50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel

  • Ruud
  • 14-08-2024 16:06
  • 2285
  • 4

50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel

50 jaar Porsche Turbo! Een goede reden om naar Stuttgart af te reizen en daar met modellen uit het verleden kennis te maken. Auto’s van ver voor mijn geboortejaar tot aan een gloednieuwe 992 Turbo.

50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel

Porsche zelf bestaat alweer 93 jaar maar kwam natuurlijk niet meteen met turboblokken. Dat gebeurde pas later. Het is 1975 als Porsche besluit 911 te maken met een Turbo motor. Het was het topmodel 911 van de fabrikant gedurende de gehele productieperiode en was ten tijde van de introductie de snelste productieauto die in Duitsland verkrijgbaar was. Ferry Porsche gaf het eerste Turbo-model aan zijn zus Louise Piëch voor haar 70e verjaardag. Hoewel deze 911 Turbo No. 1 al de grote achterspoiler van het latere productiemodel heeft, heeft hij nog steeds de smallere carrosserie van de Carrera.

50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel

Ik ga helaas niet met “Louise” rijden maar wel één van de eerste Porsche 930 Turbo’s ooit gemaakt. Een auto die, net als alle andere auto’s, in het bezit is van het museum en nog altijd in rijdende staat gehouden wordt. Daarnaast staan er nog een Porsche 944 Turbo, Porsche Cayenne Turbo S van de eerste generatie, een Porsche Panamera Turbo met een heerlijk rood interieur, Porsche 992 Turbo en een Porsche Taycan Turbo klaar voor mij.

50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel

Als eerste stap ik in de Porsche Cayenne Turbo S. Met een vermogen van 521 pk en 720 Nm aan koppel weet je dat deze V8 motor genoeg vermogen heeft. Er was echter niet veel gedaan om de auto licht te houden en voel je in deze Cayenne echt dat je op pad bent met een mastodont van 2.355 kilo! Daar heeft Porsche in de daaropvolgende jaren ruim 300 kilo vanaf weten te schaven maar inmiddels zit dat er met de hybride varianten weer aan. Gelukkig staat de ontwikkeling van het onderstel ook niet stil en kun je de de eerste Cayenne ook echt niet meer vergelijken met de huidige generaties.

50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel

Na een ritje door de omgeving van Stuttgart met de Cayenne is het tijd om over te stappen in de 992 Turbo. Daar kunnen we kort over zijn en wil je een uitgebreidere review dan wijs ik je graag naar dit artikel. De 992 Turbo is de perfecte all rounder en dat wordt hier ook weer bewezen in het natte weer. Geen centje pijn en alle systemen zorgen voor optimaal comfort.

50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel

Vanuit het gloednieuwe speelgoed stappen we terug in het elektrische ruimteschip. De Taycan Turbo. Al vraag ik mij nog steeds af waarom Porsche hier met de naam Turbo pronkt. In volledige sereniteit cruise ik achter de groep aan met de Porsche 944 Turbo en 930 Turbo voor ons. Uitlaatgassen dringen de cabine binnen en dat doet ons verlangen naar deze oude Porsches. Echter niet voordat ik op de lunchlocatie aankom en er een verrassing voor ons op de landingsbaan van een vliegveld heen en weer gaat rijden. De Porsche 962 van zesvoudig Le Mans winnaar Jacky Ickx! Dat is het geweldige van een merk met dusdanige historie. Die kunnen van alles uit de verzameling pakken om extra beleving te creëren aan een evenement als dit.

Nadat de 962 een aantal keer oorverdovend voorbij is gereden is er voor mij nog even tijd om met de 930 Turbo over de landingsbaan te rijden. Ouderwets koppelen en schakelen in een versnellingsbak die niet heel veel gevoelt en overtuiging geeft. Toch ga ik lekker op pad en perst het 3.0 liter grote blok er gewillig een aanzienlijk vermogen van 260 pk uit. Zonder hulpsystemen rijden we de baan op en neer en merk je direct dat rond de 4.000 toeren het volledige vermogen bereikt wordt. Oppassen geblazen dus op een natte landingsbaan. Na een korte kennismaking op dit vliegveld zou er nog een rondje op de openbare weg voor mij weggelegd zijn. Ware het niet dat techniek af en toe kapot gaat en de 930 Turbo met een rokende motor, niet door mijn toedoen, zijn waterloo vond op de landingsbaan. Mede daardoor en tijdsgebrek was er voor mij geen tijd meer om met deze iconen verder op pad te gaan en hebben we des te meer reden om terug te gaan. Want de 930 Turbo heeft een plek in mijn hart veroverd. Er zal alleen nog een kennismaking plaats moeten vinden om die plek permanent te maken.

50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel50 jaar Porsche Turbo zorgt voor kippenvel








Fotografie door Christian Kalse

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws