Gereden: Mercedes-AMG E 63 S

Gereden: Mercedes-AMG E 63 S

Soms heb je van die momenten, dat je een kans krijgt waar je enorm naar uitkijkt en je alles even voor laat vallen. Rijden in een AMG is iets waar ik heel graag dingen voor laat, zo ook het studeren voor een belangrijk tentamen. Spijt van? Absoluut niet!

Voor mij telt er van de Duitse Drie maar één merk en dat is Mercedes-AMG. Al jarenlang ben ik fan van de bijzondere creaties die uit Affalterbach komen rollen en ik laat dan ook niet graag een kans voorbij gaan om er in eentje te rijden. De Mercedes-AMG E 63 S stond hoog op mijn lijstje. Dynamischer en sneller dan ooit, met een vormgeving die me behoorlijk zint. De styling is nog steeds erg dik, dat is wel te zien aan de brede wielkasten, dikke velgen en forse achterkant, maar het is vooral ook ronder. De vormgeving in de bumper is niet meer hoekig, de koplampen zijn afgerond en alles is erop gebouwd om de auto net zo dynamisch te laten ogen als hij rijdt.

Ook aan de binnenkant wordt dit thema doorgetrokken. Je neemt plaats in volwaardige sportstoelen. Optioneel, maar wel extra lekker. Het zorgt er ook voor dat je, als je voorin normaal zit als persoon van 1,85 meter, achter je met gemak een passagier van ruim twee meter kunt meenemen. Bijzonder, want het is bijna S-Klasse niveau. Op de achterbank mis je de kuip-achtige vorm die je in een Audi RS6 bijvoorbeeld wel hebt, maar het is zeker geen onaangename plek. Voorin is echter waar het spektakel te vinden is. Grote plakken carbon fiber, gele details als gevolg van de speciale Edition 1 uitvoering, een IWC-klokje en twee grote schermen vol informatie komen je tegemoet. Een warm welkom, maar ook een heel high-tech welkom.

Het kenmerkt de Mercedes-AMG E 63 S. Alles is erop gemaakt de auto zo snel mogelijk te laten zijn. Vierwielaandrijving die desgevraagd uit kan om een vette drift neer te leggen, maar ook de nieuwe vierliter V8 uit de Mercedes-AMG GT. In de E 63 S krijgt hij alle kans om vrij te ademen. Dit heeft tot gevolg dat je met 612 pk en 850 Newtonmeter onder weg bent. Ruim 150 pk per liter dus. De vier banden krijgen er verschrikkelijk mee op hun donder, want ze worden tot het uiterste gedreven om ervoor te zorgen dat je in 3,4 seconden op de honderd kilometer per uur zit. 3,4 seconden, dat is sneller dan ontzettend veel sportauto's en sowieso sneller dan je verwacht van een auto waar je met vijf man makkelijk op vakantie kan.

Zoals het een echte AMG betaamt is het geluid ook zeker aanwezig. Van binnen hoor je het wel, maar blijft het redelijk ingetogen. Van buiten is het echter een heel ander verhaal. Turbo's of niet, de auto ploft en knettert dat het een lieve lust is. Opvallen kan je, ondanks de ingetogen kleurstelling, dan ook zeker. Je hoeft de sportuitlaat maar aan te zetten en je rechtervoet bedient een orkest waar menig muscle car jaloers op mag zijn. Het hoort allemaal bij de beleving van de auto, die echt tot in de puntjes verzorgd is.

Kracht, souplesse, dynamiek én alledaagse bruikbaarheid zijn samengevat in een pakket wat net geen tweehonderdduizend euro kost. Nog steeds een ontzettend bedrag, maar je krijgt er een speeltje voor terug wat je elke dag kan gebruiken. De veelzijdigheid is enorm, het geboden plezier nog veel meer.

Het tentamen is gehaald, maar waar ik blijer mee ben is dat ik deze auto heb mogen ervaren. Als AMG-liefhebber is dit, ondanks de nieuw ingeslagen weg, absoluut een auto naar mijn hart.



Gereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 S

Gereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 S

Gereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 SGereden: Mercedes-AMG E 63 S

Gereden: Mercedes-AMG E 63 S

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws

Stem nu voor de spot van de dag