Ferrari FXX Evoluzione nieuwste paard in Ferrari stal

Ferrari FXX Evoluzione nieuwste paard in Ferrari stal

In 2003 kwam Ferrari met de Ferrari Enzo Ferrari, de opvolger van de Ferrari F50. De Enzo was op dat moment de snelste Ferrari ooit gebouwd, maar daar kwam met de FXX een einde aan. De FXX is een race-versie van de Enzo die niet eens de straat op mag. Nu is het tijd voor een nieuw lid voor Enzo-familie, want Ferrari komt met de FXX Evo. Je raadt het vast al, hij is ongelofelijk snel!

De FXX heeft een 6,3 liter V12 met 812 pk wat al niet misselijk is. Hiermee ging hij in iets meer dan 3 seconden naar de honderd en lag de topsnelheid ver boven de 350 km/u. Maar Ferrari heeft de FXX doorontwikkeld, en doorontwikkeld, en doorontwikkeld. Met behulp van de eigenaren van de FXX'en en de testdagen waarop ze allemaal bij elkaar kwamen is enorm veel informatie verzameld. Deze informatie is allemaal gebruikt om tot een nieuwe circuit-vreter te komen, de Ferrari FXX Evoluzione...

Het woord zegt het eigenlijk al: "geëvolueerd". De aerodynamica is een stuk verbeterd en het drukgewicht zal bijna in de buurt komen van 1500 kilo waar het bij de Enzo 775 kilo maximaal is. De auto ligt dus nog strakker op de weg. De schakeltijden van de Scuderia zijn overgenomen, de Evo schakelt namelijk ook maar in 60 miliseconden. Daarnaast is het tractioncontrol systeem nog beter geworden en is het vermogen nog iets opgeschroefd. Er komen nu geen 812 paarden maar 860 paarden voort uit de dikke V12. Het is niet bekend wat de prestaties van dit nieuwe auto'tje zijn, maar gok maar dat de bekende sprint geen 3 seconden meer duurt en de topsnelheid zou best wel eens richting de 400 km/u kunnen gaan. Het is in ieder geval duidelijk dat Ferrari hier een auto heeft gecreëerd die bijna te vergelijken is met een Formule 1 auto, want de prestaties zijn gewoonweg ziek. Ik ben benieuwd hoe snel hij over de Ring zal gaan.

Er zullen maar drie Evoluziones gebouwd worden, waarvan er maarliefst twee naar Hong Kong gaan. De overgebleven Evo komt ergens in Europa terecht en misschien wel bij Ferrari zelf of een goede vriend van de Italianen. Maar ze krijgen de auto niet gratis natuurlijk, er moet wel 2,6 miljoen dollar betaald worden. Een koopje natuurlijk, want je mag niet met de auto op de weg maar ook niet zomaar op het circuit. Je krijgt dus veel waar voor je geld.......NOT. Je mag alleen op door Ferrari goedgekeurde racedagen rijden met jou waardevolle bolide waarna je verslag moet brengen aan de Ferrari ingenieurs over hoe de auto zich gedroeg, wat je voelde en wat er beter kan. Ferrari is blijkbaar nog niet tevreden met de vorderingen die ze nu al gemaakt hebben. De grote vraag die nu nog rest is: Durf je wel op het randje te rijden met zo'n bolide?

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag