Een hele dikke diesel: Het kan nog!

  • Joep
  • 20-06-2024 15:00
  • 225
  • 0

Een hele dikke diesel: Het kan nog!

Diesel is op zijn retour. Vooral in Nederland krijgt de aandrijfvorm harde klappen. Zelfs echte dieselmerken als Audi stoppen met diesel in Nederland. Alpina komt echter gewoon met een loeisnelle nieuwe diesel op de proppen!

Alpina werd nog niet zo heel lang geleden overgenomen door BMW. Sindsdien is er wat aan het veranderen en verdwijnen de klassieke Alpina's zoals we die kennen langzaam maar zeker. De B5/D5 S en B7 zijn inmiddels uit productie en het einde is ook in zicht voor de resterende modellen. Toch kwam het nog één keer met een bak nieuws aanzetten. De B3/D3 S was eerder al gefacelift, maar dit jaar kreeg de BMW 3-Serie een nieuwe update. Daarnaast onderging de M3 de facelift nadat de M4 en 4-Serie die eerder dit jaar al kregen. Vlak daarna kwam Alpina met de uitzwaaimodellen in lijn met het uitzwaaien van de B5. Het presenteerde de nog snellere B3 GT en B4 GT. De B3 GT is de overtreffende trap van de al eerder gefacelifte B3 Biturbo. De BMW 4-Serie Gran Coupé werd later gefacelift dus deze B4 GT is de enige gefacelifte benzineversie van Alpina en waarschijnlijk ook de laatste. Diesel zijn ze echter niet vergeten, want die kwam er ook nog op basis van de gefacelifte 4-Serie Gran Coupé. Dit is de gefacelifte D4 S BiTurbo Gran Coupé. Net als bij de B4 GT zien we de nieuwe koplampen, achterlichten en interieur die BMW eerder dit jaar al presenteerde.

De biturbo zes-in-lijn diesel stampt er 355 pk en 730 Nm uit. 0-100 haal je in 4,8 seconden. De top ligt bij 270 km/u. Als je een gefacelifte 4-Serie Gran Coupé met zescilinder diesel wil is deze auto op dit moment je enige keuze, want van een gefacelifte BMW M440d Gran Coupé ontbreekt nog ieder spoor. Diesel is ook in Duitsland op zijn retour, want ondanks dat je er veel Alpina's kunt vinden zien we de nieuwe diesels niet al te vaak voorbij komen. De huidige D3 S zien we nog wel eens, maar de D4 S Gran Coupé van voor de facelift zagen we in februari 2023 pas voor het eerst en het model blijft nog altijd steken op tien exemplaren. Daarvan staan er nul op Nederlands kenteken, maar er werden er wel twee op Nederlandse bodem gespot: een Oostenrijks en een Luxemburgs exemplaar.

Wat is het bijzonder dat dit concept nog bestaat, maar niet voor lang. Er staan grote veranderingen voor de deur bij Alpina in de komende jaren. Hoe het er allemaal precies uit gaat zien weten we nog niet, maar reken er maar op dat het Alpina zoals je dat nu kent grotendeels gaat verdwijnen. Daarnaast is er geen toekomstperspectief voor dit soort autobahnrammers op diesel. Dit zou dus zomaar de allerlaatste nieuwe Alpina diesel kunnen zijn. We kunnen nog even genieten van dit soort heerlijke cruisers, maar dit model zal vermoedelijk zeldzaam blijven door lage verkopen en een productietermijn die niet al te lang gaat zijn. De andere diesels naast deze gefacelifte D4 S Gran Coupé zijn de al eerder genoemde D3 S, maar ook nog de XD3 en XD4 Allrad. De nieuwe BMW X3 werd gisteren gepresenteerd en de X4 zal ook niet lang meer op zich laten wachten. Het is dus een kwestie van tijd tot de huidige XD3 en XD4 gaan verdwijnen. Helaas maar het is niet anders. Verder zijn er ook nog modellen op benzine als de B3, B3 GT, B4 GT, B8 en XB7. Wellicht zullen die nog iets langer blijven, maar ook daarvoor geldt dat het toekomstperspectief beperkt is. Daarom is dit Alpina-nieuwtje erg speciaal.

Een hele dikke diesel: Het kan nog!

Reacties op dit artikel