor de prijs van een Porsche. Door het lage gewicht is de V6 uit de schappen van Ford namelijk meer dan voldoende om de auto monsterlijk snel te maken. De productierechten van deze auto zijn inmiddels verkocht aan een in Amerika gevestigd bedrijf en Noble houdt zich nu vooral bezig met het ontwikkelen van nieuwe modellen. De M400 versie van de M12 was de laatste en meest bijzondere versie. De V6 is voorzien van grote turbo’s die het vermogen op 425 pk brengen. Genoeg om het één van de snelste straatlegale auto’s te maken. Door het enorm lage gewicht van rond de 1000 kilo dient de auto perfect als trackday car waar je vervolgens laterale g-krachten van 1.4G kunt opwekken! De Noble werd gespot in Engeland, waar hij perfect op zijn plaats is. Het land kent vele circuits en enorm veel autoliefhebbers.




Porsche 959

Iedere keer wanneer er een gelimiteerde Porsche op Autogespot verschijnt is het reden voor een feestje. Er zijn immers al zoveel verschillende Porsche’s die op Autogespot verschijnen en wanneer er dan een écht zeldzame auto de site treft is dat helemaal super. De 959 is zo’n Porsche. Het is één van de meest unieke wagens die van de band is komen rollen in Stuttgart. Een prachtig parelmoer wit exemplaar werd gespot in Monaco en in Duitsland dook zelfs een S-versie op. Beiden zijn natuurlijk fantastische spots. Vooral het uiterlijk van de 959 is vrij uniek te noemen. Alleen aan het dak zie je nog de contouren van een 911. Vooral de achterkant is op z’n minst opmerkelijk te noemen. In de tijd dat de 959 geïntroduceerd werd was het één van 's werelds snelste supercars die de strijd aanging met de Ferrari F40 en Bugatti EB110. Het was toen ook de tijd dat supercars alleen voorzien waren van turbo’s, zo ook de F40 als EB110. Maar ook deze 959 heeft een twinturbo die bovenop de kleine zes cilinder is gemonteerd. Destijds kostte de bolide een extreme $ 230.000,- maar tegenwoordig mag je zelfs nog meer betalen. Reken op een prijs van € 250.000,-. Dan heb je wel een Porsche die zeldzamer is dan een Carrera GT en nog sneller accelereert dan diezelfde Carrera GT.




Porsche Carrera GT

Als er een supercar is waar wij niet genoeg van kunnen krijgen is het de Porsche Carrera GT. De Duitse auto bevat alle factoren die het tot een lieveling van vele autoliefhebbers maakt. Het geluid, de looks, de prestaties, werkelijk alles klopt aan dit ding. Misschien nog fraaier is het feit dat de auto zo lekker basic is gehouden. Een simpele manuele transmissie en een interieur waar je enkel alle noodzakelijke dingen aantreft. Het hout op de versnellingspook verwijst terug naar de Porsche 917. Ook het design is simpel, maar erg fraai. Achter de bestuurder ligt een racegeïnspireerde V10 met 612 pk, een beestachtige motor die zijn weerga niet kent. De techniek van de bolide is enorm geavanceerd. Allerlei lastige woorden als carbon fiber monocoque en carbon fibre-reinforced silicon carbide ceramic composite brake system komen voorbij. Het schijnt dat Porsche tijdens de ontwikkelingsfase 75 patenten aanvroeg op het gebied van techniek. De productieplanning stond eerst op een reeks van 1500 stuks maar uiteindelijk stopte de productie al bij 1270, dit komt de exclusiviteit natuurlijk alleen maar ten goede!






Savage Rivale RoadYacht GTS

Over niet al te lange tijd hopen we een nieuwe fabrikant van een supercar te mogen verwelkomen. Althans als het project van de ambitieuze studenten Emil Pop en Justin de Boer gaat slagen. Op dit moment zijn de studenten druk bezig een investeerder te vinden om geld in dit fraaie project te steken en dan kan de auto daadwerkelijk verwezenlijkt worden. Aan het concept zal het niet liggen want die is buitengewoon fraai. Het is een vierdeurs cabriolet/coupé waarmee je in alle mogelijk luxe van Nederland naar het zuiden van Frankrijk zou moeten kunnen rijden. In Monaco spraken wij nog met de twee jongens en zodra er meer nieuws is omtrent de Savage Roadyacht krijgen jullie dat direct te horen!




Spyker C8

Een ander Nederlands product is de Spyker C8. Terwijl Spyker nog hard werkt aan de nieuwe D8 en de Aileron klaar maakt voor productie is ook de C8 nog in productie. Dit is nog altijd het eerste model waarmee de kleine fabrikant probeert voet aan wal te krijgen in de supercar markt. De Spyker is in onze ogen één van de meest unieke én fraaie auto's op de markt. Ook de afgelopen periode kwamen er weer enkele nieuwe bij. De exemplaren die gespot worden zijn meestal exemplaren die al op Nederlands kenteken staan en wij zijn natuurlijk op zoek naar meer unieke exemplaren!




RUF CTR-3

Als afsluiter hebben we een auto die komt van een officiële autoproducent. RUF is namelijk gewoon een geregistreerd autofabrikant en geen tuner. De CTR-3 is dan ook een auto die geheel zelf ontworpen is, enkel simpele Porsche onderdelen dienen als basis. Al dertig jaar heeft RUF ervaring met turbo-aangedreven motoren en dit is allemaal terug te vinden in de RUF. De 3.8 liter flat-six produceert een monsterlijke 700 pk. Maar ook het koppel van 890 Nm is angstaanjagend veel. De prestaties zijn overweldigend. Een topsnelheid van 375 km/u en de 100 km/u wordt al bereikt binnen 3.2 seconden. Volgens RUF is het een echte auto voor autopuristen die houden van autorijden. Dit geintje kost helaas wel € 400.000 en wordt gemaakt in een beperkte oplage. Het is de derde CTR die na twintig jaar van RUF komt.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag