Gereden: Jaguar F-TYPE S

  • Ruud
  • 10-12-2013 16:00
  • 3562
  • 7

Gereden: Jaguar F-TYPE S

Een nieuwe auto in de markt brengen die al dik bezaaid is met allerlei succesvolle modellen. Jaguar schijnt er totaal geen problemen mee te hebben en kwam daarom met de F-TYPE. Geen verkeerde keuze, zo blijkt ruim een jaar later. De auto is immers al lang en breed leverbaar en de orderboeken stromen vol. Daarnaast zijn er nu ook enthousiastelingen voor de F-TYPE Coupé die afgelopen week al werd gespot en vanaf donderdag de Europese primeur beleeft op de Masters of LXRY. Volgend jaar gaan we daar natuurlijk mee op pad, dit jaar gingen we nog even snel met de Roadster!


Gereden: Jaguar F-TYPE S
Gereden: Jaguar F-TYPE SGereden: Jaguar F-TYPE SGereden: Jaguar F-TYPE SGereden: Jaguar F-TYPE S

In plaats van met de meeste krachtige uitvoering op pad te gaan, kozen we voor de F-TYPE S. De drieliter supercharged V6 is goed voor 380 pk en een koppel van 460 Nm. De F-TYPE is uitgevoerd in Ultimate Black en het interieur is voorzien van Red met Jet stiksels, een Jet bovenzijde dashboard en middenconsole afwerking in Dark Hex Aluminium. Een prachtige combinatie die de Jaguar goed kan hebben. We kozen niet uit onszelf voor de F-TYPE S. Deze werd ons aangeraden omdat daar het geluid fenomenaal van scheen te zijn. Niets bleek minder waar, de V6 brult het uit en bij het loslaten van het gas komen de klappen uit de uitlaat. Daar is in ieder geval geen woord over gelogen. Het geluid van de F-TYPE S is zelfs zo luid dat de microfoon het even niet meer aan kon op de dijkjes bij Vianen. Een goed teken, het kan soms niet luid genoeg. Zeker met de kap naar beneden is het een genot om naar de V6 van de Jaguar te luisteren.

Gereden: Jaguar F-TYPE S
Gereden: Jaguar F-TYPE SGereden: Jaguar F-TYPE SGereden: Jaguar F-TYPE SGereden: Jaguar F-TYPE S

Deze F-TYPE S is voorzien van de meest denkbare opties. De totaalprijs voor dit exemplaar komt dan ook op €125.750,- te liggen terwijl een standaard F-TYPE S al voor €104.000,- bij je voor de deur staat. Wat zit er dan allemaal extra op deze F-TYPE en wat is standaard? Standaard is de F-TYPE natuurlijk al voldoende voorzien van de nodige opties zoals de QuickShift achttrapsautomaat met Winter-, Sport- en Dynamic mode, Actieve sportuitlaat, Sportstoelen met Suedecloth/lederen bekleding, zesvoudig deels elektrisch verstelbaar en onder andere het Jaguar Sound System. Extra opties zijn er nog genoeg, deze F-TYPE was onder andere voorzien van een inschakelbare actieve sportuitlaat, performance seats, deels elektrisch verstelbaar met bekleding in Premium leder, sportstuurwiel in leder met afgevlakte onderkant en een Meridian Sound System 380W met tien luidsprekers. De genoemde opties zorgen er al voor dat de auto ruim tienduizend euro duurder wordt. Geen straf overigens om voor deze opties te kiezen aangezien het echte toevoegingen zijn die hun geld waard zijn!

Gereden: Jaguar F-TYPE S
Gereden: Jaguar F-TYPE SGereden: Jaguar F-TYPE SGereden: Jaguar F-TYPE SGereden: Jaguar F-TYPE S

Ieder medium dat al met de F-TYPE heeft gereden is lovend over de auto zijn looks en rijgedrag. Wij kunnen dat eigenlijk alleen maar beamen. Ongekend wat Jaguar hier heeft neergezet. Een auto die niet alleen het merk meer op de kaart zet, maar ook het rijden een nieuwe beleving geeft. Nu weten we niet of dit komt door de pittige V6 in het vooronder. Met de kap naar beneden, de dynamic functie aan en de schakeling manueel, is het een festijn om de auto te besturen. Het geschreeuw uit de twee vuistdikke uitlaten zorgt dat je constant wilt opschakelen voor de klappen uit de uitlaat en het gas weer los wilt laten voor het gegorgel. De achttraps automaat geeft dan ook geen kik. Ook in de normalere automatische functies is het een absurd soepele automaat en altijd bij de les. Geef vol gas en de automaat zakt in de versnellingen terug tot jij het genoeg vindt. Daar waar de overige Jaguars, en Land Rovers overigens ook, voorzien zijn van de JaguarDrive knop heeft de F-TYPE een traditionele pook. Niks mis met een pook, maar de draaiknop had het interieur weer een iets futuristischer uiterlijk gegeven. Een andere leuke gadget in het interieur is het luchtkanaal dat omhoog komt als de ventilatie aangaat. Rij je in de zomer dus lekker met de kap open en de ventilatie uit dan zal deze ook in het dashboard verborgen blijven. Dit zorgt weer voor een strakker aangezicht. Als jij in de auto zit en de rest je voorbij ziet rijden, zien ze een prachtige Roadster met lekkere wulpse lijnen die her en der refereren naar de oude E-Type. De Roadster ziet er al gelikt uit en we houden ons hart in positieve zin vast voor de Coupé, want wat zal die lekker worden!

Gereden: Jaguar F-TYPE S
Gereden: Jaguar F-TYPE SGereden: Jaguar F-TYPE S

Rijden is, zoals we al schreven, een genot met het geluid van de V6. Het weggedrag is ook goed op orde. De grip in bochten is lekker en ruim voorhanden. Het stuur wat lekker in je handen ligt vertelt precies wat er onder de voorbanden gebeurt. Stappen opzij zetten met de F-TYPE is ook zonder al te veel moeite voor elkaar te krijgen. We hadden natuurlijk netjes beloofd niet al te gek te doen en de achterbanden te sparen, maar met een dergelijke auto die de uitnodiging persoonlijk geeft is het natuurlijk moeilijk jezelf te beheersen. De F-TYPE S is met zijn vermogen nog lekker rap te noemen. In 4,9 seconden zit de Roadster op de 100 km/u en een topsnelheid van 275 km/u is mogelijk. De Coupé zal met zijn 550 pk ruim over de 300 km/u gaan. Wij zijn in ieder geval helemaal verkocht aan de F-TYPE en hopen dat de hele welvarende wereld dat wordt. Het zou immers zonde zijn als we de F-TYPE niet vaker en vaker gaan zien, en het liefst natuurlijk in de prachtige opvallende kleuren waaronder het oranje Firesand! Kijk ook vooral het filmpje! We hebben speciaal met Intelligence achter de mixer gezeten om een speciale tune te ontwikkelen!



Video & Fotografie: Sjors Massar

Reacties op dit artikel