Rolls-Royce: Sir Henry vertelt over de Silver Seraph & Corniche

  • Jeroen
  • 16-11-2008 12:30
  • 5260
  • 14

Rolls-Royce: Sir Henry vertelt over de Silver Seraph & Corniche

In 1998 introduceerde Rolls-Royce de langverwachte opvolger van de Silver Spirit/Silver Spur-reeks: de Silver Seraph. Velen beschouwen dit als de laatste échte Rolls-Royce, want het model werd geïntroduceerd nét voordat Rolls-Royce en Bentley in handen vielen van BMW respectievelijk Volkswagen. Puristen zullen zelfs zeggen dat ook de Seraph niet “kosher” is, omdat een groot deel van de aandrijving van BMW afkomstig was. Feit was wel dat de auto, ondanks de harttransplantatie met de BMW V12, geheel ontworpen en gebouwd was door Britten in Crewe. Vanaf 2003 zou dit anders worden...

Omdat Volkswagen in 1998 Bentley had overgenomen, maar daarbij was vergeten de rechten op de merknaam Rolls-Royce veilig te stellen, werd afgesproken met BMW, welk bedrijf via een achterdeur wél die rechten had verkregen, dat Volkswagen tot 31 december 2002 auto’s met de merknaam Rolls-Royce mocht produceren, waarna BMW in 2003 het stokje over zou nemen.

Silver Seraph
De productie van de Silver Seraph liep van begin 1998 tot augustus 2002. Volkswagen wilde Rolls-Royce “in een winterslaap laten glijden”, zodat Bentley op de voorgrond kon treden en stopte daarom voortijdig de productie. Deze strategie betekende ook dat Volkswagen in die periode zeer weinig geld investeerde in Rolls-Royce en zich uitsluitend concentreerde op Bentley.

Gedurende de vijf productiejaren is de Silver Seraph daarom maar één keer aangepast. Dit was in 2000 toen deze, tegelijkertijd met de introductie van de Arnage Red Label, een ruimer interieur kreeg en voortaan standaard beschikte over SatNav en parkeersensoren.

Eerste serie (’98-’99)
Herkenbaar aan de gekleurde richtingaanwijzers voor/achter en aan de bumpers zonder parkeersensoren. Daarnaast hadden de vroege modellen van de eerste serie gedeeltelijk verchroomde buitenspiegels (foto 1 & 2), terwijl die later in de eerste serie al vervangen werden door geheel meegespoten exemplaren (foto 3).




Tweede serie (’00-’02)
Herkenbaar aan de kleurloze richtingaanwijzers voor en achter, de vier parkeersensoren in de voor- en achterbumpers en de uitklapbare SatNav middden op het dashboard.




Een smokkelaar: eerste serie met richtingaanwijzers van de tweede serie om de auto jonger te laten lijken. Helaas verraden de zeer vroege buitenspiegels hem direct.

Park Ward
Een paar maanden na de “update” van de Silver Seraph werd ook de Park Ward geïntroduceerd. Deze was ten opzichte van de Silver Seraph 25cm verlengd en kon door de klant geheel naar wens besteld worden. Het verschil in lengte is duidelijk te zien aan de langere achterdeur. Daarnaast zijn de meeste Park Wards voorzien van roestvaststalen dorpelstrips, waardoor de auto wat minder massief oogt.

Park Ward


Silver Seraph (eerste serie)


Park Ward


Silver Seraph (tweede serie)
New Corniche
Om tegemoet te komen aan de wensen van klanten die graag in een open Rolls-Royce reden en die, sinds de beëindiging van de productie van de Corniche IV in 1995, op de Bentley Azure aangewezen waren, werd in 2000 de New Corniche aan het publiek gepresenteerd. Het ontwerp van deze auto was al bij de introductie van de Silver Seraph in een vergevorderd stadium en een kleine investering van Volkswagen was dan ook voldoende om de auto productierijp te maken. Ondanks de gelijkenis met de Azure was het onderstel van de Corniche een stuk stijver en waren alle bodypanelen nieuw ontworpen. Ook lag de oude, vertrouwde V8 in het vooronder, tot grote opluchting van de puristen.



Last of Line
Ter ere van het einde van de Rolls-Royce productie in Crewe, werd halverwege 2001 de gelimiteerde Last of Line-serie aangekondigd van de Silver Seraph en de New Corniche. Deze LoL-specificatie hield onder andere, in: speciale houtafwerking met ingelegd “Spririt of Ecstacy”-motief, herdenkingsplaquette op de middenconsole, rode RR-badges op de grille en de kofferdeksel, “Spririt of Ecstacy”-motief op de velgen (aangepaste, verchroomde Azure-velgen voor de Corniche LoL), optionele two-tone lak voor de Silver Seraph LoL, verchroomde buitenspiegels en een badge op de voorschermen met de tekst:”Rolls-Royce Motor Cars, Crewe, England” tezamen met de Engelse vlag.

Special features Last of Line

Rode RR-badge


Herdenkingsplaquette


LoL flankbadge


Speciale houtafwerking met inleg
Silver Seraph Last of Line

Single-tone



Duo-tone

Corniche Last of Line


Nog een smokkelaar: “Standaard” New Corniche met LoL velgen en verchroomde buitenspiegels. Deze valt door de mand omdat er geen LoL badge op de voorschermen zit. Tevens zijn de RR-badges zwart in plaats van rood.

Productieaantallen
Silver Seraph: 1.400
Silver Seraph Last of Line: 170
Park Ward: 127
Corniche: 329
Corniche Last of Line: 45

Bronnen

Sir Henry

Reacties op dit artikel