RUF gaat tien exemplaren van de eRUF testen

  • Jeroen
  • 20-02-2011 20:00
  • 2011
  • 2

RUF gaat tien exemplaren van de eRUF testen

We hebben natuurlijk allemaal kunnen lezen dat Porsche zelf de groene weg is ingeslagen met de beestachtige 918 Spyder maar onlangs heeft het bedrijf ook de Boxster E aangekondigd. Porsche gaat de komende tijd flink testen met de Boxster E. In de tussentijd laat de Duitse autobouwer RUF Automobile GmbH weten dat ook zij verder zijn gegaan met het uitrollen van hun eRUF-project. Het bedrijf heeft nu de eerste tien testexemplaren in de planning staan.

Omdat ook de Duitse overheid er baat bij heeft om de CO2 uitstoot naar beneden te drukken heeft de club van bondskanselier Merkel besloten mee te betalen aan de ontwikkeling van de eRUF. RUF bouwt de auto samen met Siemens AG dat we kennen van de mobiele telefoons en de vele defecte Sprinters die de Nederlandse Spoorwegen had ingekocht. RUF heeft inmiddels tien testexemplaren van de eRUF voor het eerste half jaar ingepland om te gaan ontwikkelen. Eén van de tien eRUF's zal door RUF Automobile GmbH worden meegenomen naar de autobeurs van Genève in minder dan twee weken.

RUF gaat tien exemplaren van de eRUF testen

RUF gaat drie verschillende versies van de eRUF ontwikkelen die allemaal voorzien zijn van apparatuur om de prestaties te testen. Alle drie zijn ze gebaseerd op de 997 Carrera MKII. Ten eerste is er een variant met een enkele elektromotor van 180 kW die gevoed wordt door batterijen met een capaciteit van 29 kWh. Het bereik van versie één ligt op 150 kilometer met een topsnelheid van 220 kilometer per uur en een sprint naar de honderd kilometer per uur in zeven seconden. Deze versie gebruikt een versnellingsbak met één enkele versnelling.

Ten tweede is er een testauto met twee synchroon lopende elektromotoren die samen 250 kW genereren. De versnellingsbak is een automaat met twee verzetten. Met een capaciteit van 36,6 kWh is deze combinatie een stuk krachtiger dan versie één. Daardoor kan de auto ook vijftig kilometer verder rijden en sprint de auto ook twee seconden sneller naar de honderd kilometer per uur.

De derde variant kent dezelfde opstelling maar heeft twee versnellingsbakken, namelijk voor elke elektromotor één. Hierdoor wordt elk achterwiel individueel aangedreven. Het nadeel is wel dat wegens veiligheidsredenen de topsnelheid op 180 kilometer per uur ligt.

Reacties op dit artikel