Gereden: Porsche 992 Turbo S Cabriolet

  • Ruud
  • 04-07-2024 15:59
  • 1350
  • 4

Gereden: Porsche 992 Turbo S Cabriolet

Vijftig jaar Porsche Turbo vieren ze dit jaar in Stuttgart. Men zal ongetwijfeld nog iets in petto hebben voor het merk maar daar laat niemand iets over los. Op een prachtige zomerse dag vlamden wij met een hagelnieuwe Porsche 992 Turbo S Cabriolet naar het strand om nog eens dat Turbo gevoel te beleven.

Het leven van de Porsche Turbo begon natuurlijk allemaal in 1975 met de 930 Turbo. Al snel volgden andere modellen met Turbo motoren en inmiddels is de Porsche Turbo niet meer weg te denken. Bedenk je maar eens hoeveel modellen met de naam Turbo rondrijden in het huidige gamma. Panamera Turbo, Taycan Turbo, Cayenne Turbo en de mooiste en snelste van allemaal natuurlijk de 911 Turbo. Onlangs waren we in Stuttgart om met verschillende Turbo modellen uit het verleden te rijden maar daar in een ander item meer over. Het is nu de 992 Turbo S Cabriolet die in de schijnwerpers staat. De perfecte dagelijkse auto bij uitstek?

Gereden: Porsche 992 Turbo S CabrioletGereden: Porsche 992 Turbo S CabrioletGereden: Porsche 992 Turbo S CabrioletGereden: Porsche 992 Turbo S CabrioletGereden: Porsche 992 Turbo S Cabriolet

De 992 Turbo S draait alweer een aantal jaren mee en loopt dan ook op zijn einde. De volgende generatie staat bijna klaar. Toch konden we er nog eenmaal mee op pad om te ervaren hoe perfect deze auto kan zijn. Want dat is de Turbo S eigenlijk. Mede mogelijk gemaakt door de Drive Selector op het stuur kun je deze bolide de gezichten aanmeten die je op dat moment van hem verwacht. Het blijft fascinerend hoe een auto kan veranderen als er aan één knop gedraaid wordt. De comfort modus zal je geen centje pijn doen. Alle systemen staan op de meest comfortabele stand en het is dat je een sportief dun stuur voor je neus hebt, anders zou je nog wel eens kunnen denken dat je in een Volkswagen Polo aan het sturen bent. De boxer motor met 650 pk geeft geen krimp en bij snelheden van rond de 60 km/u zit de versnellingsbak al in zijn zevende of zelfs achtste versnelling. De uitlaatkleppen zitten dicht en een zachte brom is te horen. Heerlijk op momenten als je met een ondergaande zon rustig naar huis rijdt.

We draaien de knop een slag verder en komen op de Sport modus aan. De computer weet dat de bestuurder er zin in heeft en gaat verschillende aanpassingen doorvoeren. De gasrespons wordt sneller, de versnellingen blijven langer hangen zodat er meer toeren gedraaid worden, de demping wordt straffer en uiteraard gaan de uitlaatkleppen open om de boxer motor vrijbaan te geven om het volledige vermogen eruit te persen. Deze modus is nog altijd perfect om mee te rijden zonder dat de vullingen uit je gebit klapperen. Dat wordt wel anders als de Sport Plus modus ingeschakeld wordt. De computers weten nu dat je met het schuim op de mond achter het stuur zit en zet alles nog een tandje strakker en ook de actieve aerodynamica gaat op de maximale stand. Zo schuift er onder de voorbumper een spoiler uit en ook op de kont komt er nog een extra spoiler omhoog. Dit is waanzinnig en wat is de Turbo S een beest van een auto in deze modus. Snaarstrak laat hij zich door bochten sturen en kunnen we genieten van het volledige potentieel. Dat is dan ook meteen het gevaar, met de Turbo S kun je zo waanzinnig hard sturen doordat hij zo perfect is dat je bijna niet weet waar de limiet van jezelf als bestuurder ligt. De Turbo is dus feitelijk een auto die het beste in je naar boven haalt, maar je je daardoor ook veel te zeker gaat voelen. Er lijkt geen limiet te zijn.


Gereden: Porsche 992 Turbo S CabrioletGereden: Porsche 992 Turbo S CabrioletGereden: Porsche 992 Turbo S CabrioletGereden: Porsche 992 Turbo S CabrioletGereden: Porsche 992 Turbo S Cabriolet

Beleving is natuurlijk alles en dat is wat de Turbo S ook te bieden heeft. Echter wil het oog ook wat en dat is waar de Duitsers ook in uitblinken. De bredere heupen kon men in 1975 al waarderen en die zijn bij de 911 nooit meer verdwenen. Generatie op generatie werden de heupen bij de Turbo modellen aangedikt om plaats te maken voor breder rubber op de velgen om het vermogen kwijt te kunnen. Door de jaren heen zijn er luchtinlaten bijgekomen op de heupen en zullen die voor altijd kenmerkend zijn voor de Turbo modellen. Daarnaast is het interieur zoals we inmiddels elke Porsche kennen. Een fijn werkend multimediasysteem met touch screen en fysieke knoppen om de belangrijkste functies van de auto te besturen. Denk hierbij aan de uitlaat, demping, gevarenlichten en de lift voor de neus.

Gereden: Porsche 992 Turbo S CabrioletGereden: Porsche 992 Turbo S CabrioletGereden: Porsche 992 Turbo S CabrioletGereden: Porsche 992 Turbo S CabrioletGereden: Porsche 992 Turbo S Cabriolet

De voorzichtige eindconclusie konden jullie in de eerste alinea al lezen. De Turbo S Cabriolet kent zijn weerga niet en heeft een aantal verschillende gezichten. Uiteraard afhankelijk waar de bestuurder zin in heeft. Dit voertuig is zo perfect dat de prijs van dik 370.000 euro dan ook te rechtvaardigen is. Voor het dagelijkse woon-werk verkeer, racen op het circuit of op vakantie naar de Dolomieten. Je hoeft het maar te bedenken en de Turbo S staat voor je klaar en zal geen krimp geven. Heeft een vakantie in de Dolomieten dezelfde beleving als wanneer je het met een GT3 met atmosferische motor zou doen? Nee, maar het komt in de buurt want de boxer motor klinkt heerlijk en bedenk je dat je ook heen en terug moet rijden. Al met al is de Turbo een heerlijke auto om voor je huis te hebben staan en we kunnen dan ook niet wachten op de nieuwe generatie. Want ook daar zal Porsche weer het een en ander aan perfectioneren.

Fotografie door Christian Kalse

Reacties op dit artikel