Geschiedenis van de Carrera RS en de race geschiedenis van Porsche

  • Emil
  • 25-03-2008 11:55
  • 4237
  • 15

Geschiedenis van de Carrera RS en de race geschiedenis van Porsche

Zolang Porsche de 911 op de markt brengt, hebben ze van elk model ook een RS model op de markt gebracht. Het verhaal van de legendarische Carrera RS begint in het jaar 1972. De Porsche 911 was al tien jaar lang op de markt en was meer levend dan ooit. In Zuffenhausen hadden ze echter nieuwe plannen voor de 911. Ze vonden dat de 911 moest blijven evolueren en hadden daarom grootse plannen in de racesport, rennsport in de Duitse taal, vandaar de afkorting RS. Ze wilden kosten wat kost meedoen in de GT competitie, om precies te zijn in de GT4-klasse. Om in deze klasse te mogen starten moesten er eerst 500 straatversies van de racewagen verkocht worden, zodat deze gehomologeerd werd voor de GT4-klasse. Bij Porsche besloten ze om door te gaan met hun plannen en bouwde daarom eerst een straatversie. De Carrera RS was geboren.

Geschiedenis van de Carrera RS en de race geschiedenis van Porsche

Men wist nu bij Porsche wat ze wilde. Ze namen een 2,4 liter 911 S van de productielijn en ontdeden deze van zijn carrosserie en motor. Een lichtgewichtcarrosserie, bedoelt voor op het circuit, kwam hiervoor in de plaats. Deze carrosserie had bredere wielkasten en was ook aangevuld met een spoiler, al snel bekend onder de naam ‘de eendenkont’. De motor lieten ze ook niet ongemoeid, de 2,4 liter werd uitgeboord tot een 2,7 liter. Deze motor was de eerste die meer dan 200 pk produceerde voor een straatlegale Porsche, namelijk 210 pk. Het onderstel kreeg dikkere stabilisatorstangen en gasgevulde Bilstein-schokdempers. Het interieur was op z'n minst Spartaans te noemen, een rolkooi werd geplaatst en trekkoorden namen de plaats in van deuropeners. Verder werden er Recaro-kuipstoelen geplaatst en moest de radio verdwijnen zodat enkel de muziek van de 6-cilinder boxermotor achterin te horen was, wat voor de puristen geen enkel probleem was. Al deze aanpassingen maakt de 2,7 RS een wagen bedoelt voor het circuit. Hij woog amper 960 kilo, en hierdoor kan hij een spurt trekken van 0 naar 100 in 5,8 seconden. Iets wat in deze tijd nog steeds respectabel is. De naald blijft echter nog doorgaan tot de 240 km/u. Hiermee was hij in die tijd een geduchte tegenstander voor enkele zwaargewichten zoals de Ferrari 365 GTB/4S en de DeTomaso Pantera met een dikke 5,7 liter van Ford. Op de autoshow van Parijs was het eindelijk zover, de 2,7 Carrera RS werd aan het publiek voorgesteld. Men kon toen nog kiezen tussen drie versies. De lightgewicht 2,7 RS die 960 kilo woog, de sport die 975 kilo woog (deze was voorzien van vilten tapijten, enkele stroken geluidsisolatie en rubberen matten), of voor degene die iets meer luxe wilden de 2,7 RS Touring die gebouwd was naar de specificaties van de 911 S. Nog voor de wagen in de showroom stond waren de eerste 500 al verkocht. De productie werd verhoogd tot 1000 stuks. Maar na 1000 exemplaren hield de vraag nog niet op. Porsche besloot om nog een paar honderd van de productieband te laten rollen, maar bij Porsche had men nooit gedacht dat er zo een toeloop zou zijn voor deze wagen. Dit maakte dat in april 1973 enkele lichtgewichtdelen op waren, en daarom moesten ze over schakelen op zwaardere onderdelen. In totaal werden er 1590 exemplaren van de legendarische 911 Carrera 2,7 RS gebouwd. Iemand die op dit moment in het bezit is van een 2,7 RS mag zich een heel gelukkig man of vrouw prijzen. Momenteel zal een 2,7 RS in goede staat u een goede €180.000 kosten. Deze wagen blijft DE wagen die veel Porsche-liefhebbers, waaronder ikzelf, graag in hun garage hebben staan. Hierbij is het wel geluk hebben, een goede driekwart van de wagens ooit geproduceerd zouden nog bestaan.

Bouwjaren 1972-1973
Bouwwijze 6 cil., boxer
Cilinderinhoud 2687 cc
Brandstof benzine
Aandrijving achter
Vermogen 210 pk/6300 tpm
Koppel 255 Nm/5100 tpm
Lengte 410 cm
Breedte 165 cm
Hoogte 132 cm
Wielbasis 227 cm
Massa 960 kg
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 5,8 s
Prijs 34.000 Duitse Marken in het jaar 1972

Geschiedenis van de Carrera RS en de race geschiedenis van PorscheGeschiedenis van de Carrera RS en de race geschiedenis van Porsche

Met dank aan Stijn V.R voor zijn artikel!

Reacties op dit artikel