Top Marques Monaco 2008

Top Marques Monaco 2008

Monaco, dat kleine ministaatje aan de Côte D'azur, is elk jaar in april het toneel van de enige live supercarshow ter wereld. Namelijk Top Marques. Afgelopen weekend was het weer zover, het Grimaldi Forum was weer dé plek waar voor miljoenen aan auto's, boten en andere dingen samenkwamen om deze unieke beurs te vormen.



Vorig jaar was voor mij de eerste keer dat ik op deze beurs was, en toen stond al vast dat ik dit jaar ook weer van de partij zou zijn. Top Marques is niet zomaar een autobeurs, het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Autorai of de Autosalon van Brussel. Nee, de auto's die hier staan zie je meestal niet op andere beurzen. Ook kan je tijdens Top Marques testritjes maken in een supercar, wat te denken van een rondje Monaco in een Koenigsegg CCX, Gemballa Mirage GT of een K1 Roadster. Hierbij een verslag van de merken die vertegenwoordigd zijn op deze prestigebeurs:

Koenigsegg

Het exclusieve Zweedse merk Koenigsegg was aanwezig met een opvallende CCXR voorzien van een volledig carbon body en een CCX waarmee potentiële kopers en andere belangrijke mensen een rondje mee konden rijden door het ministaatje. De CCXR is gemaakt als een Veyronkiller, de auto weegt slechts 1280 kg en de V8 die op bio-ethanol loopt produceert maarliefst 1018 pk. Met dat vermogen sprint de Zweed in slechts 2,9 seconden naar de 100 en stopt hij pas met versnellen boven de 400 km/u. De auto is, nadat een voorganger van deze Zweed op het Top Gear circuit was gecrashed, uitgerust met een spoilertje achterop om voor extra downforce te zorgen.





Fisker

Terwijl deze Californische autobouwer vorig jaar nog aanwezig was met de op de SL55 gebaseerde Tramonto komen ze dit jaar met hun geheel eigen creatie, namelijk de Fisker Karma. Fisker presenteerde in Monaco een auto die zowel sportief als goed voor het milieu is, want de auto is uitgerust met normale verbrandingsmotor en een elektromotor. Daarmee valt dus ook volledig milieuvriendelijk te rijden en dat heeft zeker in het autoonvriendelijke Nederland zo zijn voordelen. De Karma is geheel uit aluminium opgetrokken en de accu's van de electromotor liggen in het midden van de auto om een zo gunstig mogelijke gewichtsverdeling te krijgen. De auto is ook nog eens aardig snel met een sprint naar de 100 in slechts 6.0 seconden, een stuk sneller dan bijvoorbeeld een Prius. Als optie is het ook mogelijk om zonnepanelen op het dak te krijgen, daarmee wordt de auto ook tijdens stilstand van stroom voorzien. Als je deze auto 's avonds oplaadt aan het stopcontact is het mogelijk om één jaar lang te rijden op één tank benzine, iets wat gezien de huidige brandstofprijzen heel aantrekkelijk is.





Carlsson

Duitse Mercedestuner Carlsson was aanwezig met een aangepaste CL en S klasse, beiden gebaseerd op de 65 AMG modellen. Carlsson pakt zowel het uiterlijk als het interieur van deze twee uberbenzen aan. Beide auto's worden voorzien van een two-tone lak en een compleet andere bumperkit. Het interieur wordt ook aangepast aan je wensen, je kan er bijna alles in krijgen wat je maar wilt. De S die op Top Marques stond was voorzien van heerlijk zacht wit leer, een uitgebreid multimedia pakket en tafeltjes in de voorzetels. Verder laat de tuner natuurlijk ook het vermogen van de auto's niet onaangepast, het vermogen van de V12 wordt opgevoerd naar een niet misselijke 700 pk en 1100 nm. Daarmee sprint onder andere de CL65 in slechts 3,9 seconden naar de 100 en stopt de versnelling pas bij 320 km/u, omdat dan de electronische begrenzer in werking treed.




Brabus

Ook de andere bekende Mercedes tuner was aanwezig aan de Côte D'azur, Brabus was aanwezig met de SLR Roadster. Ook de Brabus Smart die je cadeau krijgt bij aankoop van de Brabus SLR Roadster was aanwezig. Brabus heeft de SLR voorzien van een witte lak en een rood lederen interieur, en natuurlijk zijn er ook weer andere velgen onder gezet. Verder is het motorvermogen aangepast en levert de V8 nu geen 626 maar 650 pk, evenveel als de SLR 722 Edition. Met de open Brabus SLR kan je in 3,6 seconden naar de 100 sprinten en het is de vraag of je haar nog steeds goed zit als je 337 km/u rijdt. De Smart die je erbij krijgt is uiteraard ook aangepast en de driecilinder levert nu 112 pk en 150 nm. Daarmee sprint het stadsauto'tje in 9,5 seconden naar de 100 en kan je kijken of je lef genoeg hebt om de maximumsnelheid van 170 km/u aan te tikken.




Gemballa

Zoals hierboven al te zien is zijn tuners ruimschoots vertegenwoordigd in Monaco, zo ook Porsche-tuner Gemballa. Zij waren aanwezig met twee Mirage GT's, een Cayenne Biturbo GT750, een Avalanche en een Avalanche Roadster. Keuze genoeg dus, bovendien kon je met een oranje Mirage GT en de twee Avalanches ook testritjes maken door het prinsendom. Gemballa pakt het tunen van Porsche's altijd rigoureus aan. Voor de Mirage GT wordt het vermogen van de V10 opgevoerd naar 650 pk. En eigenlijk wordt ook het hele uiterlijk van de auto aangepakt om de Mirage GT er agressiever uit te laten zien. Bij de Cayenne Biturbo GT750, zegt de naam eigenlijk al hoeveel vermogen deze SUV bezit, 750 pk uit een biturbo V8. Daarmee is het ook gelijk de snelste SUV op de markt met een sprint naar de 100 in slechts 4,6 seconden, en deze mastadont sprint door tot maarliefst 310 km/u. De Avalanche wordt zowel als cabrio als coupe geleverd en met beiden waren testritjes mogelijk. De basis voor de Avalanche is een standaard Porsche 997 Turbo. Gemballa kietelt de motor dan totdat deze een vermogen heeft van 600 pk en een koppel van 840 nm. Daarmee sprint de Avalanche in 3,5 seconden naar de 100 en stopt hij pas met sprinten bij een snelheid van 320 km/u, dan wint de luchtweerstand het. De auto is natuurlijk ook optisch aangepast en zo heeft de Avalanche, net als de Mirage GT, vier vuistdikke uitlaten en een spoiler waar je u tegen zegt. In het interieur voeren aluminium, carbon, alcantara en nubuck-leer de boventoon. En ook hier bij Gemballa is goed te zien dat een matte kleur hip is.




K1

K1, een beruchte vechtsport maar ook een autofabrikant. De auto's worden met de hand gebouwd en zijn voorzien van een 3-liter V6 motor die 240 pk levert. De motor ligt, zoals dat hoort bij een sportauto, achterin. Uiteraard onder een doorzichtige kap zodat je de motor goed kan zien. De auto is erg indrukwekkend om te zien, hij is lekker laag, heeft opvallende vleugeldeuren en een futuristisch uiterlijk. De lichtgewicht Roadster sprint in 4,6 seconden naar de 100 en de top is begrensd op 250 km/u. Bovendien is de K1 ook erg goed handelbaar door zijn ideale gewichtsverdeling van 48% voor en 52% achter. De auto klinkt ook erg goed als je 'm door de straten van Monaco hoort rijden. Dit is een auto waarmee je zelfs in Monaco nog opvalt, want met een Ferrari en Bentley redt je het hier niet.




Pagani

Pagani is een merk wat we telkens weer terugzien op Top Marques, deze keer helaas geen testauto maar wel een prachtige Zonda F op de beursvloer. De kleurencombinatie zal sommige bezoekers van deze site bekend voorkomen want het is een kleurencombinatie die we vaker tegenkwamen op onder andere een Veyron en een Mansory Flying Spur. De Zonda F die hier staat is voorzien van een 7,3 liter V12 die afkomstig is van AMG. De motor levert een niet misselijke 602 pk. Daarmee sprint deze Italiaan in 3,6 seconden naar de 100 en bereikt hij een top van 345 km/u. De auto is ook nog verkrijgbaar als Clubsport en dan krijg je nog 45 pk extra. Als je deze auto koopt en je besluit er een rondje mee te rijden op de bekende Nürburgring dan hoef je je ook nergens voor te schamen, want de Zonda F heeft het ronderecord voor de Ring.




Venturi

Venturi stond op Top Marques met een primeurtje, namelijk de Venturi Fetish met een motorupgrade. De Fetish is een concurrent van de Tesla Roadster en de Fisker Karma, een elektrische auto dus. De Venturi komt uit Frankrijk. Zijn debuut is al eens uitgesteld, maar in juni 2009 moet deze bolide dan echt de weg op. Dankzij het uitstel heeft de motor wel een upgrade gekregen en levert de motor nu 300 pk. Tevens is het gewicht met 30 kg afgenomen en weegt de zuinige auto nu nog maar 950 kilo. De sprint naar de 100 verloopt in de Venturi sneller dan in de Fisker, namelijk slechts 3,5 seconden. Na die 3,5 seconden is de puf er wel snel uit want harder dan 160 km/u wil de electrische kar niet. De prijs van de Fetish ligt ook een stuk hoger dan zijn concurrenten, namelijk zo'n 300.000 euro. De Tesla en de Fisker kosten slechts rond de 100.000 euro.




Tesla Roadster

Bij een sportauto denk je niet direct aan een elektrisch aandreven auto. Echter degene die denkt dat deze auto geen prestaties levert slaat de plank volledig mis. De 100 km/u wordt in een knappe vier seconden bereikt door de hulp van 6831 accu’s. Deze produceren gezamelijk een vermogen van net geen 250 pk. Dit model is dus zowel sportief als uiterst milieuvriendelijk. Enig probleem wat schuilt, is het feit dat er geen leuk of angstaanjagend geluid uit dit rappe autootje komt, en dat is voor veel mensen ook een reden om een bepaalde auto aan te schaffen.




Uiteraard staan er op Top Marques niet alleen maar auto's, dit jaar was ook het eerste jaar dat er boten tentoongesteld werden. Natuurlijk geen sloepjes ofzo, maar echt snelle en vooral dure motorjachten en speedboten. Tevens was er ook een aparte afdeling voor horloge's. Er lagen erg leuke klokjes tussen, maar voor de prijs van zo'n horloge kan je ook een leuk aangeklede Ford Focus kopen. Wat vooral mijn aandacht trok was een geluidssysteem van Pagani, dat was werkelijk waar prachtig! Gemaakt van aluminium en carbon en er kwam een heerlijk geluid uit. Verder werden er ook nog enkele leuke kleden, barbeques, modelauto's, pennen, vliegtuigen, motoren etc. tentoongesteld. Eén ding hadden ze allemaal gemeen, ze kosten stuk voor stuk een vermogen. Geniet hieronder nog van enkele foto's van de enige Live Supercarshow ter wereld.
























Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag