Fotoshoot: Porsche 996 GT3 mk1

  • Emil
  • 05-03-2008 11:49
  • 5763
  • 37

Fotoshoot: Porsche 996 GT3 mk1

Een fotoshoot houden, dat is toch wel even spannend. Zondag 2 maart was het dan eindelijk zover, mijn eerste echte shoot. Met de eigenaar van een Porsche 996 GT3 MkI had ik afgesproken in Deventer, de plek waar ik deze dag op twee locaties foto’s zou gaan nemen. De krachtige wind en slechte weersvoorspellingen hadden in ieder geval geen invloed op het nemen van geen foto’s!

Vooraf aan de fotoshoot was ik al eerder in contact gekomen met de eigenaar via een Porsche-meeting. Aangezien de eigenaar destijds al op zoek was naar een nieuwe exoot stelde ik voor om een shoot te houden wanneer het nieuwe speeltje gearriveerd was. Enkele maanden gingen voorbij tot afgelopen zondag.

Dan de auto zelf. Het betreft een Porsche GT3 van het vorige model. Van de 996 serie zijn twee types GT3’s geproduceerd waarvan deze toch wordt gezien als het brutere en minder geciviliseerde model. Dit model werd geïntroduceerd in 1999, twee jaar na de introductie van de 996 Carrera. De GT3 is de straatversie van de auto waarmee men destijds in de GT3 Cup races reed. Een echte stadsauto is deze Porsche dan ook zeker niet te noemen. Een stugge vering, racekoppeling en bijzonder licht vliegwiel maken het rustig rijden tot een ware belevenis. Het echte vermogen van de auto heb ik niet kunnen ervaren maar met meer dan 360 pk en een gewicht van minder dan 1400 kg hoef je je zeker nooit te vervelen. Daarnaast heeft de auto geen tractie- of stabiliteitscontrole, puurder kun je het bijna niet krijgen. Dit rauwe karakter van de auto is iets wat mij wel erg trekt. Dat gebonk doet je voelen dat de auto leeft en daar draait het om.



Het uiterlijk is wel iets wat ik talloze keren goed heb kunnen bekijken. Vroeger ben ik nooit een fan geweest van de "spiegelkoplampen" op de 996-serie, maar na langer bestuderen kan ik ze best waarderen. Zeker in combinatie met de GT3 ziet het er gewoon goed uit. Alle rondingen komen namelijk samen prachtig tot uiting. Zo heeft de mkII-serie de ‘turbo-koplamen’ en een rechte achterspoiler. Deze spoiler is een stuk vloeiender en wat harmonieuzer vind ik zelf. Het wordt ook wel een "Boomerang" vleugel genoemd. Dat zie je in alles terug. Het interieur is verder erg racy en ook een tikkeltje spartaans. Voor de liefhebber van een pure auto een droomplaatje. De kuipstoeltjes zitten als gegoten en houden je goed op de plek. De velgen die zwart gespoten zijn vind ik het klapstuk van deze GT3. In Duitsland is de trend van black on black behoorlijk hip maar in Nederland zie je zwarte velgen niet erg veel. Het zilver in combinatie met de zwarte velgen ziet er, vind ik persoonlijk, erg bruut uit! Kortom, als Porsche-liefhebber is het een plaatje om je fotografische mogelijkheden op los te laten.

In Deventer werden de foto’s genomen op twee locaties. De eerste fotosessie vond plaats aan de IJssel op een kade. De tweede locatie betrof een oud industrieel gebied van Deventer. Vooral aan de IJssel kregen wij erg veel reacties waaronder "Waarom ligt er geen dame op de motorkap?" Natuurlijk allemaal erg leuk en ook motiverend. Het nemen van foto’s waarbij je alle tijd van de wereld hebt was voor mij wel iets nieuws want bij het spotten kun je natuurlijk niet uren bij één auto staan gapen. Het geheel vrij worden gelaten op één bolide is wel iets wat ik erg boeiend heb gevonden. Het resultaat, de foto’s dus, zijn hieronder te bewonderen.

























Heeft u wellicht ook interesse in een photoshoot van uw auto, mail dan naar frontpage[@]autogespot.com

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag