Gereden: Bentley Mulsanne

Gereden: Bentley Mulsanne

Bereden worden of gereden worden, het is een vraag die je je moet stellen wanneer je een Bentley Mulsanne voor de deur hebt staan. Zowel als bestuurder als passagier is het een genot om in de Bentley te rijden. Het comfort, de afwerking en de status van de auto maken het tot de meest elegante auto die we ooit gereden hebben. Van het zwevende karakter tot het kussentje achterin, alles is heerlijk en doet een dag soeverein rijden in de Mulsanne je de ervaring geven of je een dag in een spa hebt gezeten.

W.O. Bentley wilde vroeger altijd al een auto creëren die krachtig, mooi afgewerkt en comfortabel was. Nu ruim 90 jaar later is de droom van de oprichter van Bentley uitgekomen in de vorm van de Mulsanne. Het is een auto die met zijn twin-turbo 6,75 liter V8 krachtig te noemen is. De basisconfiguratie van deze motor is dezelfde als de eerste V8 ruim 50 jaar geleden. Toch hebben de techneuten in Crewe de motor opnieuw ontwikkeld om zo de laatste technieken toe te passen in deze motor. Het resultaat? 505 pk en 1020 Nm! Door het opnieuw ontwikkelen van het V8 blok voldoet het aan de hoogste eisen van Bentley. Krachtig, soepel en efficiënt. De V8 kan namelijk tot vier cilinders uitschakelen wanneer deze niet nodig zijn. Daarnaast kan de motor ook zijn eigen luchttoevoer regelen. Wanneer er veel vermogen nodig is zullen de luchtsluizen volledig geopend zijn en is de volle 505 pk beschikbaar. Deze eigenschappen van de motor zijn tijdens het rijden goed voelbaar. Rustig rijdend door de natuur zul je geen vogel de boom uit doen laten vallen. Op vier cilinders lopend is er geen geluid te horen en is het een unieke stilte in de auto. Trap je vervolgens het gas volledig in dan is het einde zoek en zal het bos opschrikken van de gigantische acceleratie die de Mulsanne in huis heeft. Ondanks zijn gewicht van 2550 kilo sprint de Mulsanne in 5,3 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 290 km/u.

Gereden: Bentley Mulsanne
Gereden: Bentley MulsanneGereden: Bentley MulsanneGereden: Bentley MulsanneGereden: Bentley Mulsanne

Het exterieur van de auto is zeer elegant en doet ons overkomen alsof het uit één blok aluminium gemaakt is. Daarnaast is het ontwerp zowel klassiek als modern tegelijk en het ontwerp is geïnspireerd op de Bentley S-type uit de jaren vijftig. De kleine details van de auto maakt het in onze ogen juist een succes. Het kleine roostertje achter de voorwielen en voor de achterwielen, de vijf spaaks velgen en de unieke koplampen, daarnaast het feit dat de auto grotendeels met de hand in elkaar gezet wordt getuigt van professionaliteit. Combineer dit met de klassieke grill en het plaatje is compleet. De Bentley Mulsanne is een rijdend kunstwerk met een prijs in Nederland van ruim 420.000 euro. De prijs doet sommigen misschien afschrikken maar de kwaliteit van de Mulsanne ligt hoog, erg hoog. Het interieur is namelijk één en al luxe, iets wat je natuurlijk mag verwachten. Maar liefst zeventien koeienhuiden zijn er in het interieur verwerkt om zo de hoogste kwaliteit te kunnen garanderen. De huiden worden gekozen door specialisten in gebieden waar een koeler klimaat heerst. Dit komt de huid ten goede omdat er in de koelere klimaten minder insecten leven die de huid van de koe kunnen aantasten. Voeg in combinatie met het luxe interieur de vier zone airconditioning en het speciaal voor de Mulsanne ontwikkelde audiosysteem van Naim® toe en je kunt dagenlang in de auto blijven zitten. Het zal je dan duidelijk worden waar die 500 manuren in zijn gestoken om deze auto te maken. Naim® is één van de bekendste audiomerken onder de audiofielen die wereldleider is onder de speciaal ontwikkelde geluidssystemen. Dat dit systeem speciaal is blijkt wel uit het vermogen, namelijk 2200 watt! Het hoogste ooit in een productieauto gemonteerd! Dit is niet het enige, het volledige interieur is naar eigen keuze samen te stellen. Al wil je nu contrasterende stiksels of je eigen naam in de hoofdsteunen. In combinatie met het personalisatieprogramma van Mulliner kun je het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Daarom maakt het het zo leuk om gereden te worden in je eigen auto. Genietend van alle details waarbij je zelf de mogelijkheid hebt gehad om het samen te stellen.

Gereden: Bentley Mulsanne
Gereden: Bentley MulsanneGereden: Bentley MulsanneGereden: Bentley MulsanneGereden: Bentley Mulsanne

Gereden: Bentley Mulsanne
Gereden: Bentley MulsanneGereden: Bentley MulsanneGereden: Bentley MulsanneGereden: Bentley Mulsanne

Gereden: Bentley Mulsanne

Dan is er ook nog de keerzijde van het hele verhaal van alle luxe. In het vooronder ligt natuurlijk de luxe die twin-turbo V8 heet. De 1020 Nm aan koppel is zo gigantisch dat het ook leuk is om daarmee te spelen, want ook de Mulsanne kent verschillende rijstanden. Comfort spreekt voor zich en zorgt voor comfort in het besturen van de auto maar ook voor comfort voor de passagiers. De demping wordt zachter ingesteld en na het nemen van een verkeersdrempel voel je de auto nog nadijnen. Sport zorgt ervoor dat de cilinders niet uitgeschakeld worden, de demping harder wordt ingesteld en het gaspedaal feller reageert. Toch zal de sportstand niet voor hetzelfde rijgedrag als een 458 Italia zorgen. De sportstand is een mooie knop als je hard rechtdoor wilt rijden. Sportief bochten nemen is vanzelfsprekend niet aan de orde. Zijn gewicht van 2550 kilo en de enorme lengte van 5,56 meter zijn nou niet echt gegevens waarmee je überhaupt hard mee door de bocht wilt sturen. Nee, laat de Mulsanne maar rustig en elegant zijn bochten afwerken. Dat siert de auto meer en is ook plezanter voor de passagiers.

Gereden: Bentley Mulsanne
Gereden: Bentley MulsanneGereden: Bentley MulsanneGereden: Bentley MulsanneGereden: Bentley Mulsanne

Gereden: Bentley Mulsanne
Gereden: Bentley MulsanneGereden: Bentley MulsanneGereden: Bentley MulsanneGereden: Bentley Mulsanne

De prijs van de Bentley is misschien astronomisch, maar de auto is zijn geld dubbel en dwars waard. Dezelfde luxe zal men vinden in een Rolls-Royce maar de Mulsanne oogt wat sportiever en misschien wat jonger. De Rolls-Royce heeft daarentegen een tijdloos design, dat moet bij de Mulsanne nog blijken. Voor nu is het een prachtig design maar hoe zal dat over een aantal jaar zijn wanneer bijvoorbeeld de Phantom nog steeds zijn statige design heeft? De tijd zal het leren maar voor nu zou in deze prijsklasse de Mulsanne fier bovenaan staan. De soepele krachtige motor, het prachtige interieur met zijn luxe. Een geweldige ervaring die voor nu in ons geheugen staat gegrift. Weinig auto's die op het moment beschikbaar zijn en zulke elegantie in huis hebben.

Met dank aan Bentley Belgium

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws

Stem nu voor de spot van de dag