Akrapovič en de samenwerking met Koenigsegg

  • Emil
  • 23-03-2015 19:36
  • 1309
  • 3

Akrapovič en de samenwerking met Koenigsegg

De Koenigsegg Regera was hét hoogtepunt van de beurs van Genève dit jaar. De Zweedse hypercar zit vol noviteiten waaronder een uitlaatsysteem dat samen met Akrapovič werd ontwikkeld. Nog nooit eerder werd een dergelijke uitlaat gemaakt voor een productieauto.

De Regera is de snelste in productie gebouwde supercar ooit. Er wordt door Koenigsegg gezegd dat de auto minder dan twintig seconden nodig heeft om de 400 km/u te bereiken. Nog niet eerder werd een elektromotor en verbrandingsmotor gebouwd op de manier zoals deze in de Regera samenwerkt. Koenigsegg wilde dat alles van de Regera speciaal is. Daarom werd Akrapovič gekozen als partner in het ontwikkelen van de uitlaat. Een nieuw design in de vorm van een vissenstaart.

Waarom dit design? Daar zijn een aantal redenen voor. Zo is het uitlaattraject van de motor korter geworden door deze uitlaat en helpt deze uitlaat met de aerodynamica. Daarnaast is de uitlaat lichter dan standaard doordat hij een combinatie van onder andere titanium en Inconel is gemaakt. Het design ziet er chique uit. Het vreemde is het ontbreken van versnellingen in de Regera. Het probleem is dat de V8 maximale toeren draait bij de topsnelheid die niet makkelijk te bereiken is. Er moest dus een nieuwe methode bedacht worden om de motor nog altijd sportief genoeg te laten klinken over het hele toerenbereik. Doordat het geluid door de titanium 'muur' moet krijgt de V8 een geweldig geluid. Bij 4.000 toeren per minuut moet de V8 klinken alsof hij 8.000 toeren per minuut draait. De uitlaat-achtige vorm in het midden is een opening waar hete lucht uit komt. De uitlaten zijn enkel de twee sleuven. Het wachten is op het moment dat de Regera voor het eerst de motor laat horen. Daar is iedereen natuurlijk benieuwd naar.

Akrapovič en de samenwerking met Koenigsegg

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws