Topspots!

  • Emil
  • 27-01-2009 16:04
  • 5804
  • 25

Topspots!

Aan het begin van dit jaar werden jullie al behoorlijk verwend met de vele topspots uit bijna heel Europa en ook nog eens enkelen uit de rest van wereld. Ditmaal hebben we weer een editie als van vanouds met topspots die de afgelopen tijd voorbij kwamen. Aangezien het winter is ligt natuurlijk het “topspot” gehalte wat minder hoog dan tijdens het hoogseizoen. Ondanks de winter hebben we nog zeventien lekkere topspots voor jullie!

Alfa Romeo 8C Competizione

Zoals standaard komt het laatste paradepaardje van Alfa Romeo voor in de serie topspots. Inmiddels is het model in Nederland een regelmatig gespot exemplaar, dus voornamelijk de buitenlandse 8C’s zullen jullie hier aantreffen. Helaas zijn het dit keer vooral zwarte exemplaren en slechts één rood exemplaar, uit Nederland! Wat presentaties betreft is de Alfa Romeo net onder een Ferrari F430 te plaatsen. Hij heeft een 450 pk sterke V8 die deze gelimiteerde exoot naar een topsnelheid van 300 km/u brengt. Een auto als deze Alfa Romeo 8C Competizione koop je alleen niet om haar performance. Het is een auto die past in een chique winkelstraat in Parijs of Milaan, het is een modieus product in volle glorie. Slechts 500 mensen mogen hiervan genieten, want meer worden er niet gemaakt van deze dichte 8C.




Bugatti Veyron

Zelfs tijdens de donkere maanden blijven de Veyrons bij Autogespot binnenkomen. Al is het niet bepaald winter te noemen in Californië of Monaco natuurlijk, in Londen wel. Tussen de Veyrons bevindt zich deze keer een exemplaar van een bekende wereldburger, namelijk Simon Cowell, die kennen jullie vast wel van Idols! Dat de Veyron bij meer bekende mensen geliefd is hoeft niet verteld te worden. Ook voetballers vergapen zich aan de 1001 pk sterke auto, zo hebben David Beckham en Christiano Ronaldo hun naam onder een koopcontract gezet. Dat de auto niet de meest exclusieve spotwaardige auto is op Autogespot blijkt wel uit het feit dat er bijna 100 Veyrons op Autogespot staan, we missen nog één spot!




Ferrari F512M

De Ferrari F512M is de opvolger van de Ferrari Testarossa. Hij werd geproduceerd van 1994 tot 1996. Slechts 500 exemplaren werden gemaakt, dus deze Ferrari is een stuk exclusiever dan velen zullen denken. De verschillen met de andere Testarossa's waren natuurlijk de andere koplampen en de andere achterlichten. Deze Ferrari heeft een V12 middenmotor met 440 pk. Daarmee gaat hij in minder dan vijf seconden naar de 100 km/u en is hij in staat een topsnelheid van 180 miles per uur te halen, dat is ongeveer 290 km/u. Spotter Ivan had in een Spaans stadje de eer deze zeer exclusieve bolide te spotten.



Ferrari F40

Deze jongensdroom zal over honderd jaar nog herkend worden als één van de beste supercars aller tijden. In 1987 werd deze Ferrari geïntroduceerd om het veertigjarig bestaan van het merk te vieren. Volgens Ferrari was het de ultieme sportwagen voor op de openbare weg. Het hart van deze F40 is een kleine drie liter V8 motor voorzien van twee turbo’s die samen voor een totaal vermogen van 478 pk zorgen. Daarmee was en is de F40 nog steeds één van de aller snelste auto’s ooit. In Nederland, waar deze F40 werd gespot, zijn een handvol F40’s die in handen zijn van grote autoliefhebbers die meer van dit soort supercars bezitten.



Ferrari F50

Geheel in stijl kwam Ferrari voor haar vijftigste verjaardag, net als bij haar veertigjarig bestaan, met een supercar, de Ferrari F50. Pterps wist in Italië deze prachtige exoot bij een zo mogelijk nog fraaier hotel te spotten. Van de Ferrari F50 zijn 349 exemplaren officieel geproduceerd, dat is veel minder dan de ruim 1300 die gemaakt werden van de Ferrari F40. Hoeveel er precies zijn gemaakt is onbekend! De F50 is van de drie bekende supercars, de F40, F50 en Enzo, verreweg de meest lastige die te spotten is. Ondanks dat de Ferrari F50 qua vermogen een stuk sterker is dan de F40 zijn de prestaties nagenoeg gelijk. De Ferrari F50 is en blijft een echte topspot, al heeft hij volgens Ferrari-puristen niet de status die een F40 heeft.



Ferrari Enzo

De laatste Ferrari die altijd voorbij komt bij de topspots is de vierde supercar van Ferrari na de 288 GTO, F40 en F50. Er wordt gezegd dat er meer Enzo’s gemaakt zijn dan de opgegeven 400 stuks. Het laatste exemplaar was bestemd voor de paus, echter deze had destijds vrij weinig aan de supercar van de Italianen. Qua prestaties was de Enzo in 2002 zijn tijd ver vooruit. Een machtige V12 met 660 pk zorgde voor prestaties waar in die tijd vrij weinig andere auto’s tegenop konden. De Enzo gaat in ongeveer 3.6 seconden naar de 100 km/u en de 200 km/u wordt in minder dan tien seconden bereikt. Het is onduidelijk wat de topsnelheid van de Enzo is, en van de vele filmpjes op het internet worden we ook niet wijzer. Waarschijnlijk is de Enzo in staat een topsnelheid tussen de 350 en 365 km/u te bereiken. Er kwamen weer een aantal Enzo’s richting Autogespot. Uit Amerika, Tsjechië maar ook Frankrijk!




Ford GT

De Ford GT is een zeldzame verschijning in Europa. Het grootste gedeelte van de 4038 exemplaren was bestemd voor de Verenigde Staten, slechts een paar honderd exemplaren vonden hun weg naar Europa en twee daarvan werden er gespot in de afgelopen periode! In Berlijn werd een prachtige Ford GT gespot in het geel, een kleur die we nog niet veel hebben gezien. Nabij de Nürburgring, in Adenau, werd een in Zweden geregistreerde Ford GT gespot. De Ford wordt aangedreven door een middenmotor die je als bestuurder de beschikking geeft over 550 pk. Qua prestaties is de Ford GT in het rijtje te plaatsen met auto's als de Mercedes-Benz McLaren SLR en Porsche Carrera GT.



Koenigsegg CCX

Koenigsegg draait al een aantal jaren mee in de supercar wereld. In 1997 presenteerden ze hun eerste supercar en tegenwoordig is de CCX de laatste variatie. De CC in de naam staat voor Competition Coupe en de X voor het tienjarig bestaan van Koenigsegg. De CCX is één van de meest prachtige supercars ter wereld. Als basis dient een 4.7 liter V8 die achter de bestuurder is geplaatst. Dankzij een supercharger weten de techneuten er meer dan 800 pk uit te halen! Volgens Koenigsegg ligt de topsnelheid van de auto dan ook ver boven de 300 km/u, zelfs boven de 400 km/u! De Koenigsegg kun je dan ook niet zien als een concurrent van de Mercedes-Benz Mclaren SLR of Porsche Carrera GT, hij staat ver boven deze supercars. In totaal staan er zes CCX-en op Autogespot, één daarvan werd laatst gespot in Nederland toen hij klaar werd gemaakt voor transport. Helaas blijft Nederland dus een Koenigsegg-arm land, want wat zouden wij er hier graag één van zien op Nederlands kenteken.



Maserati MC12

Om Maserati terug te laten keren in de racerij startte Maserati in 2002 een project om het verplichtte aantal van 25 stuks te produceren om mee te kunnen doen aan de FIA GT. In 2004 werd begonnen met de productie van de Maserati MC12 en in 2005 zagen nog eens 25 extra exemplaren het levenslicht. De basis van deze unieke Maserati is de Ferrari Enzo. Zo is de motor nagenoeg hetzelfde alleen heeft de Maserati 30 pk minder, namelijk 630 pk. De Verenigde Staten is een land waar je nog wel verwacht een MC12 te spotten, helemaal in Beverly Hills, de plek waar veel rijke mensen wonen. Echter het nieuwe geld zit vooral in landen in het oosten van Europa. In Rusland werd namelijk óók een MC12 gespot! Misschien veel bijzonderder aangezien je nooit verwacht een dergelijke supercar van dit kaliber hier aan te treffen.



Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series

Ineens verschenen de afgelopen periode binnen no time twee nieuwe SL65 AMG Black Series op Autogespot en dat terwijl de officiële introductie net had plaats gevonden. Deze SL Black Series is nog bruter en nog gewelddadiger dan de CLK Black Series. Van deze gelimiteerde AMG zullen zeven exemplaren naar Nederland komen, dus gespot gaat hij zeker nog worden. Voorin deze SL huist een gigantische V12 voorzien van twee turbo’s. Het piekvermogen van deze Black Series bedraagt 670 pk en 1000 nm. Belangrijker is dat de auto een stuk lichter is gemaakt dan een normale SL, die voorzien is van allerlei luxe. Het gewicht is namelijk met 250 kilo afgenomen. De brute bolide is qua uiterlijk ook behoorlijk verschillend ten opzichte van een normale SL. Zo is hij maar liefst veertien centimeter breder! Het uiterlijk schreeuwt om aandacht en de auto zou zo kunnen meedoen in de racerij. Dit speeltje kost in Nederland € 485.000,- en daarmee is het op dit moment één van de duurste auto’s verkrijgbaar.



Mercedes-Benz SLR McLaren 722 Edition

De tweede Mercedes die bij het illustere rijtje van topspots hoort is de speciale SLR, de 722 editie. De SLR McLaren is zijn laatste fase ingegaan, binnenkort start de productie van de Stirling Moss wat het slotakkoord van SLR reeks is. Deze 722 editie werd in 2006 geïntroduceerd als een ode aan de Mille Miglia in 1955 en de 300 SLR met als starttijd 7.22 uur, vandaar dus ook startnummer 722. Deze 722 is gemaakt in een oplage van 150 exemplaren, zowel als Coupé en Cabriolet. Hij is dankzij wat extra vermogen en een verbeterd onderstel nog scherper en sneller. Ook het uiterlijk is licht gewijzigd, zie de voorbumpers, extra badges en de bijpassende velgen. Dankzij de samenwerking met Mercedes is deze McLaren niet zo puur als de McLaren F1, het is dus echt een auto die dagelijks inzetbaar is, ondanks het vermogen en het exotische uiterlijk. Het grootste gedeelte van deze SLR’s bevinden zich in Duitsland, maar ook de mensen uit de Verenigde Arabische Emiraten vinden de SLR 722 een zeer fraaie aanvulling op het wagenpark. De introductie van de 722 vond niet voor niets plaats in Dubai.



Morgan Aeromax Coupé

De klant is koning, een bekend begrip. Een rijke Zwitserse bankier klopte bij de Engelse fabrikant Morgan aan met de vraag of ze een one-off Morgan voor hem wilden bouwen. Hiermee werd ingestemd en in vier maanden tijd werd de Morgan Aeromax Coupé ontwikkeld en gepresenteerd in 2005 tijdens de Autosalon van Genève. Uiteindelijk werd besloten de auto niet alleen voor deze specifieke klant te bouwen, maar er nog eens 99 exemplaren bij te maken. Zo zal ook Richard Hammond, presentator van Top Gear, een Aeromax Coupé mogen ontvangen, of hij heeft hem wellicht al. Veel onderdelen van de Aeromax worden met de hand gemaakt vanwege de moeilijke lijnen in de auto. Van voren is het nog een klassieke Engelse auto maar van achteren is het een modern mengsel. Erg vreemd, maar bijzonder aandachtig verzorgd. Alleen al voor de twee ruitjes zouden de ontwerpers een prijs mogen ontvangen! Motorisch is er ook nog aandacht aan de bolide besteed, een BMW V8 verzorgt namelijk de aandrijving. Aangezien de Morgan geen zwaargewicht is staat hij garant voor lekkere prestaties. Zowel in Parijs als Londen werd de afgelopen twee maanden één Morgan gespot.



Pagani Zonda F Roadster

Als je groot liefhebber bent van Italiaanse auto’s, maar een Ferrari of Lamborghini je te suf is, dan moet je aankloppen bij Pagani, waar uiterst exclusieve supercars met de hand gemaakt worden. De Zonda F Roadster zal bestemd zijn voor slechts 25 rijke autoliefhebbers. Pagani bouwt auto’s slechts in zeer beperkte oplagen om de kwaliteit en exclusiviteit te waarborgen. In het laatste Top Gear seizoen wist de Zonda F nog een betere tijd dan de Veyron neer te zetten op het Top Gear circuit. Dit komt mede door het zeer lage gewicht van 1230 kg en het vermogen van meer dan 600 pk. In Spanje werd deze exotisch ogende supercar gespot. Wat zijn uiterlijk betreft hoort de auto ook thuis in warme landen of dure winkelstraten. Het is een echte supercar, die merken als Ferrari en Porsche volledig in de schaduw laat staan.



Porsche 959

Porsche heeft met deze klassieker in de jaren tachtig het woord supercar geïntroduceerd. In Düsseldorf, waar anders, wist een spotter deze unieke Porsche vast te leggen op de gevoelige plaat. In 1985 werd de straatversie van de auto onthuld na eerst succesvol te zijn geweest in de racerij. Een kleine zes-cilinder motor met twee turbo’s geeft de Porsche 444 pk. Dit vermogen wordt via vier wielen op de weg gebracht. Het onderstel van deze 959 was zijn tijd extreem ver vooruit. De rest van de auto eigenlijk ook, moderne materialen en vele moderne technologieën, alles aan deze auto was in die tijd hightech. De auto haalde in de jaren tachtig al de magische 200 mph-grens. Het schijnt dat Porsche op ieder van de 268 exemplaren voor de openbare weg ondanks de zeer hoge prijs geld toelegde.



Porsche Carrera GT

Eveneens een vaste bezoeker van de topspots blijft de magnifieke Porsche Carrera GT. Dit is en blijft een supercar die niet kan ontbreken. Zijn geluid is één van de fraaiste geluiden die de auto-industrie gekend heeft, een schel fijn jankende V10. Voor velen is en blijft het nog steeds één van de lekkerste auto’s om te spotten, ondanks dat de productie al in 2006 gestopt is. De eerste Carrera GT’s staan er om bekend een zeer lastige koppeling te hebben, ook het vliegwiel is extreem licht. Wanneer je een Carrera GT tegenkomt merk je dat ook aan het geluid, er wordt enorm snel toeren gemaakt. In Nederland is Christijan Albers één van de gelukkigen die een Carrera GT heeft, nog beter is het feit dat hij er een paar straight pipes onder heeft zitten, dit geeft namelijk nog meer herrie!




Rolls-Royce Phantom Coupé

De twee topspots hieronder zijn de enige luxe spots van deze serie. Voor de rest vind je in deze serie namelijk stuk voor stuk pk-monsters en exotische auto’s. Deze Phantom Coupé is op dit moment het ultieme aristocratische voertuig van Rolls-Royce. Waar Bentley de Brooklands heeft biedt Rolls Royce je dit kolossale vervoermiddel. Beide exemplaren werden gespot in het rijke Londen. De slee meet maar liefst 5.61 meter. Dit maakt hem bijna even lang als de korte Maybach, terwijl dat een vierdeurs is, dat zegt dus wel wat over de lengte van deze meer dan vijf ton kostende slee. Ondanks dat hij niet gemaakt is om hard te rijden heeft de Phantom Coupé wel 450 pk dankzij een machtige 6.75 liter V12. In Nederland rijdt op dit moment één Phantom Coupé rond, die werd destijds gespot in Amsterdam.



SSC Ultimate Aero

Eindelijk werd hij dan gespot, ’s werelds snelste productie-auto, de SSC Ultimate Aero. Waar anders dan in Dubai, waar dit keer slechts één topspot vandaan komt. Een gigantische V8 met meerdere turbo’s produceert over de 1000 pk wat de auto een topsnelheid geeft van meer dan 400 km/u en dat is simpelweg ook de enige reden waarom hij gemaakt is. Een SSC koop je alleen maar om iedereen domweg te verpulveren wat prestaties betreft. Het design is puur functioneel, het is niet fraai, maar elke vorm heeft een functie. Wat de doelgroep betreft is de SSC ook niet geschikt voor mensen die een Veyron willen kopen, deze is namelijk makkelijk te besturen. In de SSC Aero is het hard werken om snel te zijn. In een eerder artikel werd de Aero al uitgelicht. Velen van jullie zullen de auto niet weten te waarderen, want hij mist de charme van de Europese supercars die een sexy naam en sexy looks hebben.



Tesla Motors

We sluiten de serie af met een elektrische sportwagen, de Tesla Roadster. Tot nu toe vonden slechts vier exemplaren hun weg naar Autogespot. Dit omdat de auto vooral in Amerika geleverd wordt. Europa zal slechts 250 exemplaren per jaar krijgen, waar de VS het met 950 exemplaren per jaar mag doen. Dit elektrische karretje knalt in 3.9 seconden naar de 100 km/u, bijzonder snel dus. In het derde kwartaal van dit jaar kunnen we hopelijk ook de Tesla in Nederland verwachten. De prijs zal rond de € 100.000,- liggen. Onder andere bekende sterren als George Clooney hebben een Tesla besteld om het goede voorbeeld te tonen in de VS, waar benzine-slurpende auto’s nog steeds zeer gewild zijn.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag