Het gevecht om de Pk's.

Het gevecht om de Pk's.

De laatste jaren valt mij iets op in het hogere tot bijna ongrijpbare segment voor Jan modaal. Er worden steeds meer paarden onder de motorkap gestopt. 400 500 Pk zijn geen uitzondering meer. Dit in combinatie met lichtere auto's resulteert in steeds verbeterde cijfers. Ze gaan al zo snel dat je binnen drie seconden bij het volgende stoplicht staat. Tenminste als je die ziet aankomen.

In mei wist autoweek te vertellen dat er een BMW M10 op komst is. Dit om tegenstand te bieden tegen de Audi R8. De M10 krijgt volgens geruchten een V10 onder de motorkap. Deze is oorspronkelijk van de M5 en M6, alleen wordt de motor hier en daar flink gekieteld en opgewaardeerd. Dit zou moeten resulteren tot ongeveer 550 pk. Samen met lichtere materialen levert dit natuurlijk een monster op. Eind resultaat: je pruik op de hoedenplank als je vertrekt bij het stoplicht.



Dan Mercedes. Die heeft met de CL 63 en 65 AMG al heel wat in zijn mars. Deze bakbeesten beschikken met respectievelijk 525 pk en 612 pk over genoeg kracht. Bij de CL 63 / 65 AMG resulteert dit eveneens in een zoektocht naar je pruik als je eens flink gas geeft. Bijkomend effect van de 65 is dat je ogen zover in je oogkassen worden weggedrukt dat je je achteruitkijk spiegel wel kan weglaten, wat als voordeel gewichtsverlaging heeft. Elk nadeel heeft zo z'n voordeel moet je maar denken.



Maar het kan nog gekker. Daarvoor kunnen bezitters van de CL terecht in Duitsland. Bottrop om precies te zijn. Hier zit een bedrijf gehuisvest dat luistert naar de naam Brabus. Ze vonden blijkbaar 612 pk niet genoeg en waarderen dit dan ook op tot 730 pk. Dit alles onder de noemer de SV12 S Biturbo Coupé. De liters inhoud vliegen je om de oren eveneens het geval is met de pk's maar dat lijkt me zo klaar als een klontje. Of zoals de Duitsers zullen zeggen, das ist so klar wie ein klontje. Topsnelheid? Een schamele 340 km/h. Kosten? In Duitsland moet ie €178.980 gaan kosten. Waar kan ik pinnen?!?
Resultaat van al dit geweld? Pruik recht door je achterruit waarschijnlijk op de schoot van de beste man / vrouw die niets vermoedend achter je staat bij het stoplicht. Ogen worden door je kassen gedrukt en ik vermoed ook dat vroeg of laat je lak het af laat weten. Daarnaast zal het mij ook niet verbazen dat er een draaikolk in je tank ontstaat. Dus je mag wel een dikke portemonnee hebben. En dan bedoel ik niet dik vanwege de vele pasjes, foto's en andere ongein die erin zitten.

Ook Audi doet gezellig mee met de wedstrijd. Laatste troef hier is uiteraard de R8. al laat de menig S versie zich ook niet onbetuigd. De R8 heeft 420 pk, en er schijnt er nog één aan te komen met 500 pk. Want ja 80 pk dat voel je natuurlijk wel en je kan nou eenmaal niet aankomen bij je vrienden met het verhaal dat je maar 420 paarden onder de motorkap hebt liggen.



ABT bemoeit zich ook nog even met de R8 en weet er 530 pk uit te persen. Da's dus 110 pk meer dan de standaard R8. met de ABT versie sprint je in 3,9 seconde richting de 100 om vervolgens pas te stoppen bij 317 km/h. de standaard R8 doet er 4,6 seconde over en stopt pas bij 301 km/h.

Alles hierboven genoemd is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar iedereen die een beetje verstand of interesse heeft in auto's weet welk merk de meeste paarden heeft gespaard, om deze vervolgens in een auto te lepelen. Ik heb het natuurlijk over de Bugatti Veyron. Deze heeft zoals algemeen bekend 1.001 pk's. Wat moet ik hierover zeggen? Als je hierin flink gas geeft wat dan? Ik zou het niet weten. Ik zou wel een gokje kunnen wagen. Ik denk dat je je pruik sowieso al thuis moet laten. Een helm die gebruikt wordt in de F16 lijkt me ook geen overbodige luxe. In ieder geval het is gelukt. Volkswagen heeft de strijd tot nu toe gewonnen om de pk's. Welk merk gaat zich hier ooit nog aan wagen? Want Volkswagen maakt dik en dik verlies op elke Veyron. Ik denk dat geen enkel merk zich hier aan gaat wagen. De Veyron staat stijf bovenaan. Onderweg naar de top heeft de Veyron waarschijnlijk niet eens de Brabus versie van de CL gezien. Daaronder gaat de strijd wel gewoon door. Dus wat kunnen we verwachten van Mercedes, BMW en Audi in de toekomst?



Michael.

Reacties op dit artikel