Porsche Precision Training op Zandvoort

Porsche Precision Training op Zandvoort

Vorig jaar was circuitpark Zandvoort al het decor van de Porsche Driving School. Regelmatig worden er trainingen gegeven om eigenaren hun Porsche nóg beter te leren kennen. Gisteren vond weer de Precision Training plaats en Mark en Adam waren hier aanwezig.

“De heer Nauta heeft met goed gevolg deelgenomen aan de Precision Training van de Porsche Driving School” staat er te lezen op het certificaat dat ik gisteren in ontvangst mocht nemen.

Na vorig jaar samen met een 996 Turbo en Cayman S PD1 de Pre Level Training te hebben gedaan, was het ditmaal de beurt aan de vervolgcursus. Het gaat dus om niveau 2 van het rijtrainingsprogramma van de Porsche Driving School. Deze cursus richt zich meer op het echte circuitrijden. Puur ideale lijnen rijden, deze verbeteren en vooral het maken van snelheid hierin. Maar ook zaken als over en onderstuur worden nogmaals kort behandeld.








Ditmaal was het feest dus nog groter, niet alleen omdat we nu echt heel veel tracktime zouden krijgen, maar ook omdat we nu met mijn favoriete Porsche zijn ook. De 996 GT3 RS. Samen met de eigenaar deelde ik de auto de hele dag, die begon met een introductie om 11 uur. Het rijden zelf begon om 12 uur, en gelukkig direct op de baan met wat verkenningsrondjes. Al snel werd de snelheid lekker opgevoerd en wisselden de eigenaar en ik af en toe van plek om zo beide lekker wat rondjes te kunnen maken. Onze cursus/groep (slechts 8 auto’s) telde 2 instructeurs, Mennu Kuus (coureur in de Porsche Supercup) en de talentvolle 17 jarige Marth de Graaf (rijdt Formido Swift Cup). De groep was in 2 groepjes van 4 verdeeld en vrijwel de gehele dag hebben we Menno als instructeur gehad. Af en toe liet hij zelf aan het stuur zien hoe het moest en geregeld ook kwam hij er naast zitten om tips te geven. Zeer waardevolle tips mag ik wel zeggen!





Naast het vele ronden maken op de baan werden er ook nog een aantal andere onderdelen afgelegd. Zo werd er nog een 180 graden slip achteruit gedaan en direct daarna een driftsessie op een natte asfalt cirkel. Dat ging bij mij erg voorspoedig en op een gegeven moment was ik al lekker hard rondjes achtereen aan het driften. Vlak voor de lunch was het laatste onderdeel het vol in de ABS een bocht insturen. Dit om bijvoorbeeld een andere auto uit te kunnen remmen. De bedoeling was om dan vol aan te komen en een stuk later te remmen dan normaal, we gebruikten de Tarzanbocht. Dus veel gang maken, extreem laat remmen en dan op de ABS remmende de bocht door. Alle deelnemers beschikten over een modernere Porsche met PSM en PASM etc. De RS heeft dit echter allemaal niet, dus voor ons was dit onderdeel iets spannender. Al beschikte onze wagen weer over PCCB’s die extreem laat remmen heel goed mogelijk maken. Erg gaaf was het dan ook dat bij het hard inremmen van de Tarzanbocht het kontje een beetje opzij kwam, iets meer gas er weer bij en je stuurt heerlijk de bocht uit. Iets wat later de dag zeker ook goed van pas kwam bij het circuitrijden.




Na de heerlijke lunch was het tijd om te rijden, rijden en rijden. Van 3 tot 7 eigenlijk alleen maar op de baan gezeten. Omdat onze groep heel klein was, was het lekker rustig op de baan en konden we vooral erg veel rondes maken. Hier hebben we echt hard leren rijden. Voor de lunch was het namelijk alleen de korte baan. Eerst het deel Tarzan/Hugenholtz/S bocht/Bos uit. En daarna het andere deel, Scheivlak/Marlboro/bocht-zonder-naam. Bij het achterdeel van het circuit heb ik trouwens van een uiterst vriendelijke deelnemer nog een aantal ronden een nieuwe 997 Turbo met handbak mogen proberen. Ik had af en toe naast hem gezeten wat tips te geven en op een gegeven moment mocht ik zelf even proberen in de Turbo. Wat een power!!! En heerlijk dat er gewoon een handbak in zat. Thanks Lacko!!




Maar zoals gezegd, na de lunch dus veel de baan rond in de RS en wat is dat een machine zeg!! Pas geleden heb ik de eer gehad een ‘gewone’ GT3 een paar dagen te mogen lenen, dus ik heb duidelijk vergelijkingsmateriaal. De RS is echter een klasse apart. Zitten in de auto is al fenomenaal. De kuipstoelen zitten als gegoten, het suède stuur en pook zijn heerlijk en de volledige kooi zorgen voor de nodige veiligheid in de wagen, maar geven je ook nog eens een groter gevoel in een raceauto te zitten. Het rijden is echt super! De RS-koppeling is wat zwaarder en vergt enige gewenning, maar deze zat ook al in de GT3, dus kon er zo mee op pad. Mijn eerste meters in de wagen waren dan ook direct vanuit te pitstraat de baan op. Sturen is echt heel strak en vol communicatie. Al snel durf je behoorlijk hard te gaan met de auto. Toch doe je in het begin natuurlijk voorzichtig. Ik voel me zelf gewoon nog niet 100% zeker op het randje van overstuur rijden bijvoorbeeld, later de dag was dat gevoel echter helemaal verdwenen doordat de auto gewoon zo verschrikkelijk veel communiceert en vooral vertrouwen geeft. Toen was het echt ‘hangen in dat diff’ zoals Menno dat mooi omschreef. Dus gewoon rijden op het randje van de grip beetje glijden, rustig gas opbouwen en dan heerlijk uitaccelereren tot 8.000rpm om zo dat geweldige orkest te kunnen laten spelen! In de bocht-zonder-naam zorgde dit af en toe zelfs voor een kontje dat een beetje op zij schoof. Ietsje tegensturen, voorzichtig wat gas bijgeven en weer gaan, een machtig gevoel.





En dan te bedenken dat dit een 996 GT3 RS is waar ik in stuur. De auto waar ik al jaren van droom en nu rij ik hem op hoge snelheid over een circuit. Met +-175-180 Scheivlak omhoog, even kort aanremmen en lekker hangend in de kont de bocht door, om het kleine hoekje heen, stuur recht, terug naar 3, kerbs lekker meepakken en weer door. Even later, aankomen op Kumho, even kort remmen, insturen, veel kerb meepakken, beetje stuur recht om de auto mooi in balans te brengen en in één vloeiende beweging in 3 door Bos uit. Vol dooraccelereren en dan bij 226 op de teller vol in de PCCB’s om daarna weer een volgende ronde aan te vallen. HEERLIJK!!!







De RS geeft gewoon zoveel vertrouwen dat je gewoon er erg hard mee durft te gaan. Door de messcherpe communicatie weet je ook precies wat de auto doet, zowel voor als achter. Te vroeg op het gas zorgt voor een beetje onderstuur, dat leer je wel af door iets minder hard te remmen, wat meer vaart mee te nemen de bocht in, en net een fractie later op het gas te gaan, om zo veel mooier en harder de bocht uit te komen. Menno Kuus leerde mij dit allemaal aan het einde van de dag toen hij als passagier naast me zat. Volgens hem had ik vooral het lijnen rijden op CPZ erg goed door, en was het gewoon zaak om nog meer snelheid op te bouwen en nog iets meer gebruik te maken van de mechanische grip van de auto, ook de wagenbeheersing was zeer goed in orde. Ik had zeer zeker talent en moest er wat mee doen zei hij. Erg leuk om te horen natuurlijk!

Zoals hierboven te lezen valt heb ik een enorm gave dag gehad. Ik kan nog wel even doorschrijven over de cursus en vooral de fenomenale RS, maar dwing mezelf nu even tot rust te komen. Eigenaar enorm bedankt voor de mogelijkheid om op deze manier met deze auto te mogen rijden, te leren racen en een fantastische dag te hebben. We hebben ons samen weer prima vermaakt en weer dikke dolle pret gehad. Vooral het duifincident was mooi ;). Ook bedankt voor het naar huis mogen rijden in de RS, ook op straat een heerlijke machine. THANKS!!!!!!!!!!!







Tekst door: Mark Nauta
Foto's door: Adam van Noort

Reacties op dit artikel