Ferrari 458 Italia kent een extreem broertje: de Speciale!

Ferrari 458 Italia kent een extreem broertje: de Speciale!

Het wachten is beloond, want Ferrari heeft weer extreem lekker speelgoed op de markt gebracht! De krachtigere en sportievere versie van de Ferrari 458 Italia heet niet Challenge Stradale, Scuderia of Monte Carlo, maar simpelweg Speciale. Speciaal is hij zeker, want hij veegt weer ouderwets de vloer aan met de concurrentie.

Het recept is ouderwets, maar daarom niet minder goed. Meer pk's en een lichter gewicht moeten mens en machine dichter bij elkaar brengen. De Ferrari 458 Speciale heeft maar liefst 605 pk, ruim dertig stuks meer dan normaal. Dat wordt uit dezelfde 4,5 liter V8 behaald, zonder de toevoeging van turbo's. Met 135 pk per liter haalt hij het hoogste specifieke vermogen voor een atmosferische motor ooit, een waar huzarenstukje.

Het gewicht is met maar liefst 90 kilo verlaagd. Hierdoor sprint de Ferrari 458 Speciale in 3,0 seconden naar de honderd kilometer per uur. Na 9,1 seconden staat de 200 kilometer per uur alweer op de teller. Een topsnelheid is nog niet gegeven, maar dat maakt op het circuit ook niet zoveel uit. Handig op het circuit is ook het nieuwe Side Slip Angle Control systeem, dat het makkelijker moet maken de auto op de limiet te rijden. Om meer grip te produceren liggen er daarnaast nieuwe Michelin-banden onder, die in een nauwe samenwerking zijn ontwikkelt. De Michelin Pilot Sport Cup2-banden die speciaal op de auto werden afgestemd dankzij een intensief samenwerkingsprogramma, met als onderdeel daarvan onder meer uitgebreide circuittests en simulatorsessies. Onder de 458 Speciale vergroten ze zowel de prestaties tijdens een enkele ronde op een droge ondergrond als de prestatieconsistency tijdens meerdere ronden. Bovendien bieden ze de auto maximale grip onder natte omstandigheden. Het resultaat is een rondetijd van 1 minuut 23 op Fiorano, nagenoeg even snel als de Ferrari F12berlinetta die maar liefst 135 pk meer heeft.

Ook in het interieur merk je aan alles dat dit niet een gewone 458 Italia is. Net als zijn voorganger, de 430 Scuderia, is hij zoveel mogelijk gestript en vind je alleen nog de noodzakelijke stukjes comfort. Je voeten plaats je immers op aluminium platen en om je heen is het een weelde van carbon fiber. Een prachtig detail is daarbij de console in het midden, die in prachtig carbon tussen de voorstoelen uitsteekt.

Het uiterlijk is verder aangescherpt en oogt nog sportiever dan normaal. De voorbumper is scherper aangesneden, de achterkant kenmerkt zich door de twee centraal geplaatste uitlaten. Reken maar dat daar een prachtige brul uit komt, als alle 605 paarden op het wegdek losgelaten worden. In Frankfurt zal het nieuwe paradepaardje staan te schitteren en ongetwijfeld enorm veel aandacht naar zich toetrekken. Dikke kans echter dat we daarvoor al enige beelden voorbij zien komen. De eerste private previews zijn namelijk op 31 augustus op de Hockenheimring tijdens de Ferrari Racing Days 2013!



Ferrari 458 Italia kent een extreem broertje: de Speciale!Ferrari 458 Italia kent een extreem broertje: de Speciale!Ferrari 458 Italia kent een extreem broertje: de Speciale!Ferrari 458 Italia kent een extreem broertje: de Speciale!Ferrari 458 Italia kent een extreem broertje: de Speciale!Ferrari 458 Italia kent een extreem broertje: de Speciale!Ferrari 458 Italia kent een extreem broertje: de Speciale!

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws