Opmerkelijk: Fiat 500e in Amsterdam

Opmerkelijk: Fiat 500e in Amsterdam

Het zou goed kunnen dat je niet bekend bent met de Fiat 500e. Dit is omdat dit model nooit in Europa geleverd is, of eigenlijk is hij nergens geleverd behalve in de Verenigde Staten, en dan ook alleen in de staat California.

Er zijn meerdere redenen waarom de 500e nooit buiten California geleverd is, de voornaamste is omdat het niet hoeft. De auto is in California geleverd omdat er in California bepaalde wetten zijn over de gezamenlijke uitstoot van het volledige wagenpark. Ik moet toegeven dat ik niet precies weet hoe Ferrari, Lamborghini en andere exotische merken om deze regel heen komen maar ik neem aan dat ze buiten de regeling vallen omdat hun oplage niet zo groot is als die van Fiat. Om aan de juiste criteria te voldoen moest er blijkbaar een elektrische Fiat 500 op de markt komen. Vandaar de 500e, en vandaar alleen in California. De auto is, zoals te verwachten valt, gelukkig wel goed gemaakt. Ik heb zelf de mogelijkheid gehad om in een rond te rijden voor een middag. De auto rijdt leuker dan een normale 500, vooral omdat hij sneller optrekt. Er valt ongeveer 100 mijl (160 kilometer) te rijden op een accu, en het kost net wat minder dan 4 uur om de auto op te laden. Omdat de auto in zo’n kleine oplage geproduceerd is kost hij meer dan de normale versie van de 500. Fiat heeft besloten om de prijs hetzelfde te houden als de 500 met verbranding motor, dit om verkoop van het model te stimuleren. Met de 500e gebeurt dus hetzelfde als bij de Bugatti Veyron. Er wordt verlies gemaakt op elke auto die verkocht wordt, $14.000 (ongeveer €12.500) om precies te zijn.

In California is de 500e erg populair, in San Francisco bijvoorbeeld zie je er heel erg veel. Deze witte 500e is ook afkomstig uit de Verenigde Staten en heeft daar ook rondgereden, wat te zien is aan de “Clean Air Vehicle” stickers. Deze stickers geven eigenaren met zuinige auto’s het recht om de carpool lanes te gebruiken. Deze zijn normaal gesproken alleen voor mensen die met minimaal een ander persoon in de auto zitten. De stroken zijn bedoeld als motivatie voor mensen om de auto te delen en zo de spits te vermijden. Elke hybrid komt in aanmerking voor deze stickers, ook de P1, 918 en LaFerrari. Toch zijn het grootste gedeelte van de auto’s op in de ‘HOV lanes’ auto’s als de Nissan Leaf, Tesla Model S en Toyota Prius.

Deze 500e is in december 2015 naar Nederland gekomen, maar mag nog steeds in California rondrijden (voor minimaal 30 dagen). De auto heeft namelijk nog de originele kentekenplaat uit California en ook de registratie en wegenbelasting zijn nog geldig tot het einde van deze maand. Wel is er een Nederlands kenteken overheen geplaatst. De auto is gespot aan de Singel in Amsterdam, waar naar verluidt wel vaker een auto uit California te spotten is.

Opmerkelijk: Fiat 500e in AmsterdamOpmerkelijk: Fiat 500e in AmsterdamOpmerkelijk: Fiat 500e in AmsterdamOpmerkelijk: Fiat 500e in AmsterdamOpmerkelijk: Fiat 500e in AmsterdamOpmerkelijk: Fiat 500e in Amsterdam

Reacties op dit artikel