Exoot onder de loep: Porsche GT3

  • Emil
  • 08-07-2010 16:51
  • 5367
  • 12

Exoot onder de loep: Porsche GT3

De fabrikant Porsche heeft inmiddels door de jaren heen een enorme hoeveelheid modellen op de markt gebracht. Exclusieve gelimiteerde versies als de Carrera GT en de GT1 maar ook modellen die we dagelijks wel tegenkomen in het verkeer. Denk aan de Cayenne en de niet lang terug geïntroduceerde Panamera. Kortom, er is voor iedere potentiële klant wel iets te koop bij de fabrikant Porsche. Voor liefhebbers van de racerij wordt er al jaren lang een uitgekleede versie aangeboden van de Carrera. We hebben het over de GT3, de Porsche voor puristen.

Sinds dat Porsche zich bezig houdt met het produceren van de 911 zijn er snellere en uitgeklede versies op de markt gebracht. Vroeger kregen deze auto's de benaming RS van Porsche. De feestbeesten kwamen als eerste in de vorm van de 911 2.7 RS die inmiddels tot klassiekers gekroond is. Mede door het feit door de uitzonderlijke prestaties en maar tevens is de auto nog écht zeldzaam als je gaat kijken naar de productiecijfers. Van de huidige 911 GT3 worden immers duizenden exemplaren per jaar gemaakt.

De introductie van de eerste Porsche 911 GT3 vond plaats in 1999. Op basis van het serietype de 996 liet Porsche een nieuwe op de racerij gerichte auto zien. Zijn voorganger, de 993 RS, zou in de schaduw geplaatst moeten worden door een betere en snellere opvolger. Wie een GT3 kocht kon meer verwachten dan enkel een auto met iets meer vermogen en een ander uiterlijk. Functionaliteit staat voorop bij de ontwikkeling van de GT3. Zo worden er motorcomponenten aangepast, verbeterd of vervangen. De luchtinlaten aan de voorzijde zorgen voor betere luchtgeleiding en de achterspoiler produceert de nodige extra downforce. Tevens kun je de spoiler zelf afstellen afhankelijk van de hoeveelheid downforce die je wilt hebben. De eerste versie was een 3.6 liter versie. In de 996 Carrera was deze auto goed voor 300 pk. In de GT3 echter is de motor goed voor 360 pk. Voor een atmosferische motor een bijzondere prestatie aangezien de grens van 100 pk per liter nog altijd als een unieke grens wordt gezien.

Porsche 996 GT3 MkI
Exoot onder de loep: Porsche GT3Exoot onder de loep: Porsche GT3Porsche 996 GT3 MkII
Exoot onder de loep: Porsche GT3Exoot onder de loep: Porsche GT3

In 2004 volgde de MkII versie van de succesvolle GT3. Bij dit model waren de zachte kantjes qua design er af. Het spoilerwerk oogt allemaal wat stoerder. Maar de MkII wordt volgens velen toch gezien als een wat softere variant met meer comfort. De auto wist natuurlijk nog steeds monsterlijke prestaties neer te zetten. De 3.6 liter zescilinder produceert namelijk 380 pk en dat is weer 20 pk meer dan de vorige versie. Een sprint naar de 100 km/u gaat in beide versies in ongeveer 4,5 seconden. Wat meer indrukwekkend is is de hoeveelheid g-krachten die de GT3 kan generen in bochtenwerk, meer dan 1g namelijk. Het was zes jaar geleden uitzonderlijk veel voor een straatauto. De Porsche 996 GT3 MkII was ook één van de laatste versies van de 996-generatie. In 2005 kwam namelijk een opvolger in de vorm van de 997-serie. De Autosalon van Genève was de plek waar in 2006 de nieuwe 997 GT3 zijn debuut maakte. Een nog snellere en brutere uitmonstering van de standaard 911. Ook deze GT3 is een homologatie voor Porsche om te racen. De basis van de body van de GT3 is de Carrera 4S welke een bredere spoorbreedte heeft. Het komt de wegligging ten goede. Verder is aan het uiterlijk duidelijk zichtbaar dat dit model racegenen heeft. De GT3 heeft een enorme voorbumper met luchtinlaten die voor de nodige extra koeling zorgen. Aan de achterzijde zorgt een verstelbare achterspoiler voor de nodige downforce . De GT3 is tot in de details toe uitgewerkt. De uitlaten en de splitter zorgen bijvoorbeeld dat er warmte wordt weggehouden bij het motorblok wat maar liefst 415 pk produceert en 8400 toeren per minuut kan draaien. Uitzonderlijk voor een motorblok wat slechts 3,6 liter aan inhoud meet. Nog steeds heeft de GT3 een handgeschakelde versnellingsbak om de GT3 zo puur mogelijk te houden. Wel levert Porsche de 997 GT3 met het PASM systeem wat de auto meer toegankelijker maakt voor minder ervaren bestuurders en meer comfort biedt.

Vorig jaar kwam alweer de laatste GT3 variant op de markt in de vorm van de 997 GT3 MkII. Voor het eerst werd de cilinderinhoud vergroot tot 3,8 liter om tot een vermogen van 435 pk te komen en een topsnelheid te bereiken van meer dan 310 km/u. De GT3 wordt dus steeds sneller en sneller. Maar tevens steeds beter door het gebruik van moderne technieken die de auto veiliger maken dan voorheen. De nieuwste generatie is ook voor het eerst voorzien van LED-dagrijverlichting. Een punt om bijvoorbeeld de generatie GT3's van de 997-generatie te onderscheiden. Verder heeft ook dit model weer de nodige spoilers om tot beestachtige prestaties te komen.

Porsche 997 GT3 MkI
Exoot onder de loep: Porsche GT3Exoot onder de loep: Porsche GT3Exoot onder de loep: Porsche GT3Porsche 997 GT3 MkII
Exoot onder de loep: Porsche GT3Exoot onder de loep: Porsche GT3Exoot onder de loep: Porsche GT3

Voor wie de al behoorlijk sportieve GT3 toch niet genoeg was bood Porsche als topmodel boven de GT3 nog de RS-variant aan. Een model wat nog lichter en sneller was. Het ultieme model voor iemand die zo hard mogelijk over het circuit gaat, want daar is deze voor gemaakt. De Renn-Sport modellen worden ook niet bij de Porsche fabriek gemaakt maar door Porsche Racing, iets waardoor nogmaals wordt benadrukt hoe serieus dit model is. De eerste RS-versie werd in 2003 op de markt gebracht. De RS-versie heeft een carbon fiber kofferdekels, de achteruit is van plastic en zelfs het logo op de neus is een sticker. Uiteindelijk weet Porsche door allerlei kleine onderdelen te verwijderen of te vervangen twintig kilo te besparen. Maar er is meer dat dit model nóg spectaculairder maakt. Zo zijn de dempers tien procent stijver dan een standaard GT3, heeft hij een lichter vliegwiel, ophangingselementen van de GT3-racewagen, ligt drie millimeter lager bij de weg en levert de achterspoiler nog eens 35 kilo extra downforce. Tevens heeft de auto volgens insiders nog eens vijftien pk extra door een ram-airscoop. Porsche heeft echter nooit verteld dat de auto meer vermogen heeft gekregen. Standaard heeft de 996 GT3 RS 380 pk. De auto was slechts leverbaar in twee kleuren, wit met blauw en wit met rood. Het is een directe verwijzing na de Carrera 2.7 RS die in de jaren 70 in productie was.

Een kleine drie jaar later is er alweer een opvolger van de GT3 RS op de markt. De 997 GT3 RS is een stuk luxer dan zijn sensationele voorganger maar nog steeds is het niet een auto waarmee je gaat winkelen in de PC Hooftstraat. Ook dit model bevat veel onderdelen die hem doen onderscheiden van de standaard GT3. Wat vooral opvallend is, zijn de kleurenschema's die leverbaar waren. Namelijk de kleuren, grijs, oranje, zwart en groen. De kleurencombinaties zijn enorm opvallend en je kunt dan ook direct zien wanneer het om een RS-versie gaat. Al zijn er later nog wel andere exemplaren gespot in andere kleuren. Zo is alleen de body al 44 millimeter breder. Een grotere achterspoiler zorgt voor meer grip en verlaagt de topsnelheid. Maar deze ligt met 310 km/u nog steeds erg hoog. Het vermogen van de eerste GT3 RS uit de 997 bedraagt 415 pk. Het totaal aantal exemplaren wat gemaakt is ligt onder de 1500 stuks en daarmee is de RS nog steeds een zeldzame Porsche vergeleken met de massaproducten als de 911 en Cayenne. Vorig jaar kwam alweer de laatste RS-versie op de markt die dankzij een grotere 3,8 zes cilinder die inmiddels tot 450 pk komt. Hiermee bedraagt het aantal pk's per liter maar liefst 118 pk. Op dit moment is deze GT3 RS nog leverbaar en vraagt Porsche voor als kale prijs €122.000,-. In Nederland ligt de prijs boven de twee ton voor dit brute circuit monster.

Porsche 996 GT3 RS
Exoot onder de loep: Porsche GT3Exoot onder de loep: Porsche GT3Porsche 997 GT3 RS MkI
Exoot onder de loep: Porsche GT3Exoot onder de loep: Porsche GT3Porsche 997 GT3 RS MkII
Exoot onder de loep: Porsche GT3Exoot onder de loep: Porsche GT3Exoot onder de loep: Porsche GT3

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws