Gereden: Mercedes-Benz A 45 AMG

Gereden: Mercedes-Benz A 45 AMG

Het is alweer enige tijd geleden dat we achter het stuur van een Mercedes-Benz AMG mochten kruipen. Onlangs was het weer zover en mochten we de kleinste AMG aan de tand gaan voelen. Niet alleen de kleinste maar ook de krachtigste ooit door AMG gemaakt met vier cilinders. Dat is ook niet zo moeilijk aangezien het de eerste viercilinder is die ze gemaakt hebben. Kan deze A 45 AMG het "Ster" gevoel geven ondanks zijn kleine motor met turbo?




Daar is maar één antwoord op te geven en dat is natuurlijk, ja! De A 45 AMG weet als geen ander het AMG gevoel en daarmee ook het Ster gevoel weer tot leven te brengen. Mensen die zeggen dat ze vier cilinders missen zijn niet goed wijs. In een dergelijke auto een V8 lepelen is natuurlijk gekkenwerk. De vier cilinder komt hier goed tot zijn recht met 181 pk per liter. De plofjes bij het overschakelen, het gegorgel bij het gas loslaten. Alles is aanwezig om je het juiste gevoel te geven. Daarnaast kent de auto verschillende standen en daarmee is hij naar ieders wens in te stellen. Snaarstrak, comfortabeler of redelijk sportief. Alles zit erin en de A 45 is een waar plezier om te rijden.

Gereden: Mercedes-Benz A 45 AMGGereden: Mercedes-Benz A 45 AMGGereden: Mercedes-Benz A 45 AMGGereden: Mercedes-Benz A 45 AMG

De AMG 4Matic aandrijving zorgt er voor dat er altijd maximale grip is. Het vermogen van de auto wordt standaard naar de voorwielen gestuurd en indien nodig kan daar maximaal 50% van naar de achterwielen gestuurd worden. Dat worden dus geen drifts neerleggen met de A 45 maar als een blok op de weg door de bocht sturen. Ondanks zijn 360 pk trekt de AMG zich niet heel zenuwachtig door de bocht als je het gas erop zet. De AMG doet ons dan ook denken aan de Renault Megane RS en de Ford Focus RS, beide hothatches waren de eersten met voorwielaandrijving en een redelijke dot pk’s. Mercedes-Benz doet hier natuurlijk nog eens 100 pk bovenop, maar eerder genoemde auto’s stuurden ook heerlijk door bochten. Het stuurgedrag in een bocht is stabiel. Geen rare trillingen bij het door de bocht trekken en de wielen doen precies wat jij wilt. Het is dan ook heerlijk om met de AMG te knallen tot het zweet je uitbreekt. Een dagje met de A 45 het circuit op is dan ook geen straf en zal juist voor dat plezier zorgen waar je naar op zoek bent. Op een veilige manier de limieten opzoeken. De A 45 AMG geeft namelijk ruim aan wanneer het fout gaat, en gaat het fout dan is daar nog altijd het stabiliteitssysteem die je fouten corrigeert. Wanneer de remmen ingetrapt worden zal in elke stand, ongeacht of het systeem volledig uit staat, ingegrepen worden door de ESP. Daarnaast is de ESP voorzien van een speciale funtie. Het ESP Curve Dynamic Assist. Dit zorgt ervoor dat de binnenste wielen in een bocht bijgeremd worden voor preciezere bochten en betere wegligging.

Gereden: Mercedes-Benz A 45 AMG

De A 45 AMG is uitgerust met de AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie. Het systeem beschikt over zeven versnellingen, drie rijprogramma’s, een dubbele ontkoppelingsfunctie, een tussengasfunctie en RACE START voor de launch control. Deze is eenvoudig in gebruik door de voet op de rem te zetten en vervolgens het gaspedaal in te drukken. Laat je de rem los dan accelereer je in 4,6 seconden naar de 100 km/u en ligt een topsnelheid van 250 km/u in verschiet. Voor een meerprijs kan je de topsnelheid op laten hogen naar 270 km/u, dit in combinatie met een rijcursus georganiseerd door AMG.

De A 45 AMG was natuurlijk de laatste hot hatch die geintroduceerd werd. De Audi RS3 en de BMW M135i waren al langer van de partij, maar geen van beiden hebben een interieur zoals de AMG dat heeft. Werkelijk prachtige stoelen (€2178,- voor AMG Performance-stoelen), een gelikt instrumentarium met slechts één nadeel. Het eeuwenoude numerieke toetsenbord op de middenconsole. Afgrijselijk en in deze tijd van spraakbesturing en telefoonboeken totaal onnodig. Tot de standaarduitrusting van de AMG behoren onder andere schakelpaddles achter het stuur en sierelementen uitgevoerd in carbonfiber. Daarnaast vinden we ook AMG instaplijsten en een combi-instrument terug met een Racetimer. Uiteraard kan het interieur nog altijd naar wens van de klant samengesteld worden. In onze ogen hebben ze met deze combinatie de perfecte samenstelling al gevonden!

Gereden: Mercedes-Benz A 45 AMGGereden: Mercedes-Benz A 45 AMGGereden: Mercedes-Benz A 45 AMGGereden: Mercedes-Benz A 45 AMGGereden: Mercedes-Benz A 45 AMG

Terug naar de concurrenten, de A45 AMG is de krachtigste van de genoemde en ook de leukste als het op het geluid aankomt. Qua plezier zul je misschien met de BMW wegrijden vanwege zijn achterwielaandrijving, maar dat driften zal ook op een gegeven moment beginnen te vervelen zonder sperdifferentieel. De RS3 hebben we nog niet mogen rijden, maar als we sommigen mogen geloven doet ook het geluid, ondanks zijn vijfcilinder, onder voor de viercilinder AMG. Dat is immers waar de AMG goed in presteert en daar komen Audi en BMW niet bij in de buurt. Combineer dit met het interieur en de winnaar komt al snel naar voren.

Gereden: Mercedes-Benz A 45 AMGGereden: Mercedes-Benz A 45 AMG

Een standaard A-klasse is leverbaar vanaf €26.995,-. Ga je voor een A 45 AMG dan begint deze bij €59.250,-. Wil je je AMG zo hebben als het getoonde model in deze reportage dan dien je €78.310,- af te rekenen. Daar krijg je dan wel een complete A 45 AMG voor waarbij je niets meer te wensen hebt. Denk hierbij aan opties zoals een Panorama-schuifdak, Harman Kardon Logic7 Surround-soundsystem en een AMG Performance-stuurwiel en uitlaatsysteem. De laatste twee genoemde opties zijn overigens bijna verplicht af te nemen. Deze alleen al zullen het rijplezier in deze Ster nog een extra boost geven!

Gereden: Mercedes-Benz A 45 AMGGereden: Mercedes-Benz A 45 AMGGereden: Mercedes-Benz A 45 AMGGereden: Mercedes-Benz A 45 AMGGereden: Mercedes-Benz A 45 AMG

Voor het eerst hebben we ook geprobeerd om het filmpje wat interessanter te maken door middel van presentatie. We hopen dat jullie het leuk vinden en we horen natuurlijk graag de plus- en minpunten!

Fotografie door Christian Kalse


Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws