De nieuwe Audi RS3 Sportback: same-same, but different

  • Max
  • 11-02-2017 15:23
  • 372
  • 1

De nieuwe Audi RS3 Sportback: same-same, but different

Met de komst van de gefacelifte Audi A3 en de introductie van de RS3 Sedan was het natuurlijk slechts een kwestie van tijd voordat ook de gefacelifte RS3 Sportback onthuld zou worden. Welnu, hier is hij, en het is precies geworden wat je ervan kon verwachten; nèt een beetje scherper, nèt een beetje sneller dan zijn voorganger.

De facelifts van de Duitse merken zijn altijd zo heerlijk voorspelbaar. Men neme het huidige model, verandert wat lijntjes aan de buitenkant en voegt wat nieuwe technologie en geüpdatete motoren toe opdat er weer een aantal jaar aan ontwikkelingstijd bij is gekomen voor de échte opvolger. In essentie is dit ook wat met de ‘nieuwe’ Audi RS3 Sportback is gebeurd. Aan het uiterlijk hoeven we in ieder geval niet veel woorden vuil te maken, want dat ziet er gewoon prima uit. Met name de voorkant oogt een stuk agressiever dan de voorganger. Aan de achterkant is er niet heel veel veranderd, behalve de nieuwe achterlichten. Leuk, maar echt veel meer valt er niet te vertellen over het ontwerp van de facelift…

…over naar het écht interessante gedeelte dus! Dat is namelijk wat er onder de motorkap van de RS3 Sportback is gebeurd. Godzijdank heeft het downsizing-monster zijn zinnen vooralsnog niet gezet op de RS3, waardoor we nog steeds kunnen genieten van die fenomenale 2.5-liter vijfcilinder. In de RS3 Sportback valt nu ook het exemplaar uit de RS3 Sedan te vinden, wat betekent dat het totale vermogen uitkomt op 400 pk en 480 nm koppel! Ook is de motor 26 kg lichter geworden, iets waaraan de aluminium krukas voor een groot deel aan bijdraagt. Het resultaat van dit alles? 0-100 in 4,1 seconden en een topsnelheid van -desgewenst- 280 km/h. Met name die acceleratie is echt spectaculair, bij sub-optimale weersomstandigheden kun je het serieuze sportwagens met de Quattro-vierwielaandrijving knap lastig maken!

Al dit moois stuur je aan vanuit een eveneens licht geretoucheerd interieur. De meest opvallende verandering is natuurlijk de Virtual Cockpit, de tellers zijn ingeruild voor een mooi groot scherm waarop je alle relevante informatie op kunt roepen. Ook het nieuwe stuurtje vind ik wel geslaagd, het heeft wat weg van het exemplaar in de R8. Voor de rest van het interieur geldt eigenlijk hetzelfde als voor het exterieur. Het recept is al grotendeels bekend.

Maakt dat de nieuwe RS3 Sportback er dan minder lekker om? Natuurlijk niet, het is wederom een geweldig bommetje geworden! Bovendien is hij competitiever dan ooit, Mercedes-AMG heeft de uitdaging voor een volgende A45 alweer binnen. De prijs voor de Nederlandse markt is nog niet bekend, reken op een bedrag dat ergens tussen de 80 en 90 mille ligt.

De nieuwe Audi RS3 Sportback: same-same, but differentDe nieuwe Audi RS3 Sportback: same-same, but differentDe nieuwe Audi RS3 Sportback: same-same, but differentDe nieuwe Audi RS3 Sportback: same-same, but differentDe nieuwe Audi RS3 Sportback: same-same, but different

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag