Antwerpen Classic Salon deel 2

Antwerpen Classic Salon deel 2

Gisteren konden jullie ons verhaal al lezen over ons bezoek aan de Antwerpse Classic Salon. Vandaag gaan we verder met deel twee van onze trip langs al deze klassiekers.

We lopen naar binnen waar ons meteen een zwarte Facel-Vega in het oog springt, Frans excentrisme aangedreven door massieve Amerikaanse paarden. Maar daarvoor gingen we buurten bij de eerste stand en tevens de opvallendste: BMW. Onder andere een schitterende 507 maar ook nog een aantal andere beeldige cabrio’s van over de vijftig.




Dan de Facel-Vega, opvallend genoeg geparkeerd tussen alleen maar Jaguar XK’s uit het verre verleden.





We lopen verder langs de BMW stand waar twee exemplaren van de indrukwekkende M1 staan en een stukje verderop een ‘Batmobile’. Nee, dat is niet de auto van Batman, maar de bijnaam van de BMW 3.0 CSL.





Daarna komen we bij de Frankdale stand, wat schitterende Rolls-Royces en Bentley’s uit het verleden garandeert. De mooiste was een Bentley S1 met tweedeurskoets van Park-Ward.



Verderop stond een schitterend mengel van onder andere een aantal bijzondere Italianen, maar ook excentrieke Britten. Denk aan een Lamborghini 400 GT 2+2, een Iso Rivolta GT, een Aston-Martin Lagonda Saloon, een Maserati Indy, een Cloud III M.P.W. D.H.C. (of toch maar vol uit schrijven?) en toch ook nog vertegenwoordiging uit Duitsland met een 911 Turbo Slantnose en een waanzinnige Horch. Ook weer zo’n merk uit het verleden dat in de loop van de tijd over is gegaan tot Audi samen met een aantal andere merken.













De stand ernaast is gevuld met Rolls-Royces. Ja, nòg meer! De enige echt bijzondere is een Silver Wing Landaulette, één van de twee door Hoover tot Landaulette omgebouwde Silver Spirits. Te koop voor maar 45 mille, waar de ombouw destijds al 40 mille moest kosten. Pardon? Die veertigduizend kwam bovenop de aanschafprijs van ongeveer driehonderdduizend gulden, dus in wezen is het een koopje.



Iets verderop staan wat Porsches en Italianen, onder andere een prachtige Daytona en de merkwaardige SZ. In zaal drie zien we nog een aantal andere Porsches, heel origineel opgesteld in een carrousel met daarnaast geheel in stijl een suikerspinmachine, om je helemaal thuis te voelen op de kermis. Één van de Porsches was dermate apart dat we beide geen idee hadden waar het over ging. Sowieso zijn we beide nauwelijks into Porsche, dus we laten de vraag bij de echte Porschekenners op het forum.





Verderop in de hal stond werkelijk het schattigste autootje ooit, met een aaibaarheidsfactor waar die van de nieuwe Fiat 500 bij verbleekt. Een Messerschmitt, met een naam ontleend van iets minder schattige vliegtuigen. Maar dit wagentje is dus echt om te knuffelen. Iets verderop was een Citroën stand en ik kon het natuurlijk niet laten de SM daar vast te leggen, it’s in my nature. Daar tegenover was de Belgium Flemish Section van de Rolls-Royce en Bentley Owners Club met een indrukwekkende Phantom II uit 1929 en een vrij zeldzame uitvoering van de Arnage, een Red Label met lange wielbasis.





Op de Corvette stand zien we een paar schitterende exemplaren, maar ook een erg foute C5. Ernstig verbreed, met paars/oranje special painting en een achterspoiler van formaat. Maar de oer-C1 weet veel goed te maken, één van de mooiste modellen Corvette, inclusief 6-in-lijn.
De afsluiter wat betreft foto’s van de show is één van de grappigste en meest absurd vormgegeven auto’s ever.Het gaat om een Altona Condor, een Belgisch prototype van vlak na de tweede wereldoorlog, aangedreven door een 800cc tweecilinder. Heeeeel apart…





Het liep nog niet tegen het einde, maar in de laatste hal die we bezochten was weinig echt boeiends te zien, dan wel hadden we geen zin om er foto’s van te maken. We liepen nog even rond, keken naar modelauto’s, boeken en kaarten en schaften wat aan voor de verzameling. Maar het was nog lang niet afgelopen.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag