Genève 2017: Ford GT

  • Max
  • 07-03-2017 09:30
  • 454
  • 2

Genève 2017: Ford GT

De legendarische supercar van Ford is alweer toe aan de derde generatie. We hebben al veel gezien en gehoord over de nieuwste generatie GT, de auto is gehuld in een mysterieus sfeertje. Zo was er om te beginnen de strenge en soms ietwat controversiële aanmeldprocedure, daarbij heeft het vrij lang geduurd voordat de eerste leveringen aan klanten van start gingen. Het is het allemaal waard, zo kunnen we concluderen nu we hem hier op Genève zien staan!

De nieuwe Ford GT breekt met een traditie. Niet langer is de snelste Ford voorzien van een achtcilinder, in plaats daarvan zit er een 3,5-liter EcoBoost V6 met twee turbo's onder de kap. Geen hybride-technologie voor de GT, alle kracht zal voortkomen uit de V6. Wát een power trouwens: 647 pk en 746 nm koppel. Hiermee sprint de slechts 1.200 kg zware GT naar de 100 in slechts 3,2 seconden en stoomt hij door tot een lieve 348 km/h. Een prestatie van formaat van Ford, want deze cijfers komen verdacht dicht bij die van de Lamborghini Aventador en Ferrari F12berlinetta. Met slechts de helft van de cilinders! Goed werk van de Amerikanen, dat is zeker.

Helemaal als je je bedenkt dat de focus voor Ford bij de GT niet eens zozeer lag op brute kracht. De belangrijkste factor bij het ontwerp en de ontwikkeling van de supercar was de aerodynamica. Dit valt al te zien bij een eerste blik op het ontwerp van de auto; hij oogt agressief met alle vouwen, lijnen en gaten die moeten zorgen voor een efficiënte verdeling van de luchtstroom. Functie boven vorm dus, eigenlijk is het knap dat de GT er nog zo goed uitziet. Hoe de auto verder ontworpen is doet niet ter zake, op het circuit is hij waarschijnlijk oppermachtig als het gaat om het bochtenwerk. De prijs? Uitverkocht. Misschien kan je er te zijner tijd eentje overnemen van een verzamelaar voor een bedrag van zeven cijfers...


Genève 2017: Ford GTGenève 2017: Ford GTGenève 2017: Ford GT

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag