Drie iconische Italianen komen samen

Drie iconische Italianen komen samen

Wat is er mooier dan een oude Lamborghini? Juist, drie oude Lamborghini's bij elkaar. Spotter Justawheelchairguy werd getipt, moest een uurtje rijden, maar had daarna de gelegenheid om deze mooie samenkomst vast te leggen. Gelukkig voor hem dat het trio nog aanwezig was. Stel je voor dat ze al weg zouden zijn, dan hadden jij en ik nu geen mooie plaatjes!

Wat zien we hier dan allemaal? Om te beginnen zien we de Lamborghini Countach LP400 in "Rosso Siviglia" en is ook gelijk de jongste van het trio. De opvolger van de Miura werd in 1974 voorgesteld aan het publiek in Genève en later dat jaar ook geleverd aan klanten. De LP 400 was de opvolger van de LP 500(prototype) welke uit kwam in 1971. Omdat de LP 500 onbetrouwbaar was ontwierpen ze de LP 400 met een kleinere motorinhoud. Na de LP 400 volgde er nog een aantal versies, zoals de LP 400 S, LP 500 S / LP 5000 QV en de 25th Anniversary. De Countach werd geproduceerd tot en met 1990, hierna deed de Lamborghini Diablo zijn intreden. In totaal zijn er 2042 stuks geproduceerd van de Countach, maar inmiddels loopt die teller weer, uiteraard alleen voor de LPI 800-4, ook al zullen er in totaal niet meer bijkomen dan 112, omdat deze daartoe gelimiteerd is.

Als we dan wat verder terug gaan in de tijd komen we uit bij de Lamborghini Espada in "Verde Metallizzato". De Espada vond het leven in 1968 en was een vierpersoons Lamborghini welke samen met de Islero de 400 GT 2+2 moest vervangen. De Espada was toentertijd de duurste Lamborghini, maar ook de best verkochte, want in totaal zijn er 1224 van geproduceerd. Van de Lamborghini Espada zijn in 10 jaar tijd drie versies gemaakt, de Series I, Series II en Series III. Elk met steeds meer pk's. De laatste serie had de dezelfde motor als de Lamborghini 400 GT. De 400 GT mag absoluut niet verward worden met de 400 GT 2+2 wat een compleet ander model is. Leuk weetje, de naam Espada is het Spaande woord voor zwaard wat een matador gebruikt om een stier te vermoorden in een stierengevecht. Een wapen om hun eigen logo om te leggen? Ik snap het volgens mij niet helemaal.

Dan komen we bij de oudste van het trio. De Lamborghini Miura, de opvolger van de 350 GT. We zien de Miura hier in Arancio Miura, pure Italiaanse schoonheid als je het mij vraagt en zeker mijn favoriet van de drie. Het chasis van de Miura werd in 1965 gepresenteerd op de Autosalon van Turijn en kreeg de codenaam P400, dit omdat de 3,9l V12 met 400pk dwars in het midden werd gemonteerd, de P staat voor posteriore wat "achteraan" betekend, dit omdat de motor achterin lag, en de 400 kan je wel raden denk ik. Daarna liet Lamborghini designbureau Bertone een carrosserie ontwerpen voor het chassis. Dit lukte en zo werd de Miura in 1966 in zijn volle glorie gepresenteerd. Eind 1966 kwam de productie op gang en werden er 476 gebouwd. In 1969 werd overgegaan op de Miura S. De Miura werd tot 1973 gebouwd en in totaal zijn er ongeveer 750 stuks. Het kenteken op deze Miura doet vermoeden dat hij uit 1968 komt. In totaal zijn er van de Lamborghini Miura vier versies gemaakt, de P400, P400 S, P400 SV en de SVJ. Die laatste kwam voor uit de Miura Jota waar er maar één van is gebouwd en helaas onherstelbaar is gecrashed. Omdat de klantvraag zo groot was naar een Miura met het uiterlijk van een Jota kwamen ze met de SVJ.

Uiteraard wil ik ook weten welke van de drie jullie voorkeur heeft en waarom.

Drie iconische Italianen komen samenKlik op de foto voor meer foto’s van deze spot!

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws