Genève 2011: Ferrari 458 Italia Novitec Rosso

Genève 2011: Ferrari 458 Italia Novitec Rosso

Novitec Rosso weet flink uit te pakken dit jaar. Rood is op de stand amper te bekennen, maar twee nieuw getunede Ferrari's vallen wel in het oog. Naast de Ferrari California Novitec Rosso 606 is dit de nieuwe Novitec Rosso 458 Italia. Meer vermogen, nieuwe looks en een hele mikmak aan opties en wensen die je bij de mannen van Novitec Rosso kunt neergooien, doen deze auto verschillen van een standaard Ferrari 458 Italia. Hier in Genève mogen we voor het eerst ruiken aan deze auto.

De 458 Italia is van zichzelf al geen langzame auto, de tuner doet er echter nog een schepje bovenop. De V8 schopt het niet tot 570 pk maar tot 609 pk, dat is 39 pk meer! Ook is het aantal Nm gestegen tot 569 stuks, 29 meer dan het origineel. Aan de sprint naar de honderd km/u viel weinig te verbeteren, maar de diverse aanpassingen hebben wel geleid tot een topsnelheid van meer dan 330 km/u. Door optimalisering van de motor, het plaatsen van een grotere carbon airbox en het aanpassen van het uitlaatsysteem is deze vermogenswinst geboekt. Niet alleen de motor is aangepakt, ook het uiterlijk heeft een wijziging ondergaan. Deze is niet zo ingrijpend als die van de motor, maar het heeft allemaal een optische en technische functie. Een spoiler op de kont en een extra splitter aan de voorkant ziet er natuurlijk beter uit maar het zorgt ook voor een betere aerodynamica. Die spoiler zal wellicht niet bij iedereen in de smaak vallen, toch maakt het de auto een stuk meer racy. De diffuser is veranderd en vervangen door een carbon exemplaar voor een betere luchtgeleiding onder de auto. Met nieuwe Novitec Rosso velgen en zwarte achterlichten wordt het geheel naar huisstijl afgerond. Het uitlaatsysteem wordt ook vervangen door een systeem met een gewicht dat 21 kilo lager ligt dan het originele uitlaatsysteem van Ferrari. Ook zijn de uitmondingen groter met een diameter van negen centimeter en is het geluid een stok voller en harder. Het geluid valt te regelen met een knopje op het stuur, zodat je niet altijd de buren de stuipen op het lijf hoeft te jagen.

Binnenin kan de klant kiezen voor veel opties, niets is te gek zolang je maar geld meebrengt. Wel standaard is het plaatsen van nog meer leder en alcantara en ook de flippers achter het stuur worden vervangen door grotere exemplaren. Hierdoor kan men nog beter bij de 'flappy pedals'. Natuurlijk worden de verschillende plakkaatjes niet vergeten om aan te duiden dat het om een zeer snelle en getunede auto gaat. Een andere leuke optie is het plaatsen van een hydraulisch systeem waarmee de neus omhoog gelift kan worden. De auto die 35 millimeter verlaagd is kan daardoor prima over drempels rijden. Als je harder dan 80 km/u rijdt moet je echter oppassen, dan gaat de auto automatisch weer terug naar de originele rijhoogte. Novitec Rosso heeft met deze 458 Italia weer laten zien wat ze kunnen en dat is veel. We zien ook nog wel een versie verschijnen met nog meer vermogen, wellicht volgend jaar op deze beurs?

Genève 2011: Ferrari 458 Italia Novitec Rosso
Genève 2011: Ferrari 458 Italia Novitec RossoGenève 2011: Ferrari 458 Italia Novitec RossoGenève 2011: Ferrari 458 Italia Novitec RossoGenève 2011: Ferrari 458 Italia Novitec Rosso

Genève 2011: Ferrari 458 Italia Novitec RossoGenève 2011: Ferrari 458 Italia Novitec Rosso

Reacties op dit artikel