Audi trapt V10 de deur uit

Audi trapt V10 de deur uit

Audi heeft zeer veel succes met de Audi S6, RS6 en S8. Deze drie modellen, vooral de Audi S8, verkopen behoorlijk goed als snelle zakenwagens. Ze worden aangedreven door een dikke V10 die oorspronkelijk in de Gallardo lag. Door aanpassingen was deze perfect geschikt voor de snelle Audi's, alleen nu gaat Audi afstand doen van de V10. We laten toch wel even een traantje!

De V10 had een hele make-over ondergaan, was voorzien van directe inspuiting en werd voor de S6 en S8 vergroot tot 5,2 liter. Het karakter van de Lamborghini was wat verdwenen, maar de motor was een beest. In de S6 en S8 lag dus een 5,2 liter V10 die voor respectievelijk 435 en 450 zorgde. In de RS6 zorgde de 5,0 liter V10 voor 560 pk, maar dit waren dus de laatste modellen die mochten genieten van de mooie V10. Audi gaat voor een groener beleid, de V10 moet dus de deur uit en de V8 gaat de plek innemen. De volgende snelle versies van de 6 en 8 series zullen een V8 in het vooronder krijgen. Nou zal deze motor ook een pk of 550 kunnen leveren, toch klinkt het een stuk beter om te zeggen dat er een V10 voorin ligt. Het is geheel begrijpelijk natuurlijk van Audi, het haalt alleen een klein beetje magie weg. Je kan niet meer zeggen dat je een Lamborghini motor in je Audi hebt. De grootste veranderingen zullen zijn dat de auto's minder gaan wegen, minder uitstoot zullen hebben en wat anders gaan klinken.

Audi is al langer bezig met downsizen. Zo is de Audi S4 van een V8 naar een V6 gegaan en moet de S5 ook aan die trend geloven. Hoe het zit met de R8 V10 weten we niet, maar we geloven dat die wel gewoon de V10 mag behouden omdat dat toch één van de kenmerken van de auto is. Nu eens zien of Audi de enige is die de motoren gaat schrappen, of dat er meerdere merken (BMW) de trend zullen gaan volgen.

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws

Stem nu voor de spot van de dag