90’s goud

  • Ruud
  • 11-12-2018 10:38
  • 282
  • 1

90’s goud

Hij is weer gespot, met een kleine 3000 geproduceerd is het niet een unicum maar wel een mooie bezienswaardigheid. We hebben het natuurlijk hier over de RS2 de “snelste station van de 90s”, met z’n 316 pk en 410 Nm koppel. De Rs2 was een samenwerkingsproject met Porsche naar aanleiding van de opdracht van Audi om de snelste station ooit te bouwen, het was tevens audi’s eerste RS model.


de onderdelen


De basis van de RS2 was de 80 Avant die naar aanleiding van tegenvallende verkopen omgebouwd werden naar de RS2. De kale basis werd toentertijd zonder bumpers, stoelen en spiegels van de Salzgitter fabriek van Audi naar de Porsche-fabriek in Stuttgart gebracht. De RS2 lag dichtbij een S2 Avant met een quattro aandrijving. De extra “ooomph” uit de 2,2-liter vijfcilinder kwam vooral bij Porsche vandaan door middel van een KKK-Turbo met een aanzienlijk grotere intercooler. Om deze wijzigingen te faciliteren vonden er onder de motorkap nog een aantal andere wijzigingen plaats, waaronder een efficiëntere luchtinlaat en een lagere druk-uitlaat, de reden hiervoor is natuurlijk de invloed die deze hebben op de prestaties van de turbo.

Naar aanleiding van het extra vermogen (316 pk vanaf 6500 toeren en 410 Nm vanaf 3000 toeren) werden er ook een aantal wijzigingen aangebracht in het onderstel. Naast het verlagen met 3 cm vergeleken met de 80 Avant kwamen er ook nog wat Porsche-onderdelen bij in de vorm van ET52, 17 inch velgen en Brembo remschijven en remklauwen.

is ie nog actueel?


De prestaties van de RS2 zijn onmiskenbaar en dit stukje 90’s goud doet nog steeds mee als een van de snellere stations maar kan natuurlijk niet meer concurreren met haar jongere broertje de nieuwe RS6 Avant Performance die van 0 tot 100 er toch bijna 2 seconden afschaaft. Aan de andere kant diezelfde 2 seconden in 12 jaar illustreren wat een mooi stukje techniek deze auto is en was.

Bron: carpardoo.nl

Reacties op dit artikel



Gerelateerd nieuws