Duitse tuner is terug: Porsche Cayenne 958 Gemballa Tornado

  • Jeroen
  • 14-12-2010 13:10
  • 3131
  • 24

Duitse tuner is terug: Porsche Cayenne 958 Gemballa Tornado

Het heeft even geduurd voordat één van de bekendste tuners uit de autowereld weer wat van zich laat zien maar nu is het moment daar. Een maand na het nieuws dat de moordenaar van Uwe Gemballa opgepakt en veroordeeld is toont het bedrijf een nieuw project. Gemballa ondergaat met nieuw management een doorstart en de eerste auto die het bedrijf laat zien is de Gemballa Tornado met als basis de nieuwste Porsche Cayenne, de 958.

Waar Gemballa de focus op heeft gelegd bij de Tornado is het besparen van gewicht. Men wilde vooral veel gewicht gaan besparen en 'vroeger', voordat Gemballa het faillissement aanvroeg, werden er vooral veel nieuwe panelen van carbon fiber op bestaande panelen geplaatst. Nu wilde men nieuwe panelen van een lichter materiaal plaatsen om zo gewicht te besparen. Veel stalen panelen op de auto zijn vervangen door exemplaren van carbon fiber die door Gemballa gefabriceerd zijn. Door het vervangen van onder meer de motorkap, bumpers, deurpanelen, voorste zijpanelen en dorpels is het gewicht met zeventig kilo afgenomen.

Duitse tuner is terug: Porsche Cayenne 958 Gemballa Tornado

Gemballa heeft vooral de voor- en achterkant rigoureus aangepakt. Enorme luchtinlaten aan de voorzijde zijn kenmerkend voor projecten van Gemballa waarbij de Cayenne als basis is genomen. De achterzijde is dermate aangepast dat de Cayenne er vrijwel niet meer in te herkennen is. De standaard achterlichtunits hebben plaats gemaakt voor vier enkele achterlichten. Ook het uitlaatsysteem is niet geheel nieuw. Deze vier enkele pijpen hebben we al eerder gezien op bijvoorbeeld de Gemballa Avalanche GTR 800 EVO-R. Vooral aan de achterzijde is goed te zien dat de auto wat breder lijkt te zijn geworden. De verbrede wielkasten zorgen er voor dat de auto nu twee meter en vijf centimeter breed is. Dat is zes centimeter breder dan de standaard Cayenne.

Gemballa is momenteel in de afrondende fase wat betreft het upgraden van het vermogen. Op dit moment biedt Gemballa al een Stage One Cayenne Turbo motor-conversie aan met 580 pk maar voor de Tornado zal een Stage Two pakket geïnstalleerd worden. De Duitse tuner wil een stijging van het vermogen genereren van zo'n 35 tot 40 procent en dat betekent dat we kunnen rekenen op een vermogen tussen de 675 en 700 pk. Interieur-technisch is er net zoals bij elke door Gemballa getunede auto weer veel mogelijk. De klant is nog altijd koning en dat betekent dat het interieur volledig naar wens van de klant gemaakt zal worden.

Met de Cayenne 958 Tornado viert Gemballa het dertigjarig bestaan van het bedrijf in 2011. Daarom zullen er ook slechts dertig exemplaren van deze Tornado van de band rollen die allen zeer uniek zullen zijn.

Duitse tuner is terug: Porsche Cayenne 958 Gemballa TornadoDuitse tuner is terug: Porsche Cayenne 958 Gemballa Tornado

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws

Stem nu voor de spot van de dag