FXX Streetlegal!

FXX Streetlegal!

Van EDO Competition weten we inmiddels wel dat ze auto’s soms erg rigoureus aanpakken. Het blijft niet alleen bij een bumperkitje en flink wat meer vermogen, nee bij EDO bouwen ze volbloed circuitauto’s zelfs om tot straatlegale auto’s. Dit kunstje flikte EDO al bij de MC12 Corsa en nu is de Ferrari FXX aan de beurt!

De Ferrari FXX is exclusief bedoeld voor de beste klanten van Ferrari. Slechts 30 mensen mochten er eentje kopen en dan kon je nog niet eens normaal met de auto rijden. Alleen tijdens speciale evenementen en testsessies kunnen de eigenaren eens flink los gaan met hun FXX. Helaas vinden deze evenementen maar een paar keer per jaar plaats, dus echt veel heb je niet aan zo’n auto. Tot nu dan tenminste, want als je wilt kan je FXX road legal worden gemaakt door EDO. Als Ferrari daar tenminste toestemming voor geeft, want Ferrari kennende zal het niet makkelijk zijn om een FXX zomaar mee te nemen en road legal te maken.

Om de FXX road legal te maken moest EDO heel wat trucjes uit de hoge hoed toveren. De FXX is namelijk volledig op het circuit gericht en alle techniek is hierop dus ook aangepast. Voor een beetje fatsoenlijk straat gebruik zijn er heel wat aanpassingen nodig.
Als eerst valt natuurlijk op dat een normale FXX geen spiegels heeft, deze moesten dus speciaal gemonteerd worden door EDO. Nu heb je die spiegels natuurlijk eigenlijk helemaal niet nodig, want niemand kan je bijhouden! Daarnaast moesten ook wat technische aspecten worden aangepast. Zo beschikt de FXX over andere remblokken, die geschikt zijn voor straat gebruik, is de versnellingsbak opnieuw geprogrammeerd en zijn er andere banden gemonteerd. En alsof deze aanpassingen nog niet genoeg waren heeft EDO ook nog eens 80 pk extra uit de V12 geprutst waardoor het totaal nu op 880 pk komt!

Het resultaat is natuurlijk dat je met deze onnoemelijk snelle FXX de openbare weg op mag. Met 880 pk onder je pedaal en een gewicht van slechts 1155 kg zijn er maar weinig auto’s die dit monster kunnen bijhouden. Je kunt je overigens afvragen óf je überhaupt met een FXX de openbare weg op wilt, want echt comfortabel zal dit niet zijn. Het kan nu in ieder geval wel, dus voor een dagje stoeien op de Nurburgring hoeft er geen aanhanger meer aan te pas te komen!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag