Gereden: Mercedes-Benz G 63 AMG

Gereden: Mercedes-Benz G 63 AMG

BMW, Range Rover en Audi hadden het lange tijd niet: een botte SUV met een krachtige motor erin. Mercedes-Benz had echter al jaren succes met dit concept in de vorm van de G-Klasse. In eerste instantie met de G 55 AMG, later volgde de G 63 AMG. De Geländewagen van Mercedes laat dan ook al jaren zien dat er vraag is naar dit soort tractoren. Voornamelijk in het Midden-Oosten smullen ze van dit soort auto's.

Het is een prachtige vrijdagochtend als we de Mercedes-AMG G 63 op gaan halen bij Mercedes-Benz Nederland in Utrecht. De auto staat klaar om mishandeld te worden op de onverharde weg. Het is namelijk wel de bedoeling dat je een G-Klasse op zijn off-road capaciteiten test in plaats van wat hij op de verharde weg doet, daar is hij immers op gebouwd. Natuurlijk komen we daar dan ook nog even op terug.

Gereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMG

Nederland is jammer genoeg niet heel veel vrij toegankelijke off-road terreinen rijk. Gelukkig wisten we een prachtige locatie in Noord-Holland te vinden waar we zonder iemand tot last te zijn het terrein konden omploegen. De eerste meters over de onverharde weg zijn spannend, mede omdat de G-Klasse niet is voorzien van volledige off-road banden hebben we een probleem als we vast komen te zitten. Al snel blijkt echter dat de vierwielaandrijving van de G prima zijn krachten verdeelt en er op deze manier altijd voor zorgt dat je blijft rijden. Dit natuurlijk tenzij je het volledige vermogen van 571 pk 760 Nm aan koppel aanspreekt en je je binnen no-time ingraaft.

Gereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMG

De eerste meters zijn succesvol afgelegd, we weten hoe de G 63 zich gedraagt, dus wordt het tijd om heuvels te gaan pakken. Het losse zand doet je af en toe vermoeden dat je wegzakt en als je eenmaal schuin hangt is het best spannend om te rijden. Door de rare hoek waarin je achter het stuur zit als je schuin over heuvels rijdt ben je al snel bang dat de auto zal omvallen. Theoretisch niet geheel onmogelijk maar om eerlijk te bekennen heb ik amper off-road rijervaring. Met zwetende handjes hebben we ons dan ook door deze dag geslagen, maar de G-Klasse hield voet bij stuk en heeft zich echt bewezen. Helaas konden we de wagen slechts een paar uur meekrijgen waardoor we geen video hebben kunnen maken van dit heerlijk klinkende beest.

Gereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMG


Heerlijk klinkt die 5.5 liter grote V8 namelijk nog altijd. Daar waar de G-klasse zijn mannetje staat op het terrein, is het wel even wennen om te sturen op de verharde weg. Zeker op de snelweg is het stuurgevoel vaag te noemen. Er lijkt een gigantische vertraging in de respons te zitten waardoor je niet snel vol vertrouwen en vol gas een bocht in zal duiken met deze zeecontainer. Hard rechtuit is geen probleem voor de 2550 kilo zware auto, de begrensde topsnelheid van 210 km/u is binnen no time aangetikt. Harder hoeft eigenlijk ook niet, alhoewel dat wel tot de mogelijkheden behoort met het AMG Drivers Package. De remmen zijn ook afkomstig van AMG, gelukkig weten die het gevaarte tijdig tot stoppen te brengen.

Gereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMG

Qua looks is de G-Klasse ongeëvenaard: hoekig, dikkere wielkasten, een AMG-grille, lichtmetalen velgen en natuurlijk die twee pijpen aan weerszijden. Als je nagaat dat het oorspronkelijk design al van 1979 is en we anno 2016 nog steeds hier op teren is dat natuurlijk enorm gaaf. Mercedes-Benz heeft door de jaren heen hier en daar natuurlijk wel wat wijzigingen aangebracht, maar de basis blijft hetzelfde. Gelukkig hebben ze het interieur wel volledig aangepast. Zo heb je bekleding in designo leder en zijn de boven- en onderkant van de deuren in geplooid leder. Het AMG Performance-stuurwiel in zwart nappaleder ligt lekker in de hand en zelfs als je even zweethandjes krijgt van momenten in het terrein zal je nog voldoende grip houden. Bovendien zijn de voorstoelen lekker comfortabel en geventileerd, zou hou je het hoofd altijd koel. De achterbank is vanwege niet heel ruim te noemen, met name de beenruimte houdt niet over. Het Comand systeem werkt daarnaast nog altijd omslachtig, zeker als je je zoals wij telkens maar voor een paar uur in de auto begeeft. We zijn wel van mening dat als je hier dagelijks mee om gaat dat het zeker fijn zal werken, omdat je dan niet steeds alles opnieuw hoeft in te stellen.

Gereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMGGereden: Mercedes-Benz G 63 AMG

Nu heeft dit alles natuurlijk een mooi en stevig prijskaartje: de consumentenprijs van de G 63 is vastgesteld op 231.000 euro, daarna kan je natuurlijk ook nog los gaan op de opties waardoor je al snel richting een kwart miljoen euro stuift. Wil je het echt bont maken en een G 65 kopen dan zit je op maar liefst 399.000 euro, waarvan 120.000 euro aan BPM. Neem dus zeker je petje af als je een G 65 AMG ziet, de eigenaar heeft de staat flink gesponsord.

Fotografie door Adam van Noort & Christian Kalse.

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws