BMW M760e breekt met voorganger

  • Joep
  • 20-06-2023 12:07
  • 669
  • 0

BMW M760e breekt met voorganger

De BMW M760e is het nieuwe M Performance model van de 7-serie. Die is behoorlijk anders dan voorganger M760Li.

De BMW M760e is het nieuwe topmodel van de BMW 7-serie met verbrandingsmotoren. De nieuwe BMW 7-serie is namelijk de eerste 7-serie met twee M Performance modellen. Er is namelijk een M760e en een elektrische i7 M70. De M760e is de opvolger van de M760Li en behalve ‘760’ in de naam, de meeste uitrusting en het hoogste prijskaartje is er weinig hetzelfde ten opzichte van zijn voorganger.

Het vorige topmodel, de M760Li, was dus behoorlijk anders. Zo was de M760Li altijd de variant met verlengde wielbasis, waar dit bij andere versies van de vorige 7-serie een keuze was. De huidige nieuwe 7-serie heeft geen langere versie meer. De M760e is dus even lang als de andere varianten. De M760Li had, zoals zijn naam al zegt, een zes liter V12 aan boord. De nieuwe M760e halveert zichzelf naar een drie liter zes-in-lijn met turbo goed voor 380 pk. De V12 uit de M760Li had 585 pk. De nieuwe M760e is een plug-in hybride en heeft ook een 197 pk sterke elektromotor aan boord. Het systeemvermogen bedraagt 570 pk. Minder dan de 585 van zijn voorganger. Ook is de M760e door zijn 18,7 kWh accupakket meer dan 200 kilo zwaarder dan zijn voorganger. Je kunt er wel tachtig kilometer elektrisch mee rijden en met zijn voorganger kon dit niet.

Door zijn toegenomen gewicht en lagere vermogen is de M760e iets langzamer op de sprint dan zijn voorganger. 4,3 tegen 3,8 seconden. Bij zo’n soort auto zal het niet de eerste prioriteit zijn. De topsnelheid is nog steeds begrensd op 250 km/h. De nieuwe BMW M760e stoot door zijn kleinere verbrandingsmotor en toevoegde elektromotor veel minder uit dan de V12-aandrijflijn van zijn voorganger. Hierdoor is het topmodel in Nederland veel goedkoper geworden. Het prijsverschil inclusief opties is gigantisch! Zag je op Nederlands kenteken nog wel eens exemplaren van de M760Li die een nieuwprijs hadden die in de buurt kwam van de 300.000 euro, dit exemplaar kostte ‘slechts’ 167.000 euro. De M760Li begon bij 250.000 euro en de nieuwe M760e begint bij 150.000 euro. Een ton verschil door de bpm dus.

De V12 is een iconische motor en die gaan we zeker missen. Het toegenomen gewicht van de nieuwe is ook geen pluspunt. Maar verder is de nieuwe M760e op papier een uitstekende manier, mits je hem mooi vindt. De zes-in-lijn is niet zo soepel als een moderne V12, maar komt erg dicht in de buurt. De combinatie met de elektromotor helpt de soepelheid ook. Daarnaast beschikt de nieuwe M760e natuurlijk over de nieuwste snufjes en zal nog verder verfijnd zijn dan zijn voorganger.

Al met al is het nieuwe topmodel van de BMW 7-serie in bijna niets hetzelfde als zijn voorganger en de V12 gaan we zeker heel erg missen, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds een indrukwekkende auto blijft. En dat voor een schokkende 100.000 euro minder! Het zal zo maar eens kunnen dat we deze veel vaker in Nederland gaan zien dan de M760Li!

BMW M760e breekt met voorgangerKlik op de foto voor meer foto’s van deze spot!

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws

Stem nu voor de spot van de dag