In gesprek met Iker Echeverría van VUHL Automotive

  • Emil
  • 16-09-2013 16:01
  • 1232
  • 1

In gesprek met Iker Echeverría van VUHL Automotive

Het nieuwe en kleine bedrijf VUHL Automotive presenteerde de afgelopen maanden tijdens een drietal events de 05. De 05 is het geesteskind van de Echeverría broers Iker en Guillermo. Tijdens Salon Privé in Londen spraken wij uitgebreid met Iker over het ontstaan van het bedrijf, de 05 en de ambities van het Mexicaanse bedrijf dat de strijd aan zal gaan met Europese sportauto's.


Jullie komen uit Mexico?
Ja, mijn broer(Guillermo Echeverría) en ik komen uit Mexico. Wij zijn de eigenaren van het bedrijf VUHL Automotive en hebben een kapitaalkrachtige partner die met ons samen aan het project is begonnen. Zijn naam is Alberto Chappa en hij is de derde belangrijke persoon van het bedrijf.

In gesprek met Iker Echeverría van VUHL Automotive

Waarom kozen jullie ervoor de 05 specifiek in het Verenigd Koninkrijk te presenteren?
Wij vinden dat het Verenigd Koninkrijk de thuisbasis is van motorsport, alle grote evenementen vinden hier plaatsen. Wij willen altijd aan de top staan en kozen er daarom voor om naar het RAC event te gaan en de beste ambassadeur te krijgen die er is, Sir Stirling moss. Dit was de eerste presentatie van ons, een statische presentatie. Onze strategie was om deze prestatie te houden voor VIP's en de media. Hierna wilden wij een dynamische presentatie houden en daarom besloten wij naar het Goodwood Festival of Speed te gaan. In onze ogen was dit het beste event voor een dynamische presentatie en opnieuw hadden wij een goede ambassadeur, Esteban Gutierrez. Met ons bezoek aan het Goodwood Festival of Speed werd het motorsport aspect gedekt. Tot slot wilden wij nog ons product presenteren op een lifestyle beurs, vandaar onze aanwezigheid op Salon Privé. Daarnaast hebben al aardig wat gedaan voor lifestyle en technologische magazines.

Hoe is het idee van de 05 ontstaan? Wat heeft jullie doen besluiten het project te starten?
onze vader heeft voor 40 jaar lang geracet. Hij was actief in de GT-Series en Formule-series. Onze vader was fanatiek, ontwierp een auto, bouwde hem en sleutelde ook zelf aan de auto. Het kwam er op neer dat hij alles zelf kon doen. Mijn broer en ik waren altijd thuis en zagen hoe hij de auto's bouwde in de garage, ermee ging racen en vervolgens wist te winnen. Het deed ons denken dat wij dit ook konden realiseren. Maar wij wilden niet alleen een auto in een garage maken voor onszelf maar wilden een bedrijf beginnen.

Wij maakten een business strategie, kwamen in een versnelt business programma, kregen steun van de Mexiaanse overheid en hadden een plan van 38 maanden uitgezet om alles klaar te krijgen en het geld binnen te halen voor de ontwikkeling. Vanaf het moment dat alles gereed was waren het 38 maanden keihard werken om de auto van een schets naar Goodwood te brengen.

Enkel de beste merken en partners wilden wij aan ons project koppelen. De eerste belangrijke partner werd Motormatic, zij zijn verantwoordelijk voor het onderstel. Een andere partner is Assiste, een bekende partner van de VAG-Group, zij zijn verantwoordelijk voor het design van de auto. Michelin is ook een grote partner en gaat later dit jaar naar hun testcircuit in Frankrijk om de auto uitvoerig te testen. Dit is de manier hoe wij het project begonnen. We zijn niet overal het beste in dus wilden graag experts binnenhalen waar nodig om de auto perfect te maken.

In gesprek met Iker Echeverría van VUHL Automotive

Wat voor karakter heeft de auto en waar lag de focus op tijdens het ontwikkelen
Wij willen concurreren met de BAC Mono en de KTM X-Bow, dat is de niche markt waar wij ons op richten. Zelf wij zijn goede vrienden met Neil van BAC en hij is volledig op de hoogte van het project. Wij weten dat wij niet de snelste gaan worden, dat is de BAC Mono namelijk met zijn volledige race setup en focus op een snelle rondetijd. Wat wij willen is een unieke ervaring voor het weekend. Als voorbeeld, wij wilden een GoPro camera ingebouwd hebben. Met de camera kun je direct opnemen en zo kun je zien dat je samen met een vriend net zo snel als een Porsche GT3 bent. De auto weegt slechts 695 kilo, is veel lichter dan een KTM X-Bow en is gewoon een heel groot pretpakket voor de klant.

In gesprek met Iker Echeverría van VUHL Automotive

Het DNA van een merk is heel belangrijk, ook jullie spreken hierover. Wat kan gezien worden als het DNA van VUHL?
De naam VUHL staat voor 'Vehicles of Ultra Lightweight and High performance'. Het is niet exact een acroniem maar het is wel representatief voor het merk en de auto. De volgende auto's worden ook lichtgewicht auto's. Misschien worden het geen racewagens, maar ze zullen altijd licht zijn. Ons monocoque is van aluminium en weegt slechts 78 kilo. Dat is drie keer lichter dan een Lotus Elise en de Elise staat bekend als een erg goede auto. Onze 05 zal nog beter rijverdrag vertonen. De 05 rijdt soepel en is niet moeilijk om te besturen. Je krijgt veel feedback tijdens het rijden en kan zonder een supertalent te zijn een goede tijd neerzetten op het circuit.

De VUHL 05 is een straatlegale racewagen, wat zien jullie als grote concurrenten en wat maakte de VUHL 05 tot een ander type auto?
De beleving is heel belangrijk. We hebben een opbergruimte gemaakt zodat je het stuur, een helm, laptop en nog wat spullen voor een weekend weg kan meenemen. Dit krijg je niet in een Atom, X-Bow of Mono. De algehele bruikbaarheid en de beleving van de auto zorgen voor een andere klasse. We wilden een goed handelbare auto maken zonder compromissen te moeten maken, zoals de eerder genoemde voordelen.

Volgend jaar zullen naar verwachting de eerste modellen afgeleverd worden. Welke markten verwachten jullie vooral actief te zijn?
We zijn van plan om in Groot-Brittanië, de Verenigde Staten en Mexico actief te worden. Dit zijn voor ons de voor de hand liggende landen. Daarna volgen Europa en het Midden-Oosten om uiteindelijk ook China en de rest van de wereld aan te boren. We maken twintig 'Edition 1' auto's welke in twee tot drie weken uitverkocht waren. Dit was redelijk verwacht en de eerste auto's zullen begin april 2014 geleverd worden.

In gesprek met Iker Echeverría van VUHL Automotive
In gesprek met Iker Echeverría van VUHL AutomotiveIn gesprek met Iker Echeverría van VUHL AutomotiveIn gesprek met Iker Echeverría van VUHL AutomotiveIn gesprek met Iker Echeverría van VUHL Automotive
In gesprek met Iker Echeverría van VUHL Automotive

Je sprak net over de toekomst, kunnen wij nog andere verrassingen verwachten volgend jaar?
Volgend jaar kunnen jullie een gelimiteerd exemplaar verwachten. Over ongeveer vier jaar willen we een nieuw model gaan produceren. Het zal geen straatauto of volledige race auto worden. Om eerlijk te zijn zijn we daar al in het geheim mee bezig. Het is de normale evolutie van een auto, we moeten uit alles wat we meegemaakt hebben lering trekken om tot een succesvol maar klein merk op te groeien.

Je zegt de niche markt, wil je voor altijd klein blijven of wordt het in de loop van de jaren massaproductie?
We willen inderdaad een kleine speler op de markt blijven die speciale modellen produceert. Slechts 50 tot 100 auto's willen we produceren zodat we ook nog oog voor de details houden, dat is tenslotte waar we plezier in hebben.

Kleinere motoren en lichtere auto’s lijkt de focus tegenwoordig voor autofabrikanten. Hoe zien jullie de toekomst van de automobiel als ontwerpers?
Hybridetechniek is zeer interessant. We zien het zelfs in hypercars terugkomen. Op het moment lijkt het ons de beste manier om milieubewust bezig te zijn, maar volledig elektrisch zal het nooit worden. We hebben veel respect voor de motor die Jaguar maakte en in de CX-75 stopte. 800 pk uit een 1.6 liter grote motor is niet niks. Dat soort motoren zijn de toekomst, kijk naar de Formule 1.

Fotografie door Zaid Hamid Photography

In gesprek met Iker Echeverría van VUHL AutomotiveIn gesprek met Iker Echeverría van VUHL Automotive

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws